|
کدخبر: 127281

قیافه: دولت همراه تشکل‌های معدنی نیست

بخش هایی از قانون معادن کشور همچنان انجام نشده باقی مانده و بخش‌هایی از این قوانین هم نیز نیاز به اصلاحات دارد.

معدن قیافه: دولت همراه تشکل‌های معدنی نیست

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از عدم توجه دولت به تشکل‌ها و فعالان معدنی کشور گفت و سیاست‌های دولتی را مانع صادرات مواد معدنی و ورود ارز به کشور دانست و تصریح کرد این عدم توجه و مانع‌تراشی در شرایطی اعمال می‌شود که مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به جای نفت تاکید داشته‌اند.

قدیر قیافه گفت: امروز اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا همچون استرالیا، شیلی، برزیل و... بر درآمدهای معدنی متکی است، اما اقتصاد ایران به دلیل اینکه با اتکا بر حامل‌های انرژی شکل گرفته بهره چندانی از ارزش افزوده بخش معدن نبرده است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود تاکید کرده‌اند معدن می‌تواند جایگزین نفت شود و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری اقدامات دولت همچنان برای صادرکنندگان مواد معدنی اسباب محدودیت را ایجاد می‌کند.

وی افزود: مسئله دیگر آن است که بخش هایی از قانون معادن کشور همچنان انجام نشده باقی مانده و بخش‌هایی از این قوانین هم نیز نیاز به اصلاحات دارد.

قیافه در ادامه از جایگاه تشکل‌های معدنی کشور گفت و در این باره توضیح داد: تشکل‌هایی همچون خانه معدن، انجمن سنگ آهن و... همواره به دنبال تقویت جایگاه بخش معدن بوده‌اند، اما از آنجا که در سال‌های گذشته کسانی فرصت ندادند حتی اتاق بازرگانی نقش چشمگیری در اقتصاد کشور و تصمیم گیری‌ها داشته باشد، تشکل‌های دیگر هم قادر نبوده‌اند در تصمیم‌گیری‌ها موثر واقع شوند. با این حال امید داریم خانه معدن بتواند در یک چشم‌انداز ۱۰ ساله مثمرثمر باشد.

او اضافه کرد: با وجودی که تشکل‌ها همواره خواسته‌ها و مطالبات خود را به دولت اعلام می‌کنند اما توجهی دریافت نمی‌کنند. به طور مثال در اعتراضاتی که تشکل‌ها به عملکرد بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات داشتند، هیچ پاسخی داده نشد و سیاست‌های بانک مرکزی ادامه پیدا کرد.

ارسال نظر