|
کدخبر: 122593 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

مذاکرات تسلا برای خرید کبالت کم کربن

با توجه به اینکه نیکل به منظور ذخیره انرژی باتری‌ها استفاده می‌شود انتظار می‌رود تا در سال‌های آینده تقاضا برای این کامودیتی افزایش یابد. چرا که سال‌هاست که دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان خودرو‌ها، حرکت به سمت کاهش اثرات مضر ناشی از سوخت‌های فسیلی در خودروها را مطالبه می‌کنند.

معدن مذاکرات تسلا برای خرید کبالت کم کربن

سه منبع آگاه از گفت‌وگوی شرکت تسلا با شرکت معدنی کانادایی گیگا متالز برای توسعه یک معدن بزرگ به منظور تامین نیکل کم کربن برای ساخت باتری‌های این خودرو خبر دادند.

کاهش اثرات کربن در تسلا

در کنار اهداف تسلا برای کاستن از آلودگی هوا ناشی از رانندگی، این شرکت در تلاش است تا ردپای ناشی از اثرات کربن را کاهش دهد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در ماه جولای گفت: در صورتی که شرکت‌های تامین‌کننده نیکل در استخراج آن مسائل مربوط به محیطزیست را رعایت کنند قراردادی بزرگ و طولانی را با آنها منعقد خواهد کرد.

برنامه گیگامتالز برای تولید نیکل کم کربن شامل تبدل ضایعات حاصل از عملیات استخراج به نوعی سیمان سنگی با مصرف دی‌اکسید کربن در اتمسفر و استفاده از هیدروپاور است.

Martin Vydra رئیس گیگامتالز از گفت‌وگوهای مطرح شده با تسلا خودداری کرد و گفت که این شرکت درباره توانایی تولید نیکل بدون کربن با خودروسازان مذاکراتی داشته است. وی ادامه داد: هزینه‌ ما برای توسعه پروژه خود به استثنای ایجاد هیدروالکتریک پاور در سایت، کمتر از یک میلیارد دلار خواهد بود.

تقاضا برای نیکل رو به افزایش است

با توجه به اینکه نیکل به منظور ذخیره انرژی باتری‌ها استفاده می‌شود انتظار می‌رود تا در سال‌های آینده تقاضا برای این کامودیتی افزایش یابد. چرا که سال‌هاست که دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان خودرو‌ها، حرکت به سمت کاهش اثرات مضر ناشی از سوخت‌های فسیلی در خودروها را مطالبه می‌کنند.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط Benchmark Mineral Intelligence تقاضای نیکل برای ساخت باتری در سال ۲۰۳۰ به ۱.۴ میلیون تن خواهد رسید که ۳۰ درصد مجموع نیاز به نیکل را در بر خواهد گرفت.

مشکل تسلا و دیگر خودروسازان در تامین نیکل مورد نیاز این است که بیشترین میزان تولید نیکل جهان از اندونزی صورت می‌گیرد و مهم‌ترین نگرانی دوست‌داران محیط‌زیست این است که مواد زائد حاصل از استخراج این معادن به اقیانوس می‌ریزد.

بنابر اطلاعاتی که در سایت گیگا متالز منتشر شده است: براساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در معدن Turnagain در بریتیش‌کلمبیا این معدن ۲.۳۶ میلیون تن نیکل و ۱۴۱ هزار تن ذخیره کبالت دارد.

کانادا در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن نیکل تولید کرده است.

تولید ۴۰ هزار تن نیکل در ۲۰ سال

شرکت گیگا قصد دارد تا در یک برنامه ۲۰ ساله ۴۰ هزار تن نیکل و ۲ هزار تن کبالت تولید کند که این میزان برای تولید هزاران خودروی الکتریکی استفاده خواهد شد.

یکی از منابع می‌گوید: معدنی که در امریکای شمالی قرار دارد می‌تواند تامین‌کننده پایداری برای نیاز شرکت Tesla’s Nevada Gigafactory باشد. ضمن اینکه باید گفت: کشور کانادا شدیدترین مقررات زیست‌محیطی در جهان را وضع کرده است.

تسلا می‌تواند با توجه به ارزش ویژه نیکل و کبالت در تامین جذب سرمایه‌گذاران نقش عمده‌ای ایفا کند و در صورتی که این شرکت اقدام به خرید نیکل و کبالت کند این امر باعث جذب سرمایه‌گذاران در این بخش خواهد شد. و استفاده از منابع معدن مورد توافق می‌تواند عمری بالای ۴۰ ساله داشته باشد.

براساس اطلاعات منتشرشده در سایت‌های اینترنتی ظرفیت فعلی تسلا برای تولید خودرو در امریکا ۴۹۰ هزار خودرو و در شانگهای ۲۰۰ هزار خودرو است که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در آینده تسلا به منایع عظیمی از مواد اولیه برای تولید باتری این خودروها نیاز خواهد داشت.

فاینشنال تایمز اخیر در گزارشی اعلام کرد که تسلا با خرید کبالت از بازرگانان کامودیتی و معدن‌داران معدن گلنکور موافقت کرده است.

کانسار Turnagain با حدود یک میلیارد سال قدمت، معدنی با خلوص بالاست و این بدان معناست می‌توان به مقدار زیادی نیکل و کبالت فرآوری کرد.

شرکت گیگا متالز در بریتیش کلمبیا نیازمند انرژی هیدروالکتریک است به این دلیل که تولید فلز با بهره‌گیری از سوخت دیزل در ماشین‌های معدنی، دامپتراک‌ها، ‌سیستم‌های گرمایشی و انفجار سنگ‌های سخت سبب انتشار کربن خواهد شد.

با این حال، این شرکت در حال کار روی فرآیندی است که طی آن باطله‌ها یا سنگ‌های زائد دی‌اکسید کربن در جو را جذب کرده و آن را به نوعی سنگ سیمانی تبدیل می‌کند.

استخراج و فرآوری سنگ معدن Turnagain به احتمال زیاد سالانه ۲۸ هزار تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که جذب کربن از طریق باطله‌های می‌تواند سبب خنثی‌سازی و جلوگیری از انتشار آن از معدن شود.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها