|
کدخبر: 121677

چند درصد از معادن کشور کوچک هستند؟

بررسی طرح فعالسازی معادن کوچک مقیاس گویای آن است که ۹۸.۳ درصد کل معادن کشور مشخصه کوچک مقیاس دارند که ۶۵ درصد از سهم تولیدات معدنی را به خود اختصاص داده‌اند.

معدن چند درصد از معادن کشور کوچک هستند؟

برپایه اطلاعات آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حاکی است، طرح فعال سازی معادن کوچک مقیاس در نقاط مختلف کشور با هدف فعالسازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین المللی نیمه فعال و یا تعطیل شده اند، از آغاز سال ۱۳۹۷ تعریف و در سال ۱۳۹۸ عملیاتی شد.

داده های آماری وزارت صنعت، معدن وتجارت نشان می دهد که در کشور حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن پروانه بهره برداری دارند که بالغ بر ۶ هزار و ۱۰۰ معدن فعال و بقیه در مراحل تجهیز و یا غیرفعال محسوب می شوند.

علاوه بر این معادن سنگ لاشه سهم ۳۰ درصدی از معادن فعال و ۲۵ درصدی از کل معادن را به خود اختصاص داده اند. معادن کوچک مقیاس سهم ۸۵ درصدی از کل اشتغال این عرصه را به خود اختصاص داده اند.

مرکز آمار ایران در سال ۹۵ در آمارگیری از معادن گزارش داده بود، تعداد چهار هزار و ۹۱۳ معدن در حال بهره برداری بودند که از این رقم یک هزار و ۱۴۱ معدن با سهم ۲۳.۲ درصدی متعلق به شن و ماسه بود، سنگ آهک با ۹۰۲ معدن (۱۸.۴ درصد)، سنگ لاشه هم با ۷۳۹ معدن (۱۵ درصد) بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند.

 جدول آماری خانه معدن هم نشان داد که در بین ۲۴ ماده معدنی، سنگ لاشه با یک هزار و ۲۷۱ معدن، سنگ آهک با ۵۵۱ و مرمریت با ۴۶۵ معدن بالاترین آمار معادن فعال را به خود اختصاص دادند.

برپایه اطلاعات سازمان ایمیدرو، تاپایان سال ۱۳۹۸ با اجرای طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس تعداد ۱۴۶ معدن در مناطق کمتر توسعه یافته احیا شد.

همچنین برای امسال احیای ۲۰۰ معدن و احداث ۲۵ واحد فرآوری هدف گذاری شده، این درحالی است که پیشتر وزارت صنعت (معاونت امور معادن وصنایع معدنی) از برنامه فعالسازی یک‌هزار و ۲۰ معدن در سال ۹۹ خبر داده بود.

برپایه اطلاعات ایمیدرو تا پایان خرداد ماه امسال ۹ معدن احیا شد و شناسایی و اولویت بندی ۴۹۰ معدن به مورد اجرا درآمد و اقدام کلینکی بر روی ۳۳ معدن نیز انجام شد.

علاوه براین احیا و فعالسازی معدن مس «میلوئیه» واقع در سیرجان استان کرمان با جذب سرمایه گذار در دستور کار قرار گرفت، ضمن اینکه احیا و فعالسازی هشت معدن در کارگروه استانی قرار دارد.

پارسال میزان مواد معدنی استخراجی بنابر آمار اعلامی معاونت معدنی وزارت صنعت به رقم ۴۱۰ میلیون تن رسید و پیش بینی شده امسال حداقل ۲۵ درصد به این میزان افزوده شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر