|
کدخبر: 119923

دارایی معدنی کشور چقدر است؟

کشور چین نه‌تنها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و صادرکننده مواد و محصولات معدنی در جهان است، بلکه بزرگ‌ترین معدن‌کاو جهان نیز هست.

معدن دارایی معدنی کشور چقدر است؟

قدمت اکتشافات معدنی در چین به اندازه تاریخ کشور است. براساس گزارشی که در کنگره معادن جهان در سال۲۰۱۸ منتشر شد، چین در آن سال به تنهایی ۴.۱میلیارد تن سوخت فسیلی و آهن به علاوه مواد غیرآهنی و دیگر فلزات استخراج کرده بود. بزرگ‌ترین سهم از مواد اکتشاف شده را زغال‌سنگ تشکیل می‌دهد که چین سالانه درحدود ۲۰۰میلیون تن از آن را استخراج می‌کند.

کشورهای دیگری نیز در جهان وجود دارند که به واسطه برخورداری از منابع معدنی بیکران، به بزرگ‌ترین معدن‌کاوان جهان تبدیل شده‌اند. آمریکا با اکتشاف سالانه ۲.۷میلیارد تن مواد معدنی در میان بزرگ‌ترین دارندگان ذخائر معدنی در جهان ایستاده است و پس از آن کشورهای روسیه، استرالیا، هندوستان، عربستان، اندونزی و برزیل در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین در دسته‌بندی مناطق جغرافیایی براساس معادن فعال در سال۲۰۱۷، منطقه کانادا با داشتن ۵۳۲سایت استخراج فعال برترین جایگاه جهانی را دارد و پس از آن استرالیا با ۵۰۴معدن، منطقه آمریکای لاتین با ۴۵۱معدن، آفریقا با ۲۸۲معدن فعال، ایالات متحده با ۲۷۳معدن، منطقه اقیانوس آرام با ۲۲۵معدن فعال و مابقی جهان با ۷۵معدن فعال از بیشترین میزان فعالیت‌های استخراجی و معادن فعال برخوردارند.

ایران هم با توجه به موقعیت جغرافیایی‌ای که در آن قرار دارد، علاوه بر نفت‌خیز بودن، از دارایی‌های معدنی بی‌شماری برخوردار است. علیرضا شهیدی روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تیر ماه سال‌ جاری با اشاره به اینکه ایران از ۸۱تیپ ماده معدنی برخوردار است، میزان ذخائر معدنی شناسایی شده در کشور را ۵۵میلیارد تن اعلام کرد که ۳۵میلیارد تن از آن قطعی و مابقی آن احتمالی است. همچنین در فروردین سال‌جاری نیز بیش از یک میلیارد و ۱۸۹میلیون تن ذخائر معدنی جدید به ذخائر کشور افزوده شد که نکته جالب توجه آن، افزوده شدن ۶۵هزار تن ذخیره عناصر نادر خاکی به ذخائر معدنی ایران است. تا پیش از این وجود این عنصر در ایران نامشخص بود. براساس گزارش سازمان ایمیدرو، طی برنامه‌های اکتشافی جدید ۴۲تن ذخیره جدید طلا نیز به ذخائر معدنی طلای کشور افزوده شده است.

نام ایران در گزارش کشورهای تولید‌کننده مواد معدنی که در سال۲۰۱۸ توسط وب‌سایت داده‌های معدن‌کاوی در جهان، وابسته به وزارت کشاورزی اتریش منتشر شده است هم به چشم می‌خورد. این گزارش داده‌های مربوط به استخراج و تولید مواد معدنی در ۱۶۸کشور جهان را به‌صورت سالانه گردآوری می‌کند.

براساس آخرین نسخه این گزارش که میان تولید و استخراج و برخورداری از منابع معدنی ارتباطی مستقیم را درنظر گرفته است، ایران با استخراج و تولید ۲۷.۷میلیون تن آهن رتبه دهم را میان ۴۹ کشور دارای معدن آهن داراست. همچنین در میان ۲۱کشور دارای معدن کروم، با استخراج ۱۱۳.۴هزار تن کروم رتبه یازدهم جهان را به ‌خود اختصاص داده است. ایران همچنین در میان ۳۰کشور دارای معادن منگنز رتبه ۱۸، در میان ۱۶کشور دارای مولیبدن رتبه هشتم و در میان ۲۲کشور دارای منابع تیتانیوم رتبه ۱۹را داراست.

ایران در میان ۴۲ کشور دارای معادن آلومینیوم، با تولید بیش از ۳۰۴هزار تن آلومینیوم در سال رتبه ۲۴ را داراست و از ۱۶کشور استخراج‌کننده ماده معدنی آنتیموآن، هشتمین تولید بالا، برابر ۱۶۴۵تن را دارد. تولید سالانه بیش از ۸۶۶هزار تن بوکسیت جایگاه هفدهم را در میان ۳۲کشور جهان به ایران داده است و تولید بیش از ۳۱۶هزار تن مس باعث شده تا کشور در میان ۵۷کانون تولید مس جهان رتبه ۱۵را داشته باشد.

از دیگر دارایی‌های معدنی ایران می‌توان به سرب (۴۸هزار تن تولید، رتبه ۱۴از ۴۶)، زینک (۲۱۰هزار تن تولید و رتبه ۱۲از ۵۴)، طلا (تولید ۷۶۰۰تن و رتبه ۴۸ از ۹۴)، نقره (تولید ۵۰هزار تن و رتبه ۲۵ از ۶۵)، باریت (تولید بیش از ۴۷۷هزار تن و رتبه ۶ از ۳۲)، بنتونیت (تولید ۴۲۳هزار تن و رتبه ۹ از ۴۹)، فلدسپات (تولید ۱.۳میلیون تن و رتبه ۷ از ۴۸)، فلئوریت (تولید ۵۵هزار تن و رتبه ۸ از ۲۱)، گچ و انیدریت (تولید ۱۰.۹میلیون تن و رتبه ۵ از ۷۸)، کائولینیت (تولید ۱.۱۵میلیون تن و رتبه ۱۰ از ۵۶)، منیزیت (تولید ۱۳۷.۷هزار تن و رتبه ۱۴ از ۲۳)، پرلیت (تولید ۷۱.۵هزار تن و رتبه ۴ از ۱۵)، فسفات (تولید ۱۰۵.۸هزار تن و رتبه ۲۵ از ۳۴)، پتاس (تولید ۹۴۲.۸هزار تن و رتبه ۹ از ۱۶)، نمک (تولید ۲.۴۵میلیون تن و رتبه ۲۲ از ۱۰۱)، سولفور (تولید ۲.۲میلیون تن و رتبه ۱۰ از ۵۱)، تالک (تولید ۷۳.۲هزار تن و رتبه ۱۷ از ۳۶)، زغال‌سنگ حرارتی (تولید ۴۰۰هزار تن و رتبه ۳۷ از ۵۱)، زغال‌سنگ کک (تولید ۱.۶۵۰میلیون تن و رتبه ۱۷ از ۲۲) اشاره کرد.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها