|
کدخبر: 119563

احتمال نیاز به واردات سنگ آهن

طبق برآوردها، میزان تولید شمش فولاد تا پایان امسال به ۳۳ میلیون تن خواهد رسید و در صورت عدم تحقق تولید ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن، نیاز به واردات این محصول خواهد بود.

معدن احتمال نیاز به واردات سنگ آهن

انجمن تولید‌کنندگان فولاد اعلام کرد: کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت، سال ۹۷ به ۲۱۰ میلیون تن رسید و سال ۹۸ رقم حدود ۲۶۰ میلیون تن مطرح شد به این ترتیب ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی انجام گرفت.

سال ۹۷ میزان صادرات فولاد رقم ۸.۲ میلیون تن و برای سال ۹۸ صدور ۱۲ میلیون ثبت شد. میزان تولید فولاد درسال ۹۷ رقم حدود ۲۵ میلیون تن اعلام شد که سال گذشته نیز نزدیک به ۲۸ میلیون تن رسید.

رویکرد به تولید فولادهای خاص

وزارت صنعت براین اعتقاد است که در بخش فولاد از رویکرد پنج تا هفت میلیون تن واردات در اوایل دهه ۹۰ اکنون ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، قابلیت صادراتی وجود دارد که علاوه بر آسیا، افریقا، امریکای لاتین، قاره اروپا نیز از آن استقبال می‌کنند.

بررسی آمار تجارت خارجی گویای آن است که در سال ۹۸ چند صد هزار تن فولاد‌های خاص (آلیاژی) وارد شده و اکنون شرکت‌های تولیدی به این سمت هدایت می‌شوند تا پاسخگوی نیاز داخل باشند و مانع از واردات شوند.

ایران دهمین فولاد ساز جهان محسوب می‌شود و به استناد آمار انجمن جهانی فولاد در سال‌های اخیر رشد تولید بیش از بازدهی ۶۵ کشور است.

ظرفیت‌سازی در چارچوب سند چشم‌انداز

براساس اهداف سند چشم‌انداز، در صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تعریف شده در حالی که تا پایان ۹۷ رقم ۳۵ میلیون تن ظرفیت راه‌اندازی شده، ثبت شد و در سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیون تن بنابراین پیش‌بینی می‌شود تحقق هدف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس نباشد.

میزان مصرف فولاد حدود ۱۵ میلیون تنی است و چنانچه رونق طرح‌های عمرانی و افزایش تقاضا در بخش مسکن و ساختمان رخ دهد، انتظار نمی‌رود بیش از ۲۰ میلیون تن تقاضای داخلی باشد. بنابراین همسو با پاسخگویی به تقاضای داخلی نسبت به بازاریابی برای صادرات فولاد باید اقدام شود.

توسعه اکتشاف برای پاسخگویی به فولاد سازان

رشد شکل گیری و توسعه شرکت‌های فولاد‌سازی در دهه ۸۰ و ۹۰ حاوی این پیام بود که ایران قابلیت و ظرفیت لازم به عنوان یک فولاد ساز در سطح جهان را دارد اما اکنون لازمه تداوم حضور در این عرصه جهانی، استمرار فعالیت اکتشافی برای تامین خوراک است.

تا افق ۱۴۰۰ انتظار می‌رود در زمینه استخراج سنگ آهن که سال ۹۶ (دولت دوازدهم) ظرفیت ۸۵ میلیون تنی پیش‌بینی شده بود در امسال به ۱۰۵ میلیون تن برسد و در سال آینده ۱۰۷ میلیون تن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه امسال دستیابی به ظرفیت ۵۰ میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن پیش‌بینی شده درحالی که در سال ۹۶ رقم ۳۳ میلیون تن تعریف شد.

طبق برآوردها در چارچوب سند چشم‌انداز سالانه به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز است که چنانچه این هدف محقق نشود، نیاز به واردات سنگ آهن خواهد بود.

تولیدات فولادی ۷.۲ میلیون تن

آمارهای چهارماهه ابتدایی سال گویای رشد ۹ درصدی در زمینه تولید شمش فولادی با تولید ۹.۴ میلیون تن است. در حالی که چهار ماه نخست سال گذشته ۸.۶ میلیون تن شمش فولادی تولید شده بود.

امسال تولیدات فولادی هم رشد پنج درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ تجربه کرد و به ۷.۲ میلیون تن رسید و عملکرد چهار ماهه ابتدایی سال گذشته رقم ۶.۹ میلیون تن را نشان داد.

رشد تولید آهن اسفنجی

تولید آهن اسفنجی در بین اقلام زنجیره فولاد نیز در چهار ماهه ابتدایی سال نسبت به دوره مشابه قبل افزایشی بود و به سطح ۱۲ درصد رسید و رقم ۱۰.۵ میلیون تن را نشان داد در عین حال در دوره مشابه ۹۸ تولید آن بالغ بر ۹.۴ میلیون تن ثبت شده بود.

ایران در سال‌های گذشته به عنوان دومین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان پس از هندوستان قرار گرفته بود اما افت تولید رقیب آسیایی سبب شده جایگاه نخست را کسب کند. بهره‌برداری از هفت طرح فولاد استانی که هریک دارای ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی در زمینه تولید آهن اسفنجی دارند از جمله دلایل رشد جایگاه ایران در این بخش به حساب می‌آید.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها