|
کدخبر: 119334

قیمت جهانی مس در گرو تصمیم چین

قیمت مس یک بار دیگر به خاطر کاهش ذخایر، افزایش تقاضا در چین و کاهش عرضه از طرف امریکای جنوبی، امریکا و افریقا درپی شیوع ویروس کرونا مرز ۳ دلار در هر پوند را پشت سر گذاشته است.

معدن قیمت جهانی مس در گرو تصمیم چین

قیمت مس یک بار دیگر به خاطر کاهش ذخایر، افزایش تقاضا در چین و کاهش عرضه از طرف امریکای جنوبی، امریکا و افریقا درپی شیوع ویروس کرونا مرز ۳ دلار در هر پوند را پشت سر گذاشته است. قیمت مس در بازار کامکس نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر به ۳.۰۱۲۰ دلار در هر پوند (۶۶۰۵ دلار در هر تن) رسیده است. به این ترتیب قیمت مس در ۲۰۲۰ بیش از ۸ درصد افزایش یافته است. قیمت فعلی مس نسبت به کمترین قیمت آن در ماه مارس ۵۲ درصد بالاتر است.

تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت مس که بسیاری را متعجب کرده، همچنان ادامه خواهد داشت. جوناتان بارنس از شرکت تحقیقاتی فلزات و مواد معدنی راسکیل انگلیس گفت: « در شرایطی که تاثیرات همه گیری ویروس کرونا مصرف فلزات در سراسر جهان را ۳ تا ۴ درصد در امسال میلادی پایین آورده، کاهش تولید معدنی این فلز بیشتر بوده است».

 این وضعیت را می‌توان به خوبی در کاهش ذخایر جهانی مشاهده کرد. مجموع موجودی مس در سراسر دنیا که شامل ذخایر چین هم می‌شود ۴۰ درصد از ماه مارس تا پایان جولای کاهش یافته و به کمتر از ۶۰۰ هزار تن می‌رسد. موجودی مس در در بازار فلزات لندن هم تا پایین‌ترین رقم در ۱۳ سال گذشته کاهش یافته است.

 چین مسئول بیش از نیمی از مصرف مس در جهان است و با سرعتی بالا آن را خریداری می‌کند.

بارنس می‌گوید: « چین تقریباً از تمام کشورها مس پالایش شده وارد می‌کند که نشان دهنده یک تغییر ساختاری است نه یک تغییر موقت».

 در سایر نقاط دنیا که تقاضا نسبت به چین کاهش بیشتری داشته، ذخایر مس تنها به اندازه یک هفته مصرف است.

 کمبود قراضه مس به دلیل کاهش ۵۰ درصدی واردات آن در نیمه اول امسال میلادی توسط پکن، باعث شده خریداران چینی کاتد مس را جانشین منابع ثانویه کنند و ذخایر آن را بیش از پیش کاهش دهند. بارنس عقیده دارد جریان جهانی قراضه مس تا سه ماه اول سال آینده میلادی به حالت عادی باز نمی‌گردد ولی همه چیز بستگی به قوانین جدید چین دارد.

 اختلال در تولید معدنی مس در ۲۰۲۰ احتمالاً بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تن خواهد بود. ۸ معدنکار از ده شرکت بزرگ معدنکاری مس در جهان در نیمه اول امسال میلادی کاهش تولید را گزارش داده‌اند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر