|
کدخبر: 118169

نورد کاران بیش از تعهدات خود در بورس، کالا عرضه کردند

افزایش بی‌رویه قیمت فولاد در بورس کالا در چند ماه اخیرتا جایی پیش رفت که در برخی مواقع از قیمت‌های جهانی نیز پیشی گرفت، دلیل این رشد قیمت عرضه‌های قطره چکانی شمش اعلام شد.

معدن نورد کاران بیش از تعهدات خود در بورس، کالا عرضه کردند

این در حالیست که تولید‌کنندگان شمش تقاضای شمش را کاذب را عامل گرانی عنوان میکردند.از این رو با بررسی هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار صورت گرفت مقرر شد تا تولید‌کنندگان ۶۰ درصد میزان تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کرده و مابقی را در بازار آزاد و یا صادراتی به فروش برسانند.

این در حالیست که طبق آمار هایی که در سایت بورس کالا وجود دارد میزان عرضه شمش فولاد طی ماه نخست سال معادل مدت یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۹۲۹ تن بود این در حالیست که طبق اعلام انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در ۴ ماه نخست امسال حدود ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید شده است که از این میزان باید ماهانه حدود یک میلیون تن در بورس کالا عرضه میشد.

اما میزان عرضه شمش در طول ۵ ماه این مقدار بوده و این یعنی تولید‌کنندگان فولاد تنها یک پنجم تقاضای شمش را در بورس پاسخ گو بودند، این در حالیست که میزان میلگردی که طی ۵ ماه نخست امسال در بورس کالا عرضه شده معادل ۱میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۵۰ تن بوده این در حالیست که طبق ابلاغیه وزارت صنعت تولیدکنندگان محصولات نوردی باید ۶۹۷ هزار و ۷۵۷ تن محصول در بورس کالا عرضه میکردند اما در حدود دو برابر تعهدات خود عمل کرده و محصول در بورس کالا فروختند.

از این رو افزایش میزان عرضه مقاطع طویل در بورس کالا ارزانی قیمت‌ها را برخلاف روند صعودی دلار بدنبال داشت و اگر فولاد سازان به تعهدات خود عمل کنند باید شاهد ارزانی بیشتر نیز باشیم.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر