|
کدخبر: 117713

فولاد و چند خبر مهم

خبر خوب هفته گذشته، مجوز هیات دولت برای تأمین سنگ آهن موردنیاز شرکت ذوب آهن اصفهان بود.

معدن فولاد و چند خبر مهم

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، تقاضای ضعیف برای اسلب در سومین هفته پیاپی عرضه آن در بورس کالا بود. اسلب پس از حدود دو سال به بورس کالا بازگشته، اما به‌نظر می‌رسد هنوز سازوکار معامله آن در این بازار مهیا نشده و واحدهای نورد برای خرید اسلب از طریق بورس کالا، اقناع نشده‌اند.

در هفته گذشته، در بورس کالا در معاملات غیرمچینگ، ۸۵ هزار تن اسلب توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان عرضه شد که از این میزان، تنها ۲۵ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل عدم استقبال از عرضه اسلب در بورس کالا این است که شرکت‌های نورد باید معادل ۹۵ درصد اسلب دریافتی، ورق گرم در بورس کالا عرضه کنند. طبق بخشنامه کارگروه تنظیم بازار، زمان عرضه ورق گرم توسط واحدهای نورد، حداکثر یک ماه پس از تحویل اسلب اعلام شده است. شرکت‌های نورد، هنوز در مورد عرضه ورق گرم تولیدی خود در بورس کالا، قانع نشده‌اند و شاید این امر یکی از دلایل استقبال ضعیف از عرضه اسلب در بورس کالا باشد. برخی از شرکت‌های نورد معتقدند قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا، پایین‌تر از هزینه مواد اولیه خریداری‌شده توسط آنها است و به این دلیل چندان موافق شکل فعلی معاملات ورق گرم در بورس کالا نیستند. آنان می‌گویند هزینه تمام‌شده خرید اسلب برای آنان، بیش از قیمت پایه‌ای است که بورس کالا برای عرضه ورق گرم شرکت فولاد مبارکه درنظر می‌گیرد.

طبق بخشنامه اخیر کارگروه تنظیم بازار که منتشر شد، عدم عرضه اسلب در بورس کالا، «عرضه خارج از شبکه» و «اخلال در نظم و ثبات اقتصادی» قلمداد می‌شود و شرکت‌های نورد طبق این بخشنامه باید اسلب مورد نیاز برای تولیدات خود را از بورس کالا خریداری کنند. به نظر می‌رسد باید سریعاً تمهیداتی اندیشیده شود تا سازوکار تقاضا برای اسلب در بورس کالا بهبود یابد و واحدهای نورد برای خرید اسلب، تمایل و انگیره لازم را داشته باشند.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، صدور مجوز تأمین سالانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن موردنیاز شرکت ذوب اهن اصفهان، بدون الزام به برگزاری مزایده از طرف هیات دولت بود.

هیات دولت به ایمیدرو اجازه داد تا پایان سال ۱۳۹۹، بدون برگزاری مزایده، حداکثر یک میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی موردنیاز شرکت ذوب آهن اصفهان را از معدن سنگان و حداکثر ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی موردنیاز این شرکت را از معدن چاه‌گز را تأمین کند. این خبر خوبی برای شرکت ذوب آهن است که در سالیان گذشته همواره با مشکل کمبود سنگ آهن و در نتیجه ظرفیت خالی روبه‌رو بوده است.

نکته مثبت دیگر مصوبه هیات دولت برای شرکت ذوب آهن این است که با تأیید وزارت صمت و انجام تعهدات قراردادی از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان، تصویب‌نامه هیات وزیران مبنی بر تأمین سنگ آهن موردنیاز ذوب آهن، می‌تواند تا ۱۰ سال برای معدن چاه‌گز و ۵ سال برای معدن سنگان تمدید شود.

پاشنه آشیل شرکت ذوب آهن، تأمین پایدار سنگ آهن درشت‌دانه موردنیاز این شرکت بوده است. بسیاری از معادن در سالیان اخیر ترجیح داده‌اند به جاری فروش سنگ آهن به ذوب آهن یا آن را به کنسانتره تبدیل کنند یا این‌که ان را صادر نمایند! این امر تأمین سنگ آهن را برای ذوب آهن دشوار کرده بود؛ طوری که این شرکت مجبور شد کوره بلند شماره یک خود را که نخستین کوره بلند در ایران است و قدمت آن به حدود ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد، تعطیل کند. این مصوبه هیات دولت می‌تواند به مقدمه تحولی بزرگ در شرکت ذوب آهن اصفهان تبدیل شود.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #ارفع دانست. هفته گذشته، سهامداران، روزهای معاملاتی کابوس‌واری را پشت سر گذاشتند و یکی از تلخ‌ترین هفته‌های بورس در چند سال اخیر رقم خورد. نماد ارفع از این جهت به‌عنوان بهترین نماد فولادی در هفته گذشته انتخاب شده که در مجموع هفته گذشته بازدهی مثبت داشت. در ۵ روز کاری هفته گذشته، نماد ارفع رشد ۸.۱ درصدی را تجربه کرد.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۴۰ هزار و ۸۰۴ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۲۱۸۵ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۱۱۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

حُکم هفته

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشور در هفته گذشته با صدور حکمی دکتر جعفر سرقینی را به عنوان سرپرست وزارت صمت منصوب کرد.

سرقینی با این حکم جایگزین حسین مدرس خیابانی شد که مجلس به او برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد نداد. دکتر سرقینی پیش از این در چند دولت و به مدت ۱۴ سال معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بوده و تسلط خوبی بر صنعت و بازار فولاد دارد.

در متن حکم رئیس‌جمهوری خطاب به دکتر جعفر سرقینی آمده است: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.

در ادامه این حکم آمده است: توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت دارم.

منبع: چیلان

ارسال نظر