|
کدخبر: 117320

معدن در حاشیه/وزارت معادن احیا شود

مهدی کرباسیان درباره اینکه چرا «معدن» همیشه در حاشیه بوده، معتقد است، نفت و سیاست معدن را به حاشیه برد. وی اعتقاد دارد، وزارت معادن حتی برای مدت کوتاهی باید احیا شود.

معدن معدن در حاشیه/وزارت معادن احیا شود

جمهوری اسلامی ایران به تنهایی حدود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی و شناسایی حدود ۶۰ میلیارد تُن ذخیره معدنی از نظر تنوع در بین کشورهای جهان در جایگاه دهم است، اما فرآورده‌های معدنی تنها ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده کشورمان افزون بر ۷۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

علیرغم ظرفیت بسیار بالای بخش معدن ایران که کارشناسان تصریح می‌کنند، در صورت سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند جای نفت را هم بگیرد، ولی حدود ۴ هزار معدن در کشور تعطیل است و فضای سرمایه‌گذاری در این حوزه تیره و تار نمایش داده می‌شود. همچنین گزارش‌های مستندی وجود دارد که معادن در ایران به یک حیات خلوت تبدیل شده و بر همین اساس، موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری در معادن ایران خیلی در رسانه‌ها هم پرداخته نمی‌شود.

در ادامه بررسی موشکافانه معضلات بخش معدن و ایده‌های توسعه این بخش در خلال پرونده «معدن، گنج پنهان»، این بار سراغ مهدی کرباسیان رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران رفت تا سوالات خود را از این مسئول قدیمی حوزه معدن بپرسد.

"ذخایر معدنی بسیار بالا و البته انرژی ارزان قیمتی داریم اما گویا معدن و توسعه آن در اولویت برنامه‌های وزارت صمت و دولت نیست و بیشتر کارها درگیر معاش مردم شده است. در حالی که می‌توان با توسعه بخش معدن ضمن درآمد زایی بالا بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را هم برطرف کرد." اینها بخش هایی از صحبت‌های مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صمت است که در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص عدم توسعه بخش معدن کشور اعلام کرده است.

به اعتقاد کرباسیان اقتصاد ما سیاست زده و وابسته به درآمدهای نفتی شده، به نحوی که دیگر توجهی به سایر ظرفیت‌ها در کشور نمی‌شود، حتی برآوردی از ذخایر شناسایی شده که مورد اکتشاف قرار گرفته است هم نداریم.

وی می‌گوید: به هر صورت باید بپذیریم کار اکتشافیِ ژئوفیزیک هوایی و شناسایی جزء وظایف بخش خصوصی نیست، جزء‌ وظایف دولت و سازمان زمین‌شناسی است به نحوی که بعد از طی این مرحله دولت باید شروع به واگذاری پهنه‌ها و محدوده‌ها نماید که این موضوع امروز جزو اولویت‌ها نیست.

 وی گفت، من شخصاً اعتقاد دارم در مقطع فعلی نه برای بلندمدت بلکه برای یک زمان محدود مثلاً مجلس برای ۱۰ سال تصویب کند وزارت معادن و فلزات احیاء شود تا به حوزه معادن و فلزات توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

بخش معدن از قدیم در حاشیه بوده و به نوعی طی سال‌های متمادی مغفول مانده است. این در حالی است که توسعه بخش معدن به تنهایی می‌تواند به لحاظ درآمدزایی، اشتغال و صادرات کمک بسیاری به کشور کند. در ابتدای مصاحبه لطفاً توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌هایی که بخش معدن ایران دارد و هنوز فعال نشده و مغفول مانده است، بدهید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها