|
کدخبر: 115783 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با مسئولان فولاد مبارکه مطرح شد؛

عمر قالب‌ ماشین ‌‌های ریخته ‌گری افزایش یافت

فولاد مبارکه و یک شرکت دانش‌بنیان در یک همکاری مشترک موفق پوشش دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم برای نخستین بار در کشور شدند. با این اقدام در فرآیند ریخته‌گری و با افزایش میزان ذوب از تعداد ورق‌های کمتری می‌شود و همین امر سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

معدن عمر قالب‌ ماشین ‌‌های ریخته ‌گری افزایش یافت

فولاد مبارکه و یک شرکت دانش‌بنیان در یک همکاری مشترک موفق پوشش دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم برای نخستین بار در کشور شدند. این پوشش در کشور‌های آلمان، امریکا، ژاپن و روسیه انجام می‌شود. ضمن اینکه پوشش انجام شده در فولاد مبارکه با دیگر کشورها قابل رقابت بوده و جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین پوشش در دنیا محسوب می‌شود. در همین ارتباط گفت‌وگویی با مختار بخشیان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان و غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه اصفهان ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

بخشیان-سلیمی

استفاده از فرصت تحریم‌ها

بخشیان به دلیل ورود فولاد مبارکه به پوشش‌دهی این صفحات گفت: با توجه به شرایط تحریمی که درحال‌حاضر با آن مواجه هستیم و شناخت توانمندی‌های متخصصان داخلی، امکان ورود سازندگان به این عرصه را فراهم کردیم به همین منظور با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان این کار انجام شد که درحال‌حاضر نیز نتایج خوبی از آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: پوشش دهی این صفحات تنها دو بار امکان‌پذیر است و در نهایت غیرقابل استفاده می‌شود ضمن ارسال این ورق‌ها به خارج از کشور به‌منظور پوشش‌دهی با هزینه‌هایی از جمله حمل‌ونقل روبه‌رو بود و به همین جهت داخلی‌سازی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

پوشش‌دهی نیکل بر روی ورق‌های مسی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با انجام مهندسی معکوس در پوشش‌دهی این ورق‌ها افزود: در انجام این داخلی‌سازی مهندسی معکوسی وجود نداشته بلکه نمونه‌ای از این ورق‌های مسی از ماشین‌‌های ریخته‌گری جدا و سپس با انجام عملیاتی بر روی آن سنگ‌زنی صورت گرفته و لایه‌ کوچکی از آن برداشته و  سپس با روش‌هایی‌ اقدام به پوشش‌دهی نیکل بر روی آن شده است.

 بخشیان درباره مدت زمانی که برای اجرای این پروژه صرف شده است خاطرنشان کرد: حداقل از پنج سال پیش تاکنون و به موازات قرارداد با شرکت آلمانی، فولاد مبارکه به منظور پوشش‌دهی ورق‌های مسی فراخوان داد. در طی این سال‌ها شرکت‌های مختلفی تمایل خود را برای این کار ابراز کردند اما به دلیل پیچیده بودن این اقدام از ادامه کار انصراف می‌دادند.

وی در ادامه گفت: قالب‌های ریخته‌گری نقش کلیدی در فولادسازی دارد به همین جهت در بومی‌سازی اصل قالب‌ها نیز اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی موفقیت ساخت قالب‌های ریخته‌گری مداوم را هم رسانه‌ای کنیم.

انحصاری در فولاد مبارکه وجود ندارد

‌ معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با انحصار پتنت‌هایی نظیر پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم گفت: با توجه به اینکه فولاد مبارکه در اجرای پروژه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته و حتی در انجام تست‌ها و دیگر موارد همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد هیچ‌گاه پتنت‌ها در اختیار نگرفته و شرکت‌ها این امکان را خواهند داشت تا طرح‌های خود را در دیگر شرکت‌های داخلی و یا خارجی اجرایی کند.

افزایش عمر قطعات اهمیت دارد

غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه اصفهان نیز در ارتباط با حرکت به سمت پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری گفت: افزایش عمر قطعات که بخشی از آن‌ها در کشور تولید می‌شود و عمده آن‌ها در کشور قابل تولید نیست از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین منظور سعی شد تا به سمت پوشش‌دهی حرکت کرده و میزان ذوب‌ در قالب‌ها را افزایش دهیم. در همین ارتباط با شرکت دانش‌بنیان پارس پلاسما پوشش مذاکراتی انجام و تست‌هایی صورت گرفت که موفقیت‌آمیز بود و درحال‌حاضر نیز بخشی از این تست‌ها در حال انجام است.

وی صرفه اقتصادی را یکی دیگر موارد حرکت فولاد مبارکه به سمت پوشش‌دهی ورق‌ها دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام در فرآیند ریخته‌گری و با افزایش میزان ذوب از تعداد ورق‌های کمتری می‌شود و همین امر سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه درباره صرفه‌جویی ارزی حاصل از این اقدام نیز گفت: تاکنون از خروج ارز به میزان ۴۰۰ هزار یورو در سال جلوگیری شده است و با افزایش تعداد ماشین‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند این رقم تا ۷۰۰ هزار یورو قابل پیش‌بینی است.

کیفیت ورق‌های پوشش‌داده شده همپای تولیدات خارجی

سلیمی در ارتباط با کیفیت ورق‌های تولیدی پوشش‌دهی شده با مشابه خارجی گفت: در واحدهای فولادسازی هر پلنتی را با نمونه خودش مقایسه می‌کنند از این جهت می‌توان به سرعت ماشین‌آلات ریخته‌گری و نوع فولاد ساخته شده اشاره کرد. به‌عنوان مثال عمر یک قطعه در فولادهای اسپشیال گرید شاید اهمیتی نداشته باشد اما در ساخت فولادهای ساختمانی مانند پروفیل‌ها در صورتی که بخواهند به صورت مداوم صفحات مسی را تعویض کنند مقرون به صرفه نیست و باید به سمتی حرکت کرد که تعداد ذوب بیشتری از آن گرفته شود. به همین منظور باید مقایسه میان شرکت‌ها با تولیدات مشابه انجام شود. از این رو و با توجه به مقایسه‌های جهانی کیفیت تولیدات ما در پوشش دهی ورق‌‌های مسی نزدیک به بنچ مارک‌های جهانی است.

افزایش عمر صفحات مسی

وی در ارتباط با افزایش عمر صفحات مسی با انجام پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری عنوان کرد: با این اقدام عمر صفحات ما از ۲۲ هزار تن به ۵۴ هزار تن افزایش یافته است ضمن اینکه رکورد ۹۰ هزار تن با ۶ بار پوشش‌دهی در صفحات مسی نیز به ثبت رسیده است.

سلیمی در ارتباط با موادی که در پوشش دهی این ورق‌های استفاده می‌شود افزود: پوشش استفاده شده در این ورق‌ها متشکل از نیکل، کبالت، تنگستن و یک سری اکسیدهاست که به سرمت(sermet) معروف است و به آن( پوشش‌های سرامیک متال) نیز گفته می‌شود.

تأمین صفحات مسی پوشش‌ داده شده در داخل

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه در ارتباط با ارسال ورق‌های مسی به خارج از کشور به منظور انجام پوشش‌دهی گفت: این اقدام به صورت روتین انجام نشده است و بعضاً به صورت تست و برای برخی گریدها انجام شده است. ضمن اینکه چند سال قبل یک مرتبه اقدام به ارسال صفحات به کشور ترکیه جهت پوشش‌دهی کردیم که هزینه حمل‌ونقل آن از خود صفحه بیشتر شد اما درحال‌حاضر با قراردادی که با شرکت دانش‌بنیان داخلی منعقد شده و کلیه اقدامات پوشش‌دهی در داخل کشور صورت می‌گیرد.

ورق‌های مسی پوشش‌داده شده عمر مفید دارند

وی درباره عمر مفید پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری گفت: با توجه به اینکه استفاده از این ورق‌ها عمر مفیدی داشته و پس از آن دچار خوردگی شده و نازک می‌شوند و احتمال رسیدن ذوب به آب داخل آن وجود دارد می‌بایست بعد از مدتی از مدار خارج شده و دوباره عملیات پوشش‌دهی بر روی آن‌ها صورت گیرد به همین منظور امکان پوشش‌دهی هر ورق مسی تا ۶ بار امکان‌پذیر است و بعد از آن می‌بایست به‌طور کلی از رده خارج شده و اسقاط شود.

کیفیت تختال افزایش می‌یابد

سلیمی در ارتباط با کیفیت تختال‌های تولیدی در ورق‌های پوشش داده شده افزود: کیفیت سطح تختال تولید شده با این صفحات در مقایسه با سایر صفحات بسیار بهتر و با عیوب سطحی به مراتب کمتری است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه درباره پوشش‌دهی ورق‌ در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: این پوشش در کشور‌های آلمان آمریکا ژاپن و روسیه انجام می‌شود. ضمن اینکه پوشش انجام شده در فولاد مبارکه با دیگر کشورها قابل رقابت بوده و جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین پوشش در دنیا محسوب می‌شود.

ماشین‌های ریخته‌گری دیگر نیز به این ورق‌ها تجهیز می‌شوند

 سلیمی در ارتباط با ماشین‌هایی که از این ورق‌های پوشش داده استفاده می‌کنند افزود: قرارداد اول ما با شرکت دانش‌بنیان به این صورت بود که ورق‌های پوشش داده شده بر روی یک ماشین ریخته‌گری نصب شد و تست‌های آن انجام گرفت و پس از اینکه نتیجه تست‌ها با موفقیت روبه‌رو شد فولاد مبارکه با این شرکت قرارداد منعقد کرد. در مرحله بعدی و برای دیگر دستگاه‌های ریخته‌گری نیاز بود تا زمان بیشتری برای عملکرد آن داشته باشیم و پس از آن نیز ۳ ماشین ریخته‌گری دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که درحال‌حاضر مراحل تحقیقاتی آن در دست بررسی است.

روند توسعه با شتاب جلو خواهد رفت

وی درباره اینکه روند سرعت بخشی به استفاده از پوشش‌دهی ورق‌های مسی عنوان کرد: در گام اول مسیری که ما به دنبال آن بوده‌ایم به دلیل شناخت نسبت به این موضوع و اطمینان از عملکرد و هزینه‌های آن قطعاً زمان‌بر بوده است. با توجه به این که اکنون کار بر روی سه ماشین دیگر در حال انجام است انتظار می‌رود روند پیشرفت کار با سرعت بیشتری همراه بوده و سال آینده نیز دو ماشین دیگر فولاد مبارکه نیز از قالب‌های پوشش‌دهی داده شده استفاده کنند.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه ادامه داد: درحال‌حاضر اجرای پروژه واحد نورد گرم۲ فولاد مبارکه کلید خورده است و به همین منظور پروژه‌هایی برای این واحد فولادسازی تعریف شده است. در پیش‌نیازهای آن لازم است تا خوراک آن تأمین شود و با توجه به اینکه ماشین‌های ریخته‌گری نقش عمده‌ای در تعریف پروژه و تأمین خوراک دارند ملاحظاتی به همین منظور در نظر گرفته می‌شود از این رو و بسته به شرایط می‌توان امیدوار بود که در سال آینده از این ورق‌ها در ۵ ماشین ریخته‌گری دیگر نیز استفاده شود.

ارتباط صنعت و دانشگاه نتیجه‌بخش است

سلیمی در پایان گفت: حرکت به سمت پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم کاری ارزشمند و لذت‌بخش است ضمن اینکه اجرای آن به‌صورت کاملاً بومی و در داخل و با همکاری پیمانکاری از اساتید دانشگاه صورت گرفت. همچنین نقش پررنگ ارتباط میان صنعت و دانشگاه از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. کار پوشش‌دهی این ورق‌ها از پیچیدگی‌های خاصی برخورد دارد است و هر فرد یا گروهی نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند اما با انجام موفقیت‌آمیز این کار توانستیم تا برگ زرینی بر دیگر افتخارات کشور بیافزایم و در همین راستا دانش بهره‌گیری از این فناوری به دیگر فولادسازان و صنایع معرفی کردیم تا از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها