|
کدخبر: 115515

اعتراض به قیمت فولاد همچنان ادامه دارد

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: اعضای این انجمن نسبت به روند قیمت‌گذاری تولیدات فولادسازان در بورس گلایه دارند و عرضه شمش در بورس کالا به یک پنجم مصرف این تشکل رسیده است.

معدن اعتراض به قیمت فولاد همچنان ادامه دارد

احمد رضوی نیک اضافه کرد: شمش فولادی در بورس کالا بیشتر از میانگین فوب جهانی به شکل عرضه حداقلی، غیر واقعی قیمت‌گذاری می‌شود که نشان از اعمال رانت دارد که نوردکاران از آن بی‌بهره‌اند.

وی مدعی شد که فولاد سازان تمایلی به صادرات ندارند و سعی می‌کنند در بورس کالا به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد از تولیدات خود را بفروش برسانندو بقیه را در بازار ازاد به نوردکاران بفروشند.

رضوی نیک یادآور شد: رویه عملکرد فولادسازان باعث شده تولید نهایی آنها برای مصرف‌کننده اصلی با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

وی گفت: فولاد سازان با اعمال راهبرد خود در بورس کالا مواد اولیه را ۳۵ درصد بالاتر از محصول نهایی در داخل می‌فروشند و عرضه حداقلی را در برنامه خود دارند.

رئیس انجمن مزبور اضافه کرد: تولیدکنندگان فولاد نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده تضمین و گارانتی می‌گیرند و با درنظرگرفتن شمش فروخته شده به نوردکار در شهریورماه با توجه به قیمت تمام شده شمش به علاوه ارزش افزوده و کرایه حمل برای نوردکار هرکیلو شمش ۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

وی معتقد است: اکنون نوردکار باید یا محصولش را زیر قیمت بفروشد یا نقدینگی خود را به نوعی در بازار برای جبران ضرر در گردش قرار دهد و یا بدلیل خریداری مواد اولیه گران، تولید خود را با قیمت بالا بفروش برساند.

رضوی نیک یادآور شد: موضوع گرانفروشی فولاد سازان توسط نوردکاران به واحدهای نظارتی انعکاس یافته و هشدار داده شده، اما اقدام عاجلی به نفع زنجیره تولید فولاد انجام نشده است.

وی تصریح کرد: چنانچه مصوبه‌های ستاد تنظیم بازار در رابطه با قیمت‌گذاری و رعایت کف عرضه در بورس کالا رعایت شود، نوردکار می‌تواند در شرایط برابر رقابت قرار گیرد و قیمت‌ها متناسب با عرضه و تقاضا در بازار، روند منطقی‌تر به خود می‌گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر