|
کدخبر: 114263

افزایش چشمگیر اکتشافات معدنی در سال ۹۹

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ۳۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف در ۴ ماه نخست ۹۹ با رشد ۱۵ درصد خبر داد.

معدن افزایش چشمگیر اکتشافات معدنی در سال ۹۹

علیرضا شهیدی گفت: در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی کشور شامل شناسایی، پی جویی، اکتشاف عمومی و تفصیلی، ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع به عنوان هدف کمی سال ۹۸ مدنظر بود و در سال ۹۹ نیز ۱۱۵ هزار کیلومتر در دستور کار گرفته که تا پایان تیرماه ۳۰ هزار کیلومتر مربع به نتیجه رسانده که در این بخش ۱۵ درصد افزایش مشاهده می‌شود.

علیرضا-شهیدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش تهیه نقشه زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس‌های مختلف در خشکی و دریا نیز تهیه ۴۷ ورقه نقشه-گزارش را به عنوان هدف کمی سال۹۸ در نظر بود و در سال ۹۹ نیز تهیه ۵۵ ورقه نقشه یا گزارش در دستور کار قرار دارد که تا پایان تیر ماه امسال ۱۷ نقشه و گزارش با رشد ۱۳درصدی به ثمر رسیده است.

شهیدی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش تهیه نقشه‌های مهندسی و مخاطرات زمین‌شناختی و زیست‌محیطی (زلزله، ریزگرد، سیل، فرونشست، تغییرات اقلیم و...)، تهیه ۳۵ ورقه نقشه وگزارش را به عنوان هدف کمی سال ۹۸ در دستور کار داشته که از این مقدار۱۲ نقشه و گزارش تهیه و تولید شده و در مدت مشابه در سال ۹۹ نیز ۱۵ ورقه نقشه و گزارش را از ۳۰ به عنوان هدف کمی سال ۹۹ با پیشرفت معادل ۲۵ درصد محقق کرده است.

وی گفت: انجام ۳۰ هزار کیلومتر خطی به عنوان هدف کمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی شامل برداشت، پردازش، تعبیر و تفسیر، مدلسازی و معرفی مناطق امید بخش عنوان شده که ۲۰ هزار کیلومتر خطی تا پایان تیر۹۸ محقق شده و در مدت مشابه تا پایان تیر ۹۹ نیز دستیابی به ۳۵ هزار کیلومترخطی را در نظرداشته که با دستیابی به عدد ۲۲ هزار کیلومتر خطی با رشد۱۰ درصدی مواجه شده است.

شهیدی اعلام کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تا پایان تیرماه ۹۸ آنالیز ۲۷ هزار نمونه زمین‌شناسی و اکتشافی را به عنوان هدف کمی در نظر داشته که از این مقدار ۱۰ هزار نمونه به سرانجام رسیده و طی مدت مشابه آنالیز ۱۵هزار نمونه معدنی تا پایان تیر ۹۹ از ۲۸هزار نمونه به عنوان هدف کمی را به ۵۰ درصد پیشرفت در کارنامه خود دارد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کشور افزود: در بخش ظرفیت‌یابی و ارزیابی ژئوپارکهای ایران نیز ثبت یک مورد به عنوان هدف کمی سال ۹۸ و ۹۹ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان شده که به لحاظ زمان‌بر بودن این طرح‌ها فعلا در مرحله برداشت داده‌ها قرار دارد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: گزارش تحلیلی مجموعه داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی این عنوان شاخص در سال ۹۸ به مجموع سایر عناوین این سازمان اضافه شده که با توجه به هدف تعیین شده در سال گذشته، در ۴ ماهه نخست سال اقدامات لازم جهت جمع‌آوری و گردآوری داده‌ها برای انجام تلفیق، مدلسازی و تحلیل طی ماه‌های بعدی صورت گرفته است. لذا در ۴ ماه نخست شاهد خروجی قابل گزارش نبودیم از طرفی در امسال نیز موفق به تهیه و تولید ۲ گزارش استانی شدیم که در مقایسه با سال گذشته می‌توان رشد ۲۰۰درصدی را شاهد بود.

منبع: شاتا

ارسال نظر