|
کدخبر: 113543

سیمان شاهرود شرکتی با ۱۳ هزار سهامدار

نماینده مردم شریف شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس از کارخانه سیمان شاهرود بازدید نمود تا از نزدیک شاهد روند تولید و طرح‌های در دست اقدام و توسعه این کارخانه باشد.

معدن سیمان شاهرود شرکتی با ۱۳ هزار سهامدار

در نشستی که با حضور مهندس محمدرضا بازوی مدیرعامل، هیات مدیره و مدیران کارخانه سیمان شاهرود در حضور دکتر خانی برگزار شد مهندس بازوی به ارائه گزارشی در خصوص روند تولید کارخانه سیمان شاهرود و مراحل توسعه آن پرداخت و اظهارکرد: فاز اول این کارخانه در سال ۱۳۷۷ با ظرفیت ۲۳۰۰ تن در روز و سالیانه ۷۰۰ هزار تن راه‌اندازی شد و فاز دوم کارخانه در سال ۱۳۸۷ با ظرفیت ۳۴۰۰ تن راه‌اندازی شد. گفتنی است فاز دوم کارخانه از لحاظ زمانی کوتاه مدت و با هزینه بسیار اندکی به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه افزود: از ابتدای فعالیت این کارخانه (فاز اول) سهامداران اصلی آن را مردم شاهرود تشکیل می‌داد و ۱۰۰ درصد سهام مربوط به مردم بود اما در سال ۶۹ الی ۷۰ که هزینه پروژه افزایش یافت، بانک ملت نیز به جمع سهامداران این مجموعه پیوست و با در اختیار گرفتن ۴۰ درصد از سهام شرکت در ابتدا و افزایش سهم تا ۶۰ درصد، در زمره سهامداران اصلی کارخانه سیمان قرار گرفت.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود تصریح کرد: درحال‌حاضر حدود ۱۳ هزار نفر از مردم شاهرود در این کارخانه سهامدار هستند که از ابتدا تا کنون در این مجموعه مشارکت دارند که با احتساب عاملین، کارگران و خانوارها حدود ۴۰ هزار نفر از مردم شاهرود در کارخانه سیمان شاهرود ذینفع می‌باشند.

وی در بخش دیگر از سخنانش ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های مهندسین، مدیران و پرسنل جهت راه‌اندازی و افتتاح فاز دوم این کارخانه اذعان داشت: مفتخریم که این شرکت، سیمان را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت به بازار عرضه می‌کند.

 مهندس بازوی خاطر نشان کرد: هنگامیکه پروژه به اتمام رسید گزارش نهایی مالی را به هُلدینگ ارائه دادیم و اعلام کردیم که راه‌اندازی فاز دوم با مبلغی حدود ۱۰۵ میلیارد تومان انجام شده است اما مدیرعامل هُلدینگ وقت ( آقای خاتمی ) با بیان اینکه « سیمان بجنورد و فیروزکوه با ۱۷۰ میلیارد و ۱۳۵ میلیارد تومان هزینه به اتمام رسیده است، این امر غیرممکن دانست.» ولی ما حدود یک سال با ارائه اطلاعات مالی تلاش کردیم که آنها مجاب شوند این پروژه با هزینه‌ای نازل به اتمام رسیده است.

وی ضمن تشکر از همراهی سرپرستی وقت بانک ملت به ویژه آقای غضنفری مدیریت وقت بانک ملت استان به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ وی، بیان کرد: آقای غضنفری از مدیران خوب و شایسته بانک ملت بود که با تلاش و حمایت‌های بی‌وقفه خود و تزریق به موقع تسهیلات باعث شد قیمت تمام شده پروژه بسیار ارزان تمام شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود، تولید سیمان در کشور را حدود ۹۰ میلیون تن در سال برشمرد و گفت: ظرفیت استفاده از تولید در کشور حدود ۶۷ درصد است گرچه ما توانسته‌ایم در سال گذشته ظرفیت و راندمان را به ۷۶ درصد برسانیم اما به دلیل تحریم‌ها و سایر مشکلات ۳۳ درصد از مجموعه کارخانه سیمان فعال نیست و نیاز به حمایت دولت دارد که باید در راستای توسعه و حمایت از این بخش گام بردارد.

وی گفت: صنعت سیمان در کشور بسیار هزینه بر است و درحال‌حاضر جهت احداث کارخانه سیمانی مشابه این کارخانه، حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه مورد نیاز است. مهندس بازوی با اشاره به صادرات سیمان به روسیه، قزاقستان، افغانستان و قطر افزود: دو ماه ابتدای امسال به دلیل شیوع بیمار کرونا، مرزها بسته شد اما با تلاش توانستیم این خلاء را در بازار داخل جبران کنیم.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود با تأسی از فرمایش مقام معظم رهبری؛ در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، تصریح کرد: تنها در سه ماهه اول امسال توانستیم رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته باشیم و درحال‌حاضر نیز با ۸۳ درصد ظرفیت کارخانه به فعالیت می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه کمبود ماشین برای حمل محصول در کارخانه سیمان و در شهرستان مشکلاتی را به‌وجود آورده است، گفت: طی فراخوانی در خصوص طرح دستگاه جی پی اس، ۹۰۰ کامیون اعلام آمادگی کردند و درحال‌حاضر در این کارخانه حدود ۳۵۰ دستگاه در حوزه سیمان فعال هستند و اگر از طریق تسهیلات تکلیفی، صندوق توسعه ملی و حمایت دولت ۱۰۰۰ دستگاه کامیون به شبکه حمل‌ونقل شهرستان اضافه شود علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی و تأمین نیاز صنایع دیگر شهرستان، درآمد بیشتری نیز عاید مردم این شهرستان خواهد شد و حداقل ۵۰۰۰ نفر از این طریق ارتزاق خواهند نمود ضمن آنکه یک سوم فروش سیمان شاهرود هزینه حمل آن است که با توجه به فروش ۳۰۰۰ میلیارد ریال سیمان شاهرود حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال عاید رانندگان کامیون می‌شود و از آنجا که هزینه حمل ریلی حدود ۲۰ درصد گرانتر از جاده‌ای است حمل بار.با کامیون برای ما بسیار مقرون به صرفه تر است.

مهندس بازوی با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود ۳۴ درصد از تولید سیمان شاهرود در استان تهران، ۳۲ درصد در استان سمنان، ۲۶ درصد گلستان، حدود ۸ درصد در مازندران و خراسان و شهرستان شاهرود به تنهایی ۵۰ درصد سهمیه استان را به خود تخصیص داده است، اظهارکرد: در خصوص صادرات سیمان هم اکنون قرارداد حمل و تحویل ماهانه ۶۰ هزارتن سیمان با روسیه منعقد شده که برای حمل این محصول علاوه بر اجاره ۱۰۰ واگن ریلی و قرارداد با آبادان بار و حمایت سیمان تأمین که قول در اختیار گذاردن ۳۵ ماشین را به ما داده است که قادر خواهیم بود ماهانه ۳۵ درصد ظرفیت کارخانه را به روسیه و همچنین ماهانه ۳۰ هزارتن بار برای ترکمنستان ارسال کنیم همچنین راه‌اندازی مرز اینچه برون و سرخس ظرفیت بالایی از جذب سیمان ما را به خود اختصاص داده است.

مهندس بازوی بیان کرد: از مهندس صباغان مدیر کارخانه و عضو موظف هیات مدیره هم خواستیم که جهت پاسخگویی به نیاز بازار در زمینه داخل و صادرات، تولید را به ظرفیت اسمی برساند که خوشبختانه قراردادهای فروش هم منعقد شده است. گفتنی است فاصله زیاد، هزینه بیشتری برای ما در پی دارد و درحال‌حاضر برای این موضوع یارانه می‌دهیم ولی چون خوشبختانه فروش را به سقف ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم که با توجه به تولید با ظرفیت اسمی هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود اظهارکرد: در سال ۹۷ سود هر سهم سیمان شاهرود ۲۰ تومان بود که در سال ۹۸ به ۶۴ تومان رسید و خوشبختانه توانستیم سود ۱۳ میلیارد تومانی سال ۹۷ شرکت را در سال ۹۸ به ۵۴ میلیارد تومان افزایش دهیم که ۱۰۰ درصد سود به سهامداران پرداخت خواهد شد ( به ازای هر سهم ۶۴۰ ریال ) و حداقل نیمی از این سود در شهرستان جذب خواهد شد البته از نظر قانونی ۸ ماه فرصت برای پرداخت سود داریم که با اعلام جداول تقسیم سود از اواخر مهر، سود پرداخت خواهد شد و اگر EPS ما افزایش یابد سود بیشتری را به سهامدار تزریق می‌کنیم در این راستا در سه ماه ابتدای امسال رشد ۲ برابر داشته‌ایم.

وی با اشاره به عرضه سهام کارخانه سیمان شاهرود در سال ۸۱ به شرکت شستا، افزود: درحال‌حاضر ما زیر مجموعه سیمان تأمین می‌باشیم که حدود ۵۲ درصد سیمان شاهرود و حدود ۳۰ درصد سیمان کشور را در اختیار دارد و بخشی از سهامداران این کارخانه مردم شهرستان، شرکت بیمه ایران و سرمایه‌گذاری تأمین ( شستا ) می‌باشند.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود در خاتمه ضمن تشکر از دکتر خانی نماینده مردم شریف شهرستان‌های شاهرود و میامی، ارائه خدمت به مردم شاهرود را از افتخارات کارخانه سیمان دانست و افزود: در جهت نشاط عمومی و رفاه مردم علاوه بر ایجاد ۴۷ هکتار فضای سبز در کارخانه و باغ امیریه، کلیه سکوها در آن بازسازی و تعدادی سکوی دیگر نیز به تازگی احداث شده است. همچنین بزودی ۶۰ ایستگاه ورزشی و یک پیست دوچرخه سواری به طول ۱۷۰۰ متر برای استفاده خانوارها در باغ امیریه احداث خواهد شد. گفتنی است اقدامات زیست محیطی سیمان شاهرود از جمله؛ ایجاد آبشخور برای حیاط وحش، کاشت درخت و ایجاد فضای سبز در داخل و اطراف کارخانه و نصب هوشمند کنترل آلایندگی موجب شد تا کارخانه سیمان شاهرود در سال ۹۸ گذشته موفق به دریافت لوح تقدیر صنعت سبز در سطح کشور شود که این امر نشانگر توجه این مجموعه به مسائل زیست محیطی می‌باشد.

در پایان این نشست دکتر علی اصغر خانی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت نیروی جوان در کارخانه سیمان شاهرود اذعان داشت: این امر از تحولات خوب این مجموعه به شمار می‌آید، این کارخانه با هیات مدیره و کادر اجرایی جوان و پرانرژی توانسته توانمندی‌های موجود در کارخانه را توسعه دهد. وی در خصوص توسعه کارخانه و ایجاد باغ گلخانه‌ای و دیگر فعالیت‌های اقتصادی و رفاهی کارخانه سیمان شاهرود، اظهارکرد: کمیسیون عمران مجلس که موتور محرکه کشور است از این تحولات حمایت می‌نماید چون همه نمایندگان به این باور رسیده‌اند که کشور را از تک محصولی خارج کنند.

دکتر خانی افزود: در گذشته مدیران کارخانه سیمان را نیروهای غیربومی بودند اما پس از انتخاب مهندس بازوی که از مدیران باسابقه سیمان و بومی این شهرستان می‌باشد کارخانه سیمان شاهرود با تحول عظیمی در تولید و سوددهی مواجه شد و علاوه بر سوددهی عالی و شکل گیری اقدامات رفاهی و عمرانی برای پرسنل و مردم شهرستان، جوانگرایی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و با انتخاب مدیران جوان و خوشفکر گام‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف و نیز تعامل با دیگر نهادهای شهرستان برداشته شده است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها