|
کدخبر: 110884

فولاد ایران در جهان گران شد

افزایش قیمت فولاد در بازار ایران از یک سو و جهش تقاضا از سوی چین، موجب رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در هفته اخیر شده است.

معدن فولاد ایران در جهان گران شد

بر اساس گزارش Fastmarkets، فعالان بازار می‌گویند بازار شمش فولاد در ایران رونق مطلوبی دارد و در بورس کالای ایران قیمت هر تن شمش فولاد به ۸۲ میلیون ریال (معادل ۴۶۸ دلار بر اساس نرخ ارز نیمایی)، تحویل درب کارخانه، رسیده است.

این در حالی است که در اواخر ژوئن سفارش واردات شمش فولادی از ایران به قیمت ۶۸٫۳ تا ۶۹٫۵ میلیون ریال در تن معادل ۴۱۴ تا ۴۲۱ دلار ثبت شد که آمار فوق بیانگر رشد چشمگیر آن در یک هفته اخیر است.

تحلیلگران به Fastmarkets گفته‌اند که کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار یکی از عوامل رشد قیمت شمش فولادی در بازار این کشور است.

در این شرایط، تولیدکنندگان شمش فولادی ایران قیمت فروش خود به مشتریان خارجی را تا ۳۸۰ دلار در تن، فوب، افزایش دادند در حالی که دو هفته قبل قیمت مدنظر آنها ۳۷۵ دلار بود.

این در حالی است که فعالان بازار می‌گویند مشتریان خارجی خواستار خرید شمش فولادی ایران به قیمت ۳۷۳ دلار در تن، فوب، هستند اما فولادسازان ایرانی با این قیمت مخالفت کرده‌اند.

البته برخی تجار می‌گویند اوایل هفته گذشته، شمش فولادی ایران به قیمت ۳۸۰ دلار در تن، فوب، در چند معامله به مشتریان چینی فروخته شده است.

برخی منابع مطلع هم به Fastmarkets گفته‌اند که چین در هفته اخیر شمش فولاد را با قیمت بسیار بالای ۴۰۸ تا ۴۰۹ دلار در تن، سی.اف.آر هم خریداری کرده در حالی که دو هفته پیش قیمت خرید آن ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار بود.

هزینه حمل بار از بنادر جنوبی ایران به چین بین ۲۵ تا ۳۰ دلار در تن بر حسب تناژ محموله متغیر است. هزینه حمل محموله‌های تا ۳۰ هزار تن، ۳۰ دلار در تن است اما محموله‌های بزرگتر از ۵۰ هزار تن هزینه حمل ۲۵ تا ۲۷ دلار دارند.

برخی تجار می‌گویند سفارش‌های اخیر آنها به چین در ارقام ۳۷۹ تا ۳۸۴ دلار در تن، فوب، با احتساب خالص حاشیه سود تاجر و هزینه‌های اضافی بوده است؛ بنابراین برای عرضه شمش فولادی به این قیمت به چینی‌ها قیمت فروش کارخانجات فولادی ایران باید حدود ۳۷۰ دلار در تن باشد.

Fastmarkets در ارزیابی هفتگی خود قیمت شمش صادراتی ایران را در روز ۱۵ جولای ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار در تن، فوب، اعلام کرد. در حالی که یک هفته قبل این شاخص حدود ۳۶۸ تا ۳۷۴ دلار بود که بیانگر رشد حدودا ۶ دلاری آن است.

 

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر