|
کدخبر: 106690 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ارزش ۴۰ میلیارد دلاری معدن‌کاری در آفریقا

آمارهای پارلمان استرالیا نشان می‌دهد که ۱۷۰ شرکت معدنی استرالیایی در حدود ۳۵ کشور افریقایی در حال فعالیت هستند و تخمین زده می‌شود ارزش کلیه فعالیت‌ها اعم از اکتشافات، استخراج و فرآوری در این کشورها بیش از ۴۰ میلیارد دلار باشد.

معدن ارزش ۴۰ میلیارد دلاری معدن‌کاری در آفریقا

چندین شرکت معدنی استرالیایی از جمله معدن رزولوت گزارش خوبی از روند تولیدات خود از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون ارائه کرده‌اند که این افزایش تولیدات به دلیل عملیات‌های برداشت خارج از کشور در افریقا مربوط می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا با فعالیت معدن‌‌کاران استرالیایی در افریقا و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

سرمایه‌گذاری در معادن آفریقا

استرالیا که به استخراج مواد معدنی از معادن تیتان شهرت یافته و از جایگاه خوبی برخوردار است به دنبال آن است تا عملیات معدن‌کاری خود را در مناطق آسیا-اقیانوسیه و امریکای لاتین با شرکت‌های معدنی که در سواحل شرقی استرالیا واقع شده‌اند تقویت کند. شرکت‌های معدنی سواحل غربی این کشور نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در قاره افریقا هستند.

آمارهای پارلمان استرالیا نشان می‌دهد که ۱۷۰ شرکت معدنی استرالیایی در حدود ۳۵ کشور افریقایی در حال فعالیت هستند و تخمین زده می‌شود ارزش کلیه فعالیت‌ها اعم از اکتشافات، استخراج و فرآوری در این کشورها بیش از ۴۰ میلیارد دلار باشد.

در حالی که گزارش پارلمان نشان می‌دهد طیف وسیعی از منابع مورد نیاز پروژه‌های معدن از جمله اورانیوم، لیتیوم، و منگنز است اما عملیات معدن‌کاری بیشتر در ذخایر طلای غربی افریقای غربی مورد توجه قرار گرفته است و این در حالی که کشورهای شرقی مانند کنیا به دلیل داشتن ذخایر ماسه و سنگ‌های معدنی می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.

William Witham مدیرعامل معادن و انرژی گروه استرالیا-افریقا می‌گوید: دلیل علاقه‌مندی به معدن‌کاری در برخی از مناطق عمدتا به دلیل ناشناخته بودن طبیعت این مناطق برمی‌گردد و به دنبال این هستند تا مواد معدنی با کیفیت خوب برداشت کرده و قیمت‌های آنان نیز در بازار قابل رقابت باشد.

اکتشافات در آفریقا هنوز جای کار دارد

وی معتقد است یافتن مناطق مرتعی برای استخراج از معادن در استرالیا و امریکا به سختی صورت می‌گیرد ولی با این وجود هنوز عملیات‌‌های زمین‌شناسی کاملی در افریقا انجام نشده است و هنوز هم یافتن ذخایر معدنی در ذخایر سطحی با عیار بالا دور از انتظار نیست. در صورتی که نقاط امیدبخش برای اکتشافات معدنی قطعیت یابد می‌تواند سرمایه‌گذاری در این بخش را به تکاپو بیاندازد.

Karl Simich مدیر منابع شرکت معدنی Sandfire می‌گوید: کمربند مس کالاهاری در بوتسوانا( مکانی که شرکت Sandfire در آن عملیات شناسایی و امکان سنجی انجام می‌دهد) به نظر می‌رسد که در آینده می‌تواند با اکتشافات مدرن از منابع آن به خوبی استفاده کرد.

در گزارشی که شرکت حقوقی چند ملیتی دی‌ال‌ای پایپر منتشر کرده است بیان می‌کند که بیش از ۳۰ درصد از ذخایر معادن جهان در افریقا یافت می‌شود و در این در حالی است که میزان بودجه اختصاص یافته مواد معدنی جهانی برای سرمایه‌گذاری در این قاره کمتر از ۵ درصد است.

اهمیت روابط تجاری در ایجاد اشتغال

Witham می‌گوید ما به دنبال آن هستیم تا اهمیت روابط تجاری را برجسته کنیم و این روابط از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که گاهی اوقات می‌بینیم که برخی افراد در سواحل شرقی این روابط را دست‌کم می‌گیرند. ما همیشه در تلاشیم تا به دولت استرالیا این موضوع را ثابت ‌کنیم که قدم‌گذاشتن در افریقا می‌تواند سبب ایجاد زمینه شغلی شود. و در صورتی که مساعدت‌های مالی صورت گرفته و یا سفارت‌خانه‌ ایجاد شود می‌تواند به شناخت و اهمیت بهره‌مندی از مواهب این قاره کمک کند.

به دلیل اینکه منابع ناشناخته در سراسر افریقا، بازارهای خوبی برای آن وجود ندارد و این مشکل غالبا به زیرساخت‌های عملیات اکتشاف در این قاره باز می‌گردد. و این چیزی است که بسیاری از شرکت‌های به طور مستقیم با آن مواجه هستند. از این روز Witham می‌گوید: معادن طلا در این قاره تا حدی از محبوبیت بالایی برخوردارند و این معادن مانند معادن سنگ آهن و زغال‌سنگ نیستند که به زیرساخت‌های زیادی نیاز داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها