|
کدخبر: 105338 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد:

معادن در گروگان عده‌ای خاص!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: عده‌ای آمده‌اند و معادن را به گروگان گرفته‌اند یعنی نه کار مفیدی انجام می‌دهند و نه اجازه می‌دهند کسانی دیگر وارد کار شوند. تنها کار آنها دلالی و حفظ وضعیت نامساعد در بحث معادن است.

معدن معادن در گروگان عده‌ای خاص!

حقوق دولتی یکی از مواردی است که سالیان متمادی بخش معدن با آن درگیر است؛ اخذ حقوق یکسان و نبود روش مهندسی در این خصوص موجب شده تا فعالان بخش معدن همواره به این موضوع معترض باشند و بازنگری این طرح را مطرح کنند. حال با توجه به روی کار آمدن مجلس یازدهم و مشخص شدن کمیسیون‌های مربوطه در مجلس، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با یک از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نظر وی درباره تحریم ها، صادرات، حقوق دولتی معادن و انتخاب وزیر صنعت جویا شدیم. در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید با ما همراه باشید:

دهقانی

الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گسترش نیوز درباره صادرات محصولات فولادی با توجه به قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF و همچین بیماری کرونا و تحریم‌های اقتصادی گفت: هر زمانی مقتضیات و پروتکل‌های و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد و کشور ماهم با توجه به این مباحث و عوامل توانایی خود را در صادرات و واردات با رعایت تمام پروتکل‌ها و موارد گوناگون جهت تسریع در امر صادرات به خوبی انجام می‌دهد.

معادن در گروگان عده‌ای خاص

وی در ا‌دامه درباره برنامه مجلس جدید جهت اجرای حقوق دولتی و احیای معادن کوچک مقیاس را اینگونه بیان کرد: اگر خداوند توفیق دهد در این زمینه خیلی حرف‌ها برای گفتن داریم و خیلی از قوانین نیازمند به بازنگری است. یکی اینکه عده‌ای آمده‌اند و معادن را به گروگان گرفته‌اند یعنی نه کار مفیدی انجام می‌دهند و نه اجازه می‌دهند کسانی دیگر وارد کار شوند. تنها کار آنها دلالی و حفظ وضعیت نامساعد در بحث معادن است.

این نماینده مجلس ادامه داد: بحث دیگر این است که معادن در کشور ما احیا نشده‌اند و لازم است که تمامی معادن کشور احیا شوند و همچنین پهنه‌های جدید کشف شود. احتیاج است قوانین به روزی نوشته شود که معادن کشور در دست کسانی قرار گیرد که اهلیت آن را دارند یعنی توانایی ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری را داشته باشند ضمن این که با تولید محصولات نهایی، شروع به ارز آوری برای کشور کند.

دهقانی تصریح کرد: معادن اگر در دست اهلیت آن قرار گیرد سبب می‌شود که در کشور ثروت آفرینی رخ دهد ‌و به چرخش اقتصاد کشور و زندگی عامه مردم کمک کند.

وی افزود: متاسفانه مشکلات متعددی در مورد حقوق دولتی معادن وجود دارد که در این بین زدوبندهایی می‌شود که ما امیدواریم در کمیسون صنایع و معادن مجلس جدید این موارد را سامان دهیم.

مجلس آماده انتخاب وزیر صمت

نماینده مردم ورزقان در مورد انتخاب وزیر صمت به عنوان نخستین وزرات خانه‌ای که نیاز به رای اعتماد به مجلس جدید دارد گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم شخص خاصی برای منصب وزارت صنعت، معدن و تجارت از جانب رئیس‌جمهوری محترم جناب روحانی به مجلس معرفی نشده است و منتظریم که این تصمیم مهم از جانب ایشان گرفته شود و با تشکیل کمیسیون‌ها شخص منتخب برنامه‌هایش را به مجلس بدهد که فرآیند رای اعتماد سریع‌تر شروع شود و این وزارتخانه هم بهتر از گذشته به امور مهم‌ترین بخش‌های کشور بپردازد.

وی درباره همسویی مجلس جدید با مجلس گذشته به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هر مجلس وظایف خاص خودش را دارد، یعنی تمام نمایندگان با توجه به گرایش‌های خاص سیاسی خود وارد مجلس می‌شوند و قوانینی را اصلاح می‌کنند.

مجلس یازدهم مجلسی متفاوت

الله وردی دهقانی ادامه داد: مجلس گذشته با کارهایی که انجام داد برخی از مسائل را به زیر سوال برد، یعنی در بحث نظارت بر دولت به علت همراهی با دولت چشم پوشی‌هایی را داشته است و در این بین مشکلاتی به وجود آمده است که متاسفانه مجلس به آن ورود نکرده و آسیب آن به مردم و جامعه رسیده است. اما مجلس یازدهم یک مجلس متفاوت از گذشته است و قطعا برنامه و نظرات خاص خود را خواهد داشت.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: برنامه ما این است که بیایم صنعت و تولید کشور را چه در بخش معدن و صنایع معدنی و چه در بخش نفت و انرژی و چه در صنایع خودروسازی را یک بازنگری و بازسازی اساسی کنیم، برای این کشور هیچکس غیر از نخبه گان و نمایندگان مجلس و حتی خود مردم دلسوز نخواهد بود و این کشور را نخواهند ساخت، بنده معتقدم که باید این چهار دهه گذشته را یک بازبینی کنیم، نکات مثبت را تقویت کنیم و نکات ضعف را برطرف کنیم و یک اقتصاد متکی بر مزیت‌های داخلی ایجاد کنیم که کمتر از نوسانات و تصمیمات قدرت‌های خارجی و دشمنان آسیب ببینم.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر