|
کدخبر: 104889

افزایش تولید طلا در شرایط تحریم

در گزارشی از فیچ سولوشن آمده است انتظار می‌رود که رشد تولید جهانی معادن طلا در سال‌های آینده با حمایت از قیمت‌های بالاتر طلا و ادغام شرکت‌های معدنی رشد قابل توجهی داشته باشد.

معدن افزایش تولید طلا در شرایط تحریم

در این گزارش آمده است: بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید جهانی طلا از ۱۰۶ moz در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۳ moz در سال ۲۰۲۹ افزایش می‌یابد که در این میان رشد متوسط سالانه ۲.۵ درصدی می‌توان برای این صنعت در نظر گرفت. این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ رشد متوسط سالانه تولید طلا در جهان ۱.۲ درصد بوده است.

اگر قرار باشد نگاه دقیق‌تری به روسیه داشته باشیم، فیچ سولوشن پیش‌بینی می‌کند که این کشور بزرگ اروپای شرقی قرار است طی یک دهه آینده از چین پیشی بگیرد و در حالی که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۱.۳ moz تولید دارد در سال ۲۰۲۹ میزان تولید خود را به ۱۵.۵ moz خواهد رساند، اعداد و ارقامی که به سادگی بیانگر ۳.۷ درصد رشد سالانه در تولید است. گفته می‌شود روسیه در سال ۲۰۲۹ نزدیک به ۱۱.۶ درصد از تولید جهانی را در اختیار خواهد داشت این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۶ درصد برآورد شده است.

از دیدگاه تحلیل‌گر بازار، این در حالی است که تولید طلا در روسیه در شرایط تحریم مداوم و در حال گسترش ایالات متحده افزایش می‌یابد. این گزارش ادامه می‌دهد: در حالی که بانک‌های دولتی روسیه تحت فشار قطع روابط دو جانبه روسیه و امریکا قرار گرفته‌اند، بانک مرکزی روسیه ناچار به افزایش دارایی‌های طلاست و باید به این نکته توجه داشت تا زمانی که تنش میان دو کشور ادامه یابد تقاضای داخلی در روسیه برای طلا افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، استرالیا قرار است شاهد رشد متوسط سالانه ۲.۲ درصدی تولید در سال‌های آتی باشد که رقم تولید این کشور را به چین نزدیک می‌کند و از ۱۱.۷ moz در سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۲ moz در حال ۲۰۲۹ خواهد رساند.

یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد استرالیا توسعه شرکت OZ Minerals است که یکی از بزرگترین پروژه‌های مس شکل گرفته در این کشور به حساب می‌آید. این عملیات زیرزمینی مس و طلا قرار است سالانه حدود ۴.۵۵ میلیون تن تولید داشته باشد که عمر این معدن تا پایان ذخایر حدود ۲۰ سال برآورد شده است.

در واقع این نکته لازم به یادآوری است که هر دو کشور روسیه و استرالیا در عرصه تولیدات جهانی رقبای مهمی برای چین به حساب می‌آیند. این مسئله به خصوص با توجه به اینکه بازده طلای چین با مقررات سختگیرانه جدید درباره زباله‌های جامد اکتشاف طلا به چالش کشیده شده می‌تواند مورد توجه قرار گیرد چرا که ادامه این روند می‌تواند منجر به تعطیلی معدن طلا و کاهش تولید در استان‌های بزرگ تولید از جمله شان دونگ، جیانگ شی و هو نن شود.

همچنین سال‌ها معدن‌کاری فشرده در پی کشف طلا منجر به کاهش ذخایر و توقف تولید در مناطق مختلف چین از جمله در شهرهای چینگ‌های و گانسو شده است.

پیش‌بینی فیچ حاکی از آن است که تولید طلای چین تقریبا در طول بازه زمانی ۲۰۲۰ - ۲۰۲۹ در یک رکود ثابت باقی بماند و میانگین رشد سالانه تولید در این کشور ۰.۲ درصد باشد. این ارقام بیانگر کاهش چشمگیر رشد تولید در مقایسه با متوسط رشد سالانه ۳.۱ درصدی در طول ده سال گذشته است. اما با این وجود چین همچنان بزرگترین تولیدکننده سنگ طلا در دنیا خواهد بود.

ادعای مطرح شده بر اساس این واقعیت است که شرکت‌های چینی درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری در معادن طلای خارج از چین را افزایش داده‌اند، چرا که رشد تقاضای طلا در این کشور بیش از حد مورد انتظار بوده است.

این تحلیل در پایان می‌افزاید: معاملات کلیدی در سال‌های اخیر شامل خرید ۵۰ درصد از سهام شرکت ولاردو در آرژانتین از باریک گلد با قیمت ۹۶۰میلیون دلار آن هم از سوی یک شرکت چینی بوده است. گفتنی است که در سال ۲۰۱۷، معدن زیجین ۱.۲ میلیون تن سنگ طلا تولید کرد که طبق گزارش ۱۰.۲ درصد از کل بازده چین را در این زمینه دربرمی‌گیرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها