|
کدخبر: 103251

۲ راهکار برای اصلاح قیمت فولاد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: اصلاح قیمت‌های زنجیره فولاد با دو پیشنهاد اساسی از سوی سه تشکل خانه معدن ایران، انجمن سنگ آهن و کمیسیون معدنی اتاق ایران به وزارت صمت ارائه شد.

معدن ۲ راهکار برای اصلاح قیمت فولاد

مهرداد اکبریان با اشاره به نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با موضوع قیمتگذاری زنجیره فولاد، افزود: اتاق بازرگانی مادر تشکل هاست و به‌خصوص هیات رئیسه آن با ارتباط مستقیم با دولت و مجلس می‌تواند جبهه رو در روی مسوولان، بخشنامه‌ها و غیره باشد.

مهرداد-اکبریان

وی بیان کرد: در این زمینه تشکل‌ها باید موارد را به کمیسیون‌ها منتقل کنند و کمیسیون‌ها نیز در جلسات این‌چنینی به اتفاق نظر برسند تا در نهایت اتاق و هیات رئیسه آن به جمع بندی برسند که در اصلاح قیمت‌های زنجیره فولاد، مباحث سهمیه بندی‌ها و غیره چطور باید برخورد و تعیین موضع در برابر دولت کنند.

به گفته این مقام صنفی، اعضای اتاق بازرگانی با توجه به اینکه اتاق فکر دولت هستند و قانون اختیاراتی به آنها داده، می‌توانند برای اصلاح قیمت‌های زنجیره تاثیرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: لذا، این جلسه تاکنون دو بار تشکیل شده و مقرر شده جلسه سومی نیز در این زمینه با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، کمیسیون معدنی اتاق و انجمن سنگ آهن برگزار شود تا در نهایت یک خروجی واحد داشته باشد.

اکبریان درخصوص جزییات این جلسات، گفت: مقرر شده معاونت معدنی وزارت صمت به ساماندهی قیمتگذاری‌ها از معدن تا شمش فولاد بپردازد که آن را به چهار تشکل انجمن سنگ آهن، انجمن تولیدکنندگان فولاد، کمیسیون معدن اتاق ایران و خانه معدن سپرده است.

وی ادامه داد: ‌اکنون بیش از یک ماه است که درگیر این موضوع هستیم و جلسات متعدد و کارهای کارشناسی زیادی انجام شده است.

لزوم تقویت بالادست زنجیره فولاد

این مقام صنفی اضافه کرد: اکنون سه تشکل خانه معدن، انجمن سنگ آهن و کمیسیون معدنی اتاق ایران به این نتیجه رسیده‌اند که اگر به دنبال توسعه بخش معدن و جذب سرمایه گذاری‌های جدید هستیم و می‌خواهیم ظرفیت گندله و کنسانتره سازی‌ها در کشور حداقل به ۱.۵ برابر ظرفیت فعلی برسد، راهی جز تقویت و حمایت بالادست زنجیره فولاد نداریم.

وی یادآور شد: این کار در یک سال و نیم گذشته کمتر انجام شده و مطابق آمارها برخی موارد همچون وضع عوارض و برخی قوانین محدودکننده موجب فرار سرمایه گذاری‌ها از بخش معدن شده است.

اکبریان در عین حال گفت: آمار افزایش تولیدها نیز مربوط به معادن گل گهر یا چادرملو است و به ۳۴۶ معدن سطح کشور بسط پیدا نمی‌کند، زیرا در یک سال گذشته بسیاری معادن از وضعیت خوبی برخوردار نبودند.

وی تاکید کرد: حل و فصل این موضوع نیازمند اهتمام جدی برای اصلاح قیمتها است و اکنون نگرانی اصلی این است که همه قیمت‌ها وصل به قیمت شمش فولاد است.

این مقام صنفی یادآور شد: دولت به صورت دستوری قیمت شمش فولاد را پایین نگه می‌دارد و از آنجایی که همه مواد و کالاها وابسته به آن است، قیمت آنها نیز پایین نگه داشته می‌شود که در این میان، رانتی برای عده‌ای خاص ایجاد می‌شود.

وی گفت: این رانت نصیب بخش معدن و صنایع معدنی نمی‌شود، بلکه در پایین دست زنجیره و در بازار نصیب دلالان و بورس بازارن می‌شود که به همین دلیل در گذشته اتفاقات عجیبی نظیر پایین تر بودن قیمت میلگرد از ماده اولیه آن یعنی شمش را شاهد بودیم.

اکبریان افزود: اشتباه از آنجا آغاز می‌شود که از مبدا یعنی سنگ آهن، قیمت‌ها غیرواقعی تعیین شده و پس از آن به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و … سرایت می‌کند و همه آنها نصیب ویژه خواران بازار فولاد می‌شود.

منبع: معدن۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها