|
کدخبر: 102982 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

از استخراج مواد معدنی در کره ماه چه می‌دانید؟

استخراج از فضا مفهومی است که هنوز هم برای بسیاری از بخش‌های جهان وجود ندارد، اما برای صنعتگران معدن واقعی است. ضمن اینکه برای برخی‌ها بیشتر به عنوان داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد. کشورها نیز درحال‌حاضر به دنبال برنامه‌ریزی و ایجاد قوانینی هستند که به آنها فرصت رقابت به منظور استخراج در فضا را می‌دهد.

معدن از استخراج مواد معدنی در کره ماه چه می‌دانید؟

بسیاری از معدن‌‌داران به استخراج از معادن کره ماه می‌اندیشند.استخراج از معادن سیارک‌ها بازاری در حدود تریلیون دلاری دارد اما تاکنون حتی یک مته از زمین نیز در فضا اقدام به حفاری نکرده است. دانشمندان اروپایی اعلام کرده‌اند که برنامه‌ریزی برای شروع استخراج ماه را از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز می‌کند.

استخراج از فضا مفهومی است که هنوز هم برای بسیاری از این جهان وجود ندارد، اما برای صنعتگران معدن واقعی است. ضمن اینکه برای برخی‌ها بیشتر به عنوان داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد. کشورها نیز درحال‌حاضر به دنبال برنامه‌ریزی و ایجاد قوانینی هستند که به آنها فرصت رقابت به منظور استخراج در فضا را می‌دهد.

اسکات اندرسون، وکیل و سرپرست جهانی انرژی و منابع طبیعی در شرکت هوگان لاولز در دنور پیامدهای قانونی قانع‌کننده و تاکتیک‌های ورود به استخراج از سیارک‌ها را تدوین کرده است. همچنین در گفت‌وگو با ماینینگ دات کام نیز به بررسی این موضوع، چالش‌ها و فرصت‌های آن در آن پرداخته است.

درباره کارهای خود برای ما بگویید

کار من در حوزه نفت و گاز و فعالیت معدن‌کاری است. اما بر روی پروژه‌های معدنی در سراسر جهان فعالیت می‌کنیم. ما همچنین علاقه‌مند شدیم تا بر قسمتی از معادن سیارک‌ها تحقیق کنیم. ما همچنین یک گروه هوا، فضا در خارج از واشنگنتن دی سی داریم.

چیزی که بر روی آن فکر می‌کنم این است که زمانی فرا می‌رسد که افرادی در حال عملیات اکتشافی در فضا و عملیات معدن‌کاری هستند. گروه ما در اینجا و در Denver به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه در جو نیست به دسترسی به مواد معدنی اقدام کنیم. چگونه می‌توان این ایده را پرورش و آن را توسعه داد. در واقع با نقطه‌نظرات همه افراد است که می‌توان به یک نتیجه درست و عملی دست پیدا کرد.

ما چقدر از واقعیت رسیدن به این موضوع دور هستیم؟

در ارتباط با این هدف نظرات متفاوتی از دیگران دریافت کرده‌ایم. نظر من بر این است که می‌توانیم بر روی استخراج در سطح ماه در زمان پنج تا ده سال آینده امیدوار باشیم. تقریبا مطمئن باشید که اکتشاف در فضا ابتدا روی ماه اتفاق خواهد افتاد. اطلاعات خوبی از ماه وجود دارد و ما می‌دانیم که آب در کجای ماه وجود دارد و یخ‌ نیز در ماه هست. مهم‌ترین نکته‌ای که مکتشفان درباره آن مطرح می‌کنند این است که قدم به کره ماه برای استخراج نیمه راه است و در صورتی که بتوان بر روی کره ماه فرود آمد. حضور در سایر سیارک‌ها به دلیل جاذبه کمتر آسان‌تر است.

برخی عقیده دارند که می‌توان از استفاده از یخ به آب و سوخت دست یافت اما من بعید می‌دانم که در ده سال آینده بتوانیم به این فناوری دست بیابیم. رسیدن به فناوری در اکتشافات فضایی اتفاقی نیست که با یک جهش روی دهد بلکه نیازمند گذر زمان است. احتمال دارد که ۲۰ سال آینده آغاز کار بر روی این فناوری باشد و مردم شاهد اقدامات در این خصوص باشند

چگونه معدن‌کاران زمینی به استخراج در فضا می‌اندیشند؟

موقعی که شما در باره استخراج بر روی منابع زمین صحبت می‌کنید به دنبال این هستند که چه مسائل و مشکلاتی بر سر راه شما قرار دارد؟ هنگامی که شما به سمت اجرای یک پروژه حرکت می‌کنید تا چه حد از اختیارات خود را واگذار خواهید کرد؟ آیا می‌دانید که چقدر در راه رسیدن به نتیجه پروژه با اطمینان خاطر فعالیت خواهید کرد؟

در ارتباط با سوال شما باید بگویم که بیایید برای این موضوع در قالب یک فضای ادراکی و خارج از فضای بیرونی به قضیه نگاه کنیم. در این باره باید به چهار موضوع اندیشید: نخست اینکه باید امنیت تصدی‌گری را لحاظ کرد چرا که باید این سوال را مطرح کرد که واقعا اجازه دارید تا مواد معدنی را استخراج کنید؟ دوم ساز و کار مالی و اینکه آیا بانک‌ها امکان ارزیابی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارند.

در اینجا موضوع امنیت در تصدی نظام مالی مطرح می‌شود که این موضوع توسط بسیاری از کشورها در قالب یک معاهده به امضا رسیده است که در آن انجام عملیات کاوش در ماه انجام دهند.

پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که در صورت فرود بر روی ماه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من کسب و کاری راه‌انداخته‌ام و الان هم در آ‌ن‌جا یخ و سنگ و چیزهای دیگر پیدا کرده‌ام و در حال ساختن هستم. آیا سنگ‌های استخراجی به من تعلق دارند؟ من نمی‌گویم که ماه به من تعلق دارد اما آیا مالکیت مواد معدنی را دارم. و همینطور راجع به مسائل دیگر از جمله ارسال ربات به سیارک‌های دیگر و برداشت مواد معدنی و اینکه آیا شما مالک آن هستید یا نه و این‌ها مسائلی حقوقی هستند که حل نشده باقیمانده و باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود.

نویسنده: مسعود رمضانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها