|
کدخبر: 102010 مسعود رمضانی

گسترش‌نیوز از مجمع عمومی عادی سالانه صبانور گزارش می‌دهد؛‌

جایگاه صبانور در میان ۱۰ شرکت برتر بورسی

در ابتدای برگزاری این جلسه ویدیویی از توانمندی‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به نمایش گذاشته شد. پس از آن دکتر قائمی راد رئیس پیشنهادی مجمع و نماینده شرکت توسعه معادن و فلزات در جهت رسمیت بخشیدن به جلسه در جایگاه هیات‌رئیسه حضور پیدا کرد.

معدن جایگاه صبانور در میان ۱۰ شرکت برتر بورسی

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با حضور سهام‌داران این شرکت و همچنین با حضور خبرنگاران و همچنین به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای برگزاری این جلسه ویدیویی از توانمندی‌های شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به نمایش گذاشته شد. پس از آن دکتر قائمی راد رئیس پیشنهادی مجمع و نماینده شرکت توسعه معادن و فلزات در جهت رسمیت بخشیدن به جلسه در جایگاه هیات‌رئیسه حضور پیدا کرد و با بیان اینکه ۹۱ درصد از سهامداران در جلسه حضور دارند از رسمی بودن جلسه خبر داد.سپس از آقایان شهاب‌الدین یاسمی به نمایندگی از شرکت کارخانجات شهید قندی به عنوان ناظر و مسعود بابایی به نمایندگی‌از شرکت شبکه‌سازان کیهان و علی کیانی به سمت منشی و محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برای حضور در جایگاه هیات رئیسه دعوت به عمل آورد. که با رای‌گیری از سهامداران به رسمیت رسید.

ورود صبا نور با نماد کنور

در ابتدای این جلسه محمد کلانتری به بیان تاریخچه و فعالیت‌های شرکت صبا نور پرداخت و گفت: این شرکت از سال ۷۶ و با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون ریال تاسیس و در سال ۹۰ با نماد کنور وارد بازار سرمایه شد. و در سال ۹۳ وارد فرابورس تهران شد. درحال‌حاضر پایه تولید سنگ آهن و کنستانتره و همچنین این شرکت جزء ۱۰ شرکت برتر بورس و تولید‌کننده در غرب و شمال غرب کشور می‌باشد.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی شرکت اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ آهن، کنستانتره و گندله و تکمیل ارزش افزوده برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی دیگر است.

کلانتری گفت: ترکیب سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات( سهامی عام) ۸۴.۹۰ درصد، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر ۱.۲۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنستگی کارکنان بانک‌ها ۰.۸۵ درصد و سایر سهامد‌اران ۱۳ درصد است.

وی درباره روند تغییرات سرمایه‌ای در این شرکت گفت: روند تغییرات سرمایه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور سهام عام نشان می‌دهد که از میزان۲.۹۳۶.۴۲۲ میلیون ریال در سال ۹۵ به ۲.۹۳۶.۴۲۲ میلیون ریال در سال ۹۸ رسیده است.

شرکت صبا نور در ۳ معدن خود بالغ بر حدود ۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن و حدود ۷۰ میلیون تن ذخیره احتمالی داشته که در مجموع دارای حدود ۱۵۰ میلیون تن ذخیره معدنی سنگ آهن است.

شرکت صبا نور در سه معدن خود بالغ بر ۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن و حدود ۷۰ میلیون تن ذخیره احتمالی داشته در مجموع دارای حدود ۱۵۰ میلیون تن ذخیره معدنی سنگ آهن است.

برای کنسانتره کردستان در فاز اول و دوم خود ظرفیت اسمی سالانه تولید یک میلیون تن در نظر گرفته شده است که بهره‌برداری از فاز اول آن در سال ۹۲ و فاز دوم آن نیز به اوایل سال ۹۶ بازمی‌گردد

کارخانه کنسانتره همدان نیز ظرفیت سالانه اسمی آن ۶۰۰ هزار تن است که بهره‌برداری از آن از آبان‌ماه ۹۳ آغاز شده است.

کارخاه گندله همدان (اسدآباد) با ظرفیت اسمی سالانه ۵۵۰ هزار تن که بهره‌برداری از آن از شهریور ۹۶ آغاز شده است.

همچنین میزان تولید سنگ آهن دانه‌بندی شده در سال ۹۷ از ۱.۶۸۲.۴۵۶ به ۱.۹۵۵.۳۳۵ در سال ۹۸ رسیده است.

همچنین میزان تولید سنگ آهن در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته۱۶ درصد افزایش داشته است.

میزان تولید کنسانتره در سال ۹۸ نیز نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.

میزان تولید گندله در سال ۱۳۹۸ نیز نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

فروش محصولات شرکت صبا نور در سال نود و هفت ۴.۰۸۱.۵۱۳ میلیون ریال بوده که این میزان مبلغ فروش در سال ۹۸ به میزان ۷.۶۵۵.۶۸۹ میلیون ریال رسیده است.

فروش این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد افزایش داشته است.

مبلغ فروش کنسانتره در سال نود و هفت ۲.۱۲۸.۹۰۴ میلیون ریال بوده است که این میزان در سال ۹۸ به ۳.۶۵۷.۷۶۲ میلیون ریال رسیده است.

مقدار فروش کنسانتره نیز در سال نود و هفت ۵۸۷.۹۰۷ تن بوده که‌این میزان در سال ۹۸ به ۵۶۰.۴۰۲ تن افزایش یافته است.

افزایش در مبلغ فروش کنسانتره نسبت به سال قبل ۷۲ درصد بوده است.

میزان مبلغ فروش گندله صبا نور در سال نود و هفت ۱.۹۵۲.۶۰۹ میلیون ریال بوده که این میزان در سال ۹۸ به ۳.۹۹۷.۹۲۷ میلیون ریال رسیده است.

همچنین مقدار فروش گندله در سال نود و هفت ۳۱۴.۷۵۸ تن بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۴۲۳.۲۰۸ تن افزایش یافته است.

افزایش مقداری در فروش گندله نیز نسبت به سال قبل ۳۵ درصد و افزایش حاصل از مبلغ فروش ۱۰۰ درصد بوده است.

وضعیت سوددهی شرکت

سود خالص این شرکت در سال نود و هفت ۱.۳۳۶.۶۵۰ میلیون ریال بوده است که این رقم در سال ۹۸ به ۴.۶۰۱.۲۲۵ میلیون ریال رسیده است. افزایش سود خالص نسبت به سال گذشته برابر با ۲۴۴ درصد بوده است.

افزایش سود هر سهم EPS در سال نود و هفت از ۴۵۶ ریال به ۱.۵۶۷ میلیون ریال افزایش پیدا کرده که این میزان افزایش سود هر سهم نسبت به سال گذشته ۲۴۴ درصد بوده است.

نمودار مقایسه‌ای نرخ سهم در سه شرکت صبانور، چادرملو و گل‌گهر نشان می‌دهد که صبا نور نسبت به این دو شرکت در تراز بالاتری قرار دارد.

مشکلات عمده صبانور

۱-کمبود آب در کارخانه کنسانتره شهرک( کردستان)

۲-کمبود خوراک کارخانه کنسانتره همدان

۳-مشکلات نقدینگی(ارزی و ریالی) جهت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای

۴-وجود معارضین محلی و دولتی اطراف سایت‌ها ( به ویژه اداره منابع طبیعی و روستائیان و...)

۵-مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای سنوات گذشته و درگیری در هیات‌های حل اختلاف و سایر مراجع قانونی مربوطه

۶-مشکلات مربوط به صادرات محصولات تولید و واردات قطعات و ماشین‌الات مورد نیاز

۷- مشکلات مربوط به سد باطله و باطله‌های کارخانجات کنسانتره

مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۸

۱-اجرای پروژه گندله‌سازی یک میلیون تنی کردستان شامل به روزآوری قرارداد با شرکت چینی MEPC جهت تامین ماشین‌الات و تجهیزات خطوط تولیدی به ارزش ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ دلار و ثبت سفارش ورود تجهیزات و ماشین‌آلات موضوع قراداد به صورت خط تولید یکپارچه.

۲-به ظرفیت‌رسانی کارخانه گندله همدان

۳-مشارکت با گروه صنعتی زرین و تاسیس شرکت توسعه معادن زرین صبا جهت ادامه اکتشافات، انجام عملیات استخراج و احداث کارخانه فرآوری و تولید شمش و روی در استان کرمان.

۴-به ظرفیت‌رسانی واحد فلوتاسیون کنسانتره همدان

۵-انجام اقدامات لازم در خصوص حل مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی شرکت

۶-تخلیه و بهسازی استخرهای باطله در مجتمع شهرک کردستان

۷-انجام اقدامات لازم در خصوص توسعه فضای سبز کارخانجات و معادن جهت افزایش پروانه‌های بهره‌برداری

۸-انجام مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت فعال در توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی

۹-توسعه پایدار و توجه به محیط‌زیست در برداشت از معدن و فرآوری محصول

اهم فعالیت‌های واحد HSEE

۱-دریافت مجوز محیط‌زیست کارخانه در دست احداث گندله کردستان

۲-تمدید پروانه بهره‌برداری کارخانه کنسانتره آهن شهرک به ظرفیت ۳۲۵ هزار تن که از سال ۹۳ به دلیل عدم رعایت الزامات زیست‌محیطی فاقد اعتبار بوده است.

۳-دریافت تخصیص آب کارخانه کنسانتره شهرک به میزان ۳۱۱ هزار مترمکعب در سال.

۴-دریافت تخصیص آب کارخانه در دست احداث گندله بیجار

۵-اخذ گواهینامه بین‌المللی سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست از شرکت SGS سوئیس

۶-دریافت تقدیرنامه از وزارت صمت به عنوان شرکت نمونه در حوزه HSEE

۷-دریافت تقدیرنامه از اداره محیط‌زیست استان همدان و سازمان صمت به عنوان شرکت نمونه استان در حوزه HSEE

۸- ساخت دستگاه پایش آنلاین محیط‌زیست و منتخب همایش ایده‌های ارزش آفرین دانشگاه تهران و یونیدرو

عملکرد واحد آموزش

مجموعا ۱۰۳ دوره و سیمنار آموزشی توسط واحد آموزش شرکت صبا نور برگزار شد که ۴۵ درصد از این دوره‌ها به صورت تخصصی ۲۶ درصد مدیریتی، ۱۲ درصد در زمینه HSE، ۹ درصد در زمینه مدیریت کیفیت و ۸ درصد آن به صورت عمومی بوده است.

برنامه‌ها و اهداف کلی سال ۱۳۹۹

۱-تامین مالی پروژه گندله‌سازی کردستان

۲- اجرای پروژه‌ اصلاح مدار خردایش در کارخانجات کنسانتره با دستگاه HPGR به منظور افزایش کمی و کیفی کنسانتره تولیدی

۳-اجرای پروژه فیلترپرس در مجتمع کردستان به منظور صرفه‌جویی و رفع مشکلات کمبود آب

۴-انجام اکتشاف در محدوده‌های ثبتی فعلی معادن شرکت

۵-افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی ( شامل هزینه‌های دستمزد، استهلاک، مواد اولیه و...) و کسب حداکثری ارزش افزوده فروش محصولات

۶-توسعه سبد محصولات تولیدی شرکت و گسترش جغرافیای معادن از جمله سرب، روی، طلا و مس

۷-افزایش ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری معادن شرکت

۸-نیل به ظرفیت اسمی کارخانجات و معادن از طریق مهندسی مجدد فرآیند

۹-خرید ماشین‌آلات معدنی و تجهیز خطوط تولید کارخانجات

پس از ارائه گزارش عملکرد از سوی کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، پرسش و پاسخ با حضور خبرنگاران آغاز شد. و اعضای هیئت رئیسه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

یکی از حاضرین در جلسه در ارتباط با زمان نصب ماشین‌آلات و میزان تسهیلات دریافتی جهت رفع کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه پرسشی مطرح کرد و یکی از اعضای هیات رئیسه در پاسخ به این سوال گفت: برای تامین ماشین‌الات ۱۸ میلیون دلار بودجه نیاز داریم که از این میزان ۵ میلیون دلار آن پرداخت شده و جلساتی نیز به همین منظور برگزار شده و اقدامات لازم برای رفع موارد گمرکی نیز انجام شده است. همچنین با برگزاری چندین جلسه با بانک‌ها به منظور رفع موانع بودجه‌ای اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم با درآمد حاصل از فروش سهام بتوانیم کمبود بودجه در این بخش را جبران کنیم.

یکی دیگر از حاضرین در این جلسه در ارتباط با تاثیر کرونا بر روند کار این شرکت و همچنین خام‌فروشی پرسشی مطرح کرد که در پاسخ گفته شد که این شرکت به دلیل سیاست‌های اقتصادی وزارت صمت و نداشتن صرفه اقتصادی دو سال است که صادرات نداشته است. وی در پاسخ به بخش دیگری از سوال که به بحث خام‌فروشی پرداخته شده بود گفت: کنسانتره تولیدی این شرکت نیز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و درحال‌حاضر تمامی کنسانتره همدان این شرکت به گندله تبدیل می‌شود. و در واحد کردستان- بیجار نیز به دلیل محدود بودن ظرفیت گندله همدان خام فروشی صورت می‌گیرد.

در ادامه در پاسخ به فروش محصولات این شرکت زیر نرخ بازار گفته شد که با توجه به گزارش‌های ماهانه این شرکت مبلغ ۷۲۰ تومان برای فروش گندله تعیین شده و فروش این شرکت براساس سهمیه‌بندی وزارت صمت صورت می‌گیرد.

در ادامه پرسش‌ها پاسخ داده شد که در پهنه کرمان ۱۲۰۰ کیلومتر مربع عملیات اکتشافی صورت گرفته است و محدوده‌های اکتشافی نیز در سال جدید به پنج محدوده تقسیم شده است که با توجه به شناسایی ۲۵۰ کیلومتر مربع از پهنه‌های اکتشافی به منظور توسعه معادن با شرکت زرین معدن آسیا شراکت صورت گرفته است. شرکت صبانور قصد دارد تا با شرکت زرین معدن آسیا که یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی سر و روی به شمار می‌رود در راه‌اندازی فاز اول کارخانه سرب و روی در کرمان مشارکت کند و این در واقع بزرگترین کنسرسیوم اکتشافی در منطقه به شمار می‌رود.

در پاسخ به چگونگی دریافت سهام توسط سهام‌داران گفته شد که اطلاع‌رسانی در این خصوص در سامانه کدال اطلاع‌رسانی شده و با توجه به زمان‌بندی مشخص شده هریک از سهام داران می‌توانند با مراجعه به بانک پاسارگارد در سراسر کشور و با ارائه کارت ملی سهام خود را دریافت کنند و این افراد تا زمانی که سرمایه‌‌شان در بانک باشد می‌توانند سود سرمایه خود را دریافت کنند.

در ادامه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صبانور مقرر شد تا موسسه حسابرسی هشیار ممیز به عنوان حسابرس قانونی شرکت در سال ۱۳۹۹ انتخاب گردد. همچنین روزنامه صمت همانند سال‌گذشته به عنوان روزنامه رسمی، جهت درج آگهی شرکت صبانور انتخاب شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها