|
کدخبر: 101309

اختصاصی گسترش‌نیوز:

نگاهی به اقدامات ایمیدرو در هفته اول خرداد

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به بررسی ورود معادن غیر فعال به بورس، گفت: در شرق استان فارس، ۱۸ معدن هماتیتی کوچک مقیاس به صورت تعاونی در آمده‌اند و اکنون می‌توانند به شرکت سهامی تبدیل شده و وارد بورس شوند.

معدن نگاهی به اقدامات ایمیدرو در هفته اول خرداد

در هفته اول خردادماه نگاهی داریم بر مهم‌ ترین اتفاقات و خبرهای منتشر شده از ایمیدرو در ادامه با ما همراه شوید:

۱خرداد

حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه کارگروه پیگیری طرح‌های توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کارگروه پیگیری طرح‌های توسعه‌ای در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این کارگروه ماموریت دارد تا با محوریت دو سازمان توسعه‌ای (ایدرو و ایمیدرو) و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، به صورت هفتگی به پایش و رفع موانع پیش روی طرح‌های اولویت‌دار صنعتی و معدنی کشور بپردازد.

در این تاریخ و در پی فرارسیدن روز و هفته معدن خداداد غریب پور معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو در یادداشتی به فرصت استثنایی بخش معدن در توسعه و اشتغال پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است: کمتر تاریخی در کشور را می‌توان یافت که بخش معدن اینگونه در کانون توجه دولت و جامعه قرار گرفته باشد.این بخش اکنون فرصتی استثنایی یافته تا آنگونه که ظرفیت برای توسعه و اشتغال در کشور دارد، شناخته شود.

۲ خرداد

در جلسه پایش طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سال گذشته طبق برنامه، احیا و فعال‌سازی ۱۵۰ معدن پیش‌بینی شده بود که به دلیل شرایط کرونا، ۱۴۶ معدن احیا شد. وی ادامه داد: برنامه امسال نیز احیا و فعال‌سازی ۲۰۰ معدن کوچک مقیاس مورد نظر است. در کنار حمایت از این طرح، ایمیدرو موضوع توسعه اکتشاف و زیربناهای معادن را به طور جدی پیگیری می‌کند.

غریب پور با اشاره به راهکارهای جهش تولید در معادن گفت: حذف عوارض صادراتی روی سنگ‌های تزئینی می‌تواند زمینه فعال‌سازی بخش قابل توجهی از ۹۰۰ معدن موجود در این حوزه را فراهم کند. وی ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم معادن کوچک و متوسط برای ورود به بازار سرمایه و بورس نیز مطرح شده که می‌تواند در جهش تولید موثر باشد.

۳ خرداد

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه حمایتی ایمیدرو از استارت آپ‌های معدنی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: ایمیدرو آمادگی دارد تا از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی علاوه بر ارائه تسهیلات به دانش‌بنیان ها، ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در همکاری با استارت آپ‌ها را پوشش دهد.

۴ خرداد

غریب‌پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو عنوان کرد: : شرکت مس در سال گذشته عملکرد بسیار درخشان تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن کنسانتره، ۲۵۰ هزار تن کاتد و فروش بالای ۲۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد که همه این‌ها رکوردهای به یادماندنی صنعت مس در سال رونق تولید است و من این موفقیت را به دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس و اعضای هیأت مدیره و پرسنل صنعت مس در جای جای کشور عزیزمان تبریک می‌گویم.

۵ خرداد

غریب‌پور رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به بررسی ورود معادن غیر فعال به بورس، گفت: در شرق استان فارس، ۱۸ معدن هماتیتی کوچک مقیاس به صورت تعاونی در آمده‌اند و اکنون می‌توانند به شرکت سهامی تبدیل شده و وارد بورس شوند. وی افزود: معادن مس هم می‌توانند در قالب کنسرسیوم و شرکت، سهام خود را در بورس عرضه کرده و برای توسعه خود، تامین مالی شوند.

۶ خرداد

نخستین جلسه کارگروه فنی تولید ورق‌های فولادی کرایوژنیک با حضور نمایندگان ایمیدرو، جهاد دانشگاهی واحدهای تهران و مشهد و شرکت فولاد اکسین خوزستان در ایمیدرو برگزار شد.

حسن یونسیان، مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی در جلسه کارگروه فنی تولید ورق‌های فولادی کرایوژنیک گفت: این نوع ورق – که مورد نیاز صنعت نفت است- تاکنون وارداتی بوده و ایمیدرو با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور، درصدد بومی‌سازی این محصول است.

وی ادامه داد: با بومی‌سازی و ساخت ورق یاد شده، بخش قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

۸ خرداد

خداداد غریب پور در نشست هم اندیشی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با مسئولان ایمیدرو و شرکت‌های وابسته از افتتاح ۲.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی در سال جهش تولید خبر داد.

وی افزود: بودجه ایمیدرو در ابتدای سال گذشته، ۷۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم را تا پایان سال گذشته، به ۱۸۰۰ میلیارد تومان (بیش از ۲ برابر) افزایش دادیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه بومی سازی، اذعان کرد: این سازمان با همکاری شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی، در زمینه بومی‌سازی گام‌های موثری برداشته است. برای این منظور، در حال تاسیس مرکز توسعه شتاب دهنده معدن و صنایع معدنی هستیم. وی ادامه داد: با دانشگاه‌های تهران، شریف، پلی تکنیک و جهاد دانشگاهی برای دستیابی به اهداف بومی سازی، ارتباط تنگاتنگی داریم.

در این جلسه همچنین تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو )، معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی امضا و مبادله شد.

این سند بین خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و علی رضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی کشور امضا شده است.

تفاهمنامه فوق در راستای ماده ۵ قانون معادن و به منظور «توسعه همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی، بهره گیری از ظرفیتها، تجارب و تواناییهای هر بخش، هم افزایی و توسعه توان ملی در ایجاد ثروت در حوزه معدن امضا شده به طوری که زمینه‌سازی جلب مشارکت بیشتر بخش‌های خصوصی و تعاونی کشور در امور معدن را فراهم آورد.

طبق این سند ایمیدرو متعهد می‌شود تا سقف اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال (سالانه) هزینه‌های انجام شرح خدمات عملیات اکتشافی را بر اساس ضوابط و مقررات تامین کند.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها