|
کدخبر: 56962

بررسی نقاط حادثه‌خیز سیلاب در شهر تهران

به اعتقاد محققان، بزرگراه‌های "امام علی"، "مدرس"، "صیاد شیرازی" و "ستاری" و همچنین مسیل رودخانه "کن" از مهم‌ترین مناطق سیلاب‌های واریزه‌ای در تهران به شمار می‌روند، در حالی که از بزرگراه ارتش تا شهر ری در بیش از ۵۰ درصد از طول مسیر با دیواره‌های بتنی و نفوذناپذیری پوشانده شده که بسیار خطرناک در هر سیلاب واریزه‌ای است.

گسترش‌‌نیوز: مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با اشاره به اقدامات نادرست در شهرسازی و اثرهای آن در رخدادهای سیلابی، گفت: در تهران تمام مسیل‌های طبیعی رودهای شمال تهران به دلیل گسترش شهرسازی در تهران به شمال خیابان "انقلاب" کنونی از بعد از ۱۳۱۲، مسدود و به دو کانال شرقی و غربی تهران منحرف شده‌اند. در ۷ مسیل موجود در شهر تهران و در هشتمین مسیل در شمال غرب تهران در دره "وردیج" (به دلیل گسترش شهرسازی در منطقه ۲۲ تهران به عنوان هشتمین رود دره شهر تهران باید تلقی شود) به‌ویژه در ۲۰ سال اخیر، ساخت خیابان و جاده معمول شده است؛ این در حالی است که بر اساس اصول زمین‌شناسی، سیل در تهران قابل رخداد و تکرارپذیر است.

وی بزرگراه‌های "امام علی"، "مدرس"، "صیاد شیرازی" و "ستاری" و همچنین مسیل رودخانه "کن" را از مهم‌ترین مناطقی نام برد که سیلاب‌های واریزه‌ای( debris flood) را در شمال تهران می‌توان انتظار داشت و اظهار کرد: محدوده بزرگ پردیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران نیز علاوه بر ساخته شدن بر روی پهنه گسل "شمال تهران"، یک محدوده لغزشی فعال و بسیار مهم است که در هر رخداد زمین‌لغزش، به ویژه در یک دوره بارندگی شدید، امکان چکانش و رها شدن محدوده وسیعی از خاک، سنگ و واریزه در دره‌های پایین‌دست آن به‌ویژه در محدوده بزرگراه‌های "آزادگان"، "ستاری" و "باکری" وجود دارد.

seylabteh02.jpg

محدوده زمین‌لغزش دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات - تهران

seylabteh03.jpg

محدوده زمین‌لغزش دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات - تهران

seylabteh04.jpg

زارع با تاکید بر اینکه ادامه بزرگراه "امام علی" در محل رود دره"دارآباد" و همچنین"دره فرحزاد"، "دره سعد آباد"، "درکه"، "دربند"، "گلابدره" و "دره حصارک کن"، از محدوده‌های با ریسک بالای سیلاب در تهران به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: خود مسیر بزرگراه امام علی از محدوده بزرگراه "ارتش" تا "شهر ری" در بیش از ۵۰ درصد از طول مسیر خود با دیواره‌های بتنی و نفوذناپذیری، مسیلی بسیار خطرناک در هر سیلاب واریزه‌ای بعدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر باید توجه کنیم که با رخداد تغییرات اقلیمی که رویدادهای سیلاب بهار ۹۸ را نیز می‌توان تحت تأثیر آن در کشورمان تلقی کنیم، امکان رخداد رویدادهای مخاطرات اقلیمی حداکثری به‌صورت تکراری و بدون پیروی از الگوی از پیش‌شناخته شده و برآوردشده برای رویداد سیل وجود دارد.

seylabteh05.jpg

مسیل بزرگراه امام علی - از دارآباد تا بزرگراه رسالت

seylabteh06.jpg

باریک شدن مسیل رود در بزرگراه امام علی

وی اضافه کرد: معدود رودخانه‌هایی که در پیرامون شهر تهران وجود داشت تا حدود ۵۰ سال گذشته تقریباً از نظر رعایت محدوده ساخت‌وساز در پیرامون مسیل حالت نسبتاً طبیعی داشتند؛ ولی از دهه ۴۰ که مهاجرت به شهر تهران افزایش یافت، شاهد انواع مداخلات و شهرسازی در محدوده این مسیل‌ها هستیم.

seylabteh07.jpg

seylabteh08.jpg

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله به سیل ۴ مرداد سال ۱۳۶۶ تهران اشاره کرد و یادآور شد: شواهد نشان می‌دهد که واریزه‌های این سیل از تجریش تا سیدخندان ادامه داشته است. بر اساس یک اصل علمی زمین‌شناسی، هر اتفاقی که در گذشته زمین رخ داده، احتمال بالای بازگشت آن وجود دارد و بر این اساس سیل تهران قابل تکرار است و باید توجه شود که باریک شدن رود دره‌ها و احداث بناها و زیرساخت‌های شهری و جاده و خیابان و پارک در رود دره‌ها در تهران از سوی شهرداری و سایر سازمان‌ها با عنوان ساماندهی و زیباسازی، اقدامی به غایت خطرناک است.

seylabteh09.jpg

seylabteh10.jpg

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها