|
کدخبر: 274275 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

رونمایی از بمب جدید آبی‌ها

توماس توخل پس از ۱۹ ماه، از هدایت چلسی برکنار شد. تصمیمی که با مخالفت اکثریت هواداران چلسی مواجه شده است. پاتر انگلیسی پس از دوران موفقیت آمیز در برایتون، جانشین مربی آلمانی شد.

فوتبال رونمایی از بمب جدید آبی‌ها

به گزارش گسترش نیوز؛ در تابستان سال ۲۰۲۰ فرانک لمپارد با هزار امید و آرزو، جانشین مائوریسیو ساری شد. او در فصل اول حضور خود با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کرد. بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و جدایی ادن هازارد، از مهم ترین اتفاقات سال اول حضور او در کسوت سرمربیگری چلسی بود.

لمپارد اولین سرمربی آبی‌ها بود که به جوانان آکادمی باشگاه، به شکل گسترده فرصت بازی داد. ثمره این اقدام بی‌سابقه، معرفی بازیکنانی نظیر میسون مونت، ریس جیمز و تامی آبراهام و فیکایو توموری بود. نتایج چلسی با سوپرفرانکی پرنوسان پیش می رفت.

کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا و رساندن چلسی به فینال جام حذفی، دستاورد بدی برای لمپارد نبود. چلسی در مرحله یک شانزدهم نهایی چمپیونزلیگ، مقابل بایرن قدرتمند هانسی فلیک، متحمل شکست سنگینی شد و از دور رقابت ها کنار رفت. نتایج به دست آمده با آن بضاعت، برای مدیریت باشگاه خوب و قابل قبول ارزیابی شد. به این ترتیب لمپارد یک فصل دیگر در جمع  آبی ها ماندگار شد. اما در فصل دوم انتظارات از او بیشتر شد.

با رفع محرومیت مذکور، رومن آبراموویچ برای فرانک لمپارد سنگ تمام گذاشت. کای هاورتز، تیمو ورنر، حکیم زیاش، بن چیلول، تیاگو سیلوا و ادوارد مندی ورودی های چلسی در فصل ۲۱-۲۰۲۰ بودند. ترکیب چلسی نسبت به فصل پیش حسابی تقویت شد. درکنار این بازیکنان، جوانانی مثل مونت و جیمز نیز حضور داشتند. فصل برای لمپارد و شاگردانش خوب شروع نشد.

فرانک-لمپارد

پایان کار شماره ۸ افسانه‌ای و ورود ناجی آلمانی

نتایج ضعیف و ازدست رفتن رختکن، صبر مالک روسی را تمام کرد. شکست مقابل لستر در کینگ پاور، سکانس آخر شماره ۸ افسانه‌ای چلسی بود. توماس توخل آلمانی سکان هدایت آبی‌های لندنی را برعهده گرفت. او تیم به هم ریخته لمپارد را تحویل گرفت و قهرمان اروپا کرد. نتیجه ای که او را در چلسی برای یک فصل دیگر ابقا کرد.

در فصل ۲۲-۲۰۲۲، روملو لوکاکو به خط حمله چلسی اضافه شد. اما او نمایش ضعیفی در بازگشت به تیم سابق خود داشت. چلسی با هدایت توماس توخل، در آن فصل متحمل حواشی زیادی شد. جدایی رومن آبراموویچ پس از ۱۹ سال، مهم‌ترین رخداد برای تیم توخل بود. علی رغم این مسائل، چلسی رتبه سوم را در لیگ تصاحب کرد. در لیگ قهرمانان نیز در مرحله یک چهارم نهایی مقابل رئال مادرید مغلوب شد و از دور رقابت ها کنار رفت.

تاد بولی مالک جدید آبی‌ها یک فصل دیگر به توخل مهلت داد. مدیران تازه وارد چلسی با جذب ستارگان اسم و رسم داری مثل رحیم استرلینگ، کالیدو کولیبالی و مارک کوکوریا، حمایت خود از مربی آلمانی را به این شکل نشان دادند. اما صبر مالکان جدید چلسی کوتاه‌تر از حد تصور بود.

توماس-توخل

وداع دراماتیک قهرمان اروپا با آبی‌های لندن

چلسی با توماس توخل فصل ۲۳-۲۰۲۲ را متزلزل آغاز کرد. چندین باخت مقابل تیم های معمولی نظیر لیدزیونایتد و ساوتهمتون، مدیران چلسی را به تردید انداخت. سرانجام تصمیم نهایی در خصوص آینده نیمکت چلسی پس از شکست مقابل دیناموزاگرب گرفته شد. توماس توخل پس از ۱۹ ماه، از هدایت چلسی برکنار شد. تصمیمی که با مخالفت اکثریت هواداران چلسی مواجه شد.

درهرصورت مرد آلمانی با خاطرات شیرین و تلخی بسیار، لندن را ترک کرد. جذب کریستیانو رونالدو، یکی از دلایل اختلاف توخل با کادرمدیریتی چلسی بود. توخل با جذب فوق ستاره پرتغالی مخالف بود. درحالی که تاد بولی برای جذب رونالدو بی تابی می‌کرد. در بین گزینه های موجود برای جانشینی توخل، چند گزینه مطرح شد. اما یک شخص بیش از سایرین، مورد توجه مسئولان چلسی قرار داشت.

گراهام-پاتر

آقای پاتر وارد می‌شود

گراهام پاتر سرمربی برایتون بیشترین شانس را از بین چند گزینه احتمالی داشت و دست آخر به عنوان سکان‌دار جدید آبی‌های پایتخت برگزیده شد. این مربی انگلیسی پس از دوران نسبتا موفق با تیم برایتون، مورد توجه چندین تیم مطرح قرار گرفته بود. درنهایت این چلسی بود که او را با قراردادی پنج ساله به خدمت گرفت. شاید بزرگ ترین چالش پیش روی پاتر در چلسی، بازگرداندن برخی بازیکنان افول کرده چلسی به دوران اوج خود باشد.

نمایش نفراتی مثل مونت، زیاش، پولیسیک و هاورتز در فصل جاری، ضعیف و دور از انتظار بوده است. انتخاب پاتر برای مالکان چلسی مانند تیغ دولبه است. عدم موفقیت او در چلسی، هزینه سنگینی برای تاد بولی و بهداد اقبالی خواهد داشت.  پاتر در اولین بازی خود باید چهارشنبه شب به مصاف تیم سالزبورگ رفت. این بازی اولین تجربه مربی ۴۷ ساله چلسی در لیگ قهرمانان بود و رسما از چلسیِ پاتر رونمایی شد.

پاتر تیم خود را در این دیدار با سیستمی شناور به میدان فرستاد. سیستمی که در آن رحیم استرلینگ در پست وینگ بک چپ قرار داشت. این ستاره انگلیسی تیم خود را در ابتدای نیمه دوم پیش انداخت. اما سالزبورگی ها در دقایق پایانی گل مساوی را به ثمر رساندند. پاتر در پایان بازی، عملکرد بازیکنانش را مثبت ارزیابی کرد و اعلام کرد که وضعیت چلسی را در آینده نزدیک بهبود می بخشد.

چلسی معتقد است گراهام پاتر اعتبار لازم برای ساختن میراثی مشابه گواردیولا یا کلوپ را دارد. منابع ارشد بر این باورند که پاتر نشان داده است که با چیزهای کم می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد و به او فرصت طلایی برای کمک به شکل گیری مجدد باشگاه داده شده است. از سوی دیگر بازیکنانی تازه جذب شده در تابستان، برای باشگاه مناسب هستند و بر اساس داده های صحیح و سیستم استعدادیابی ایجاد شده باشگاه به خدمت گرفته شده اند.

ارسال نظر