|
کدخبر: 262118

ستاره پرسپولیس در آستانه نقره داغ شدن؟

بازی تراکتور - پرسپولیس در تبیر با درگیری و جنجال بسیار همراه بود و به همین دلیل هم نیمه کاره تمام شد.

فوتبال ستاره پرسپولیس در آستانه نقره داغ شدن؟

بی‌شک عصر روز پنجشنبه و در جدال تراکتور مقابل پرسپولیس شاهد یکی از تلخ‌ترین و شرم‌آورترین صحنه‌های تاریخ فوتبال ایران بودیم. بازی در ورزشگاه امام(ره) شهر تبریز زیر باران سنگ و چوب و بطری تا دقیقه۷۰ در جو ملتهب و سنگینی ادامه داشت اما بعد از چندبار توقف بالاخره با نظر داور ادامه پیدا نکرد و دو تیم از زمین بیرون رفتند تا کمیته انضباطی تکلیف سرنوشت بازی را مشخص کند. دیداری که البته نخستین‌بار نبود که چنین اتفاقاتی را تجربه می‌کرد و در گذشته‌ای نه‌چندان دور چه در تبریز و چه در تهران اتفاق‌های نسبتا مشابهی رخ داده بود.

 بهت سرمربی پیشین تراکتور از اتفاقات تبریز

در اتفاقات زشت ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس بیشتر از بقیه مورد حمله هواداران تراکتور قرار گرفت. یحیی پنج‌سال قبل مربی تراکتور بود و پس از آنکه مدیران وقت تیم تبریزی ۲۰درصد از قراردادش را کم کردند و از این تیم جدا شد علیه هواداران تراکتور صحبت نکرد و حتی همان زمان در مصاحبه‌ای تراکتوری‌ها را بامعرفت خواند و فقط نسبت به ساختار این باشگاه معترض بود. به جرات می‌توان نوشت سرمربی پرسپولیس که با ‌حکم کمیته انضباطی از نشستن روی نیمکت تیمش محروم است هیچ‌گاه تصورش را هم نمی‌کرد که در تبریز اینچنین مورد بی‌مهری هواداران تراکتور قرار بگیرد. نزدیکان یحیی‌ می‌گویند از اتفاقات تبریز بهت‌زده شده و پس از ورود به تهران ترجیح داده فعلا سکوت کند.

 شکایت در دستورکار

هر لحظه ممکن است سکوت مربیان و اعضای پرسپولیس شکسته شود و شاهد مصاحبه آتشین از عوامل این باشگاه باشیم‌. سیاست برخی اعضای بلندپایه پرسپولیس در این است که اخبار و مصاحبه‌ها از جانب تراکتوری‌ها را ببینند و بعد پاسخ آنها را مستدل و مستند بدهند. اعضای باشگاه پرسپولیس پس از آنکه بیش از سه‌ساعت در رختکن ورزشگاه تبریز حبس بودند با آرام شدن شرایط حوالی ساعات ۲ تا ۳ بامداد جمعه به تهران رسیدند و مدیران باشگاه روز گذشته از طریق مراجع قضایی فدراسیون پیگیر شکایت از میزبان شدند. باشگاه پرسپولیس به‌دلیل رفتارهای بد و زننده و سنگ‌پراکنی تعداد از هواداران تراکتور از افراد به مراجع قضایی شکایت کرد. ضمن اینکه از باشگاه میزبان به‌دلیل آنکه نتوانست امنیت شرایط بازی را فراهم کند به کمیته انضباطی شکایت کرد. ناگفته نماند دو تماشاگری که هنگام حضور گل‌محمدی در جایگاه به وی حمله کردند، شناسایی شده‌اند.

 قول و قرارهای قبل از بازی چه شد؟

در نشست هماهنگی شب قبل از مسابقه و طبق دستورالعمل ستاد کرونا قرار بر این شد که فقط ۳۰درصد استادیوم دراختیار هواداران قرار بگیرد‌. صورتجلسه‌ای که به امضای سرپرست دو تیم هم رسید اما در روز بازی سرتاسر استادیوم پر از تماشاگر بود! مساله‌ای که با اعتراض پرسپولیسی‌ها همراه شد. به همین علت پرسپولیسی‌ها از دست مسئولان برگزاری مسابقه به‌شدت شاکی هستند و اعتقاد دارند در این شرایط نباید اجازه بازی صادر می‌شد‌. البته برخی مدیران تراکتور تاکید کردند استادیوم پر نبوده اما تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد بازی در یک ورزشگاه تقریبا پر از تماشاگر برگزار شد.

 شروع سنگ‌پراکنی‌ها

افراد نزدیک به باشگاه پرسپولیس می‌گویند زمانی که اعضای کادرفنی این تیم قبل از شروع مسابقه برای بازدید از وضعیت چمن پا به زمین مسابقه گذاشته بودند با بارانی از سنگ روبه‌رو شدند و هواداران تراکتور با الفاظ رکیک تا توانستند از خجالت یحیی و دستیارانش درآمدند. پرسپولیسی‌ها پس از حمله بی‌سابقه تراکتوری‌ها شکایت خود را به ناظر بازی رساندند. اعضای پرسپولیس قبل و حین بازی با بهت و حیرت و البته وحشت شاهد سنگ‌پراکنی‌ها از روی سکوها بودند و می‌پرسیدند این همه سنگ از کجا آمده است؟

 اصرار عجیب برای برگزاری ادامه مسابقه

 زمانی که داور به‌دلیل امنیتی شرایط ادامه مسابقه را نامساعد دانست و سوت پایان را قبل از به اتمام رسیدن بازی به‌صدا درآورد و اعضای دو تیم به رختکن رفتند ساعتی زمان برد تا عده زیادی از هواداران تراکتور استادیوم را ترک کنند‌. یحیی که روی سکوها مورد حمله عده‌ای قرار گرفته بود مشغول مداوای آسیب‌دیدگی‌اش بود و جو سنگین و ترسناکی در رختکن این تیم حاکم شد. پرسپولیسی‌ها با نگرانی و استرس منتظر عادی‌شدن شرایط بودند تا هرچه سریع‌تر استادیوم و شهر تبریز را ترک کنند اما چند مقام مسئول استانی با وساطت قرار دادن مسئول برگزاری بازی با حضور در رختکن پرسپولیس و صحبت با پیروانی و مطهری خواهان ‌ادامه بازی ‌بودند. در شرایطی که داور مسابقه سوت پایان بازی را به‌صدا درآورد و فضای استادیوم‌ همچنان ناآرام بود، اصرار مقامات برای برگزاری ادامه بازی عجیب بود.

 کسی آسیب جدی ندید

 گل‌محمدی و عسگری و تهرانی از اعضای کادرفنی و مسئول فیلمبرداری گروه آنالیز باشگاه و فارسیان مسئول حراست و رضایی فیلمبردار باشگاه پرسپولیس از نفراتی بودند که به‌دلیل برخورد سنگ و میخ با آسیب‌دیدگی مواجه شدند. البته این نفرات سرپایی مداوا شدند و شدت جراحات وارده به آنها سطحی بود و خوشبختانه اتفاقات تبریز مصدومیت جدی برای حاضران در ورزشگاه به‌همراه نداشت.

برای بررسی حقوقی اتفاقات پیش‌آمده در تبریز با آرش شکرریز یکی از کارشناسان حقوقی فوتبال تماس گرفتیم. شکرریز با ابراز تاسف نسبت به اتفاقات رخ‌داده درخصوص نتیجه بازی پرسپولیس مقابل تراکتور به «فرهیختگان» گفت:

    اول بگویم باید تاسف خورد‌ وقتی باشگاه‌ها نام فرهنگی را یدک می‌کشند و به‌هیچ‌وجه ظرفیت فرهنگی بین تماشاگران رعایت نمی‌شود. درخصوص سوال شما، مسئولیت هواداران یک مسابقه با میزبان برگزاری بازی است. توقف این بازی به‌علت رفتار تحریک‌آمیز یا قوه قاهره نبود، منظور از قوه قاهره همان سیل و توفان و جنگ است. مشابه این اتفاق در بازی استقلال و فجر در سال۷۷ هم رخ داد، یک‌بار هم در بازی با سپاهان با یک تیم ‌دیگر رخ داد. با توجه به اتفاقات رخ‌داده و طبق ماده ۶۵ و ۸۵ نتیجه بازی ۳ بر صفر به‌سود پرسپولیس می‌شود.

شکرریز در ادامه به حرکت عالیشاه اشاره کرد و گفت:

    وقتی به طرف عالیشاه سنگ پرتاب کردند او نباید سنگ را به طرف تماشاگران پرتاب می‌کرد. رفتار او احتمالا محرومیت و جریمه خواهد ‌داشت.

او درخصوص میزان محرومیت احتمالی کاپیتان دوم پرسپولیس گفت:

 از یک تا ۳ جلسه محرومیت به‌علاوه صدمیلیون جریمه خواهد شد، البته بستگی دارد سابقه داشته باشد یا خیر. ممکن است در رای اغماض کنند و یکی، دو جلسه از محرومیت را ببخشند.

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر