|
کدخبر: 250306

کابوس استقلال به دربی رسید؟

عیسی آل کثر انگیزه زیادی برای بازیکردن برابر استقلال دارد اما آیا یحیی گل محمدی این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهد.

فوتبال کابوس استقلال به دربی رسید؟

روز دوشنبه فیلمی از تمرین عیسی آل‌کثیر در صفحات اجتماعی منتشر شد که او با وجود پارگی رباط‌صلیبی درحال شوتزنی است؛ اتفاقی که برای علاقه‌مندان به فوتبال بسیار جالب توجه و شاید غیرقابل پیش‌بینی بود. اینکه چطور می‌شود یک بازیکن با وجود آنکه رباطش را از دست داده اینچنین با جدیت تمریناتش را پیگیری می‌کند یک موضوع است و اینکه چرا این بازیکن هنوز پایش را به تیغ جراحان نسپرده یک بحث جداگانه. در گزارش امروز به آخرین وضعیت عیسی و همچنین احتمال حضور این بازیکن در دربی پیش‌رو پرداختیم؛ شایعه‌ای که به‌طور جدی مطرح شده و خیلی‌ها منتظر یک سورپرایز هستند.

  عیسی می‌خواهد عصای دست یحیی ‌باشد

آل‌کثیر که پارگی رباط‌صلیبی پایش توسط پزشکان تایید شده چندهفته‌ای است که زیرنظر مربی اختصاصی به تمریناتش ادامه می‌دهد. هرچند مربیان پرسپولیس او را از انجام تمرینات منع و از مهاجم تیم‌شان درخواست کردند زودتر پایش را جراحی کند اما عیسی اصرار دارد با تمرینات مداوم به بازی‌ها برخواهد گشت و می‌تواند در چند بازی باقی‌مانده عصای دست یحیی باشد و به تیمش کمک کند. درباره آسیب‌دیدگی این مهاجم آنچه قطعی است اینکه رباط‌صلیبی پایش پاره شده اما استثناهایی هم در دنیای فوتبال وجود دارد که بازیکنانی با وجود مصدومیت ‌از این ناحیه‌ همچنان در میادین حضور دارند و با تمرینات خاص و فیزیوتراپی با آسیب‌دیدگی رباط مدارا می‌کنند!

اما درباره عیسی باید این نکته مهم را درنظر گرفت که قرارداد او با پرسپولیس تا پایان همین فصل اعتبار دارد و از این‌رو می‌تواند یک ریسک بزرگی پیش‌روی زندگی حرفه‌ای این مهاجم ‌باشد. سوال چالش‌برانگیز اینکه چنانچه مصدومیت این مهاجم ادامه‌دار باشد و با توجه به اینکه ‌هنوز جراحی نکرده آیا قراردادش تمدید می‌شود؟ ریسکی که این بازیکن انجام داده به این امید که حداقل در یک دربی دیگر با پیراهن سرخ به میدان برود و شاید بعد از آن چه سرنوشتی در انتظارش باشد آنقدرها هم اهمیت نداشته باشد! هرچه باشد این یک بازی خاص است، با ‌انگیزه‌های خاص این مهاجم مقابل رقیب دیرینه.

  یحیی به بازیکن مصدوم بازی نمی‌دهد

اما آیا حضور عیسی در تمرینات و آمادگی او با وجود مصدومیت، یحیی را مجاب می‌کند تا از این مهاجم‌ در دربی استفاده کند؟ تجربه نشان داده سرمربی پرسپولیس به بازیکنی که تازه از مصدومیت برگشته به‌طور ثابت بازی نمی‌دهد. به‌عنوان مثال امید عالیشاه که در این فصل تا قبل از مصدومیت عملکرد ‌خوبی داشت پس از سپری‌کردن دوران نقاهت در ترکیب ثابت قرار نگرفت. یحیی اعتقاد دارد بازیکنی که به‌دلیل مصدومیت از ترکیب بیرون می‌رود برای بازگشت به ترکیب ثابت نباید عجله داشته باشد.

برای همین هم هر بازی دقایق بیشتری به بازیکنی که تازه از مصدومیت برگشته بازی می‌دهد تا کم‌کم آماده حضور در جمع ۱۱بازیکن ابتدایی شود. اما آیا این شرایط برای عیسی هم به این شکل است؟ همه از ‌انگیزه‌های این مهاجم گلزن مقابل استقلال مطلع هستند و حضور این بازیکن همان‌قدر که به‌لحاظ‌ انگیزشی برای قرمزها مثبت است می‌تواند بار منفی بین مدافعان آبی‌پوش ایجاد کند. سوال اینجاست یحیی قید این بار روانی را می‌زند؟ یعنی مهاجمی که تقریبا همیشه مقابل استقلال عملکرد قابل‌قبولی داشته را برای این بازی در آب‌نمک خوابانده است؟

 حضور نمادین در لیست؟

برخی می‌گویند یحیی با آگاهی از مساله مهم روحی و روانی در دربی‌ها نام عیسی را در لیست پرسپولیس برای این بازی قرار می‌دهد اما احتمال اینکه از او در ترکیب ثابت استفاده کند تقریبا غیرممکن است، مگر آنکه بخواهد با یک سورپرایز در ترکیب، دربی را آغاز کند. نکته‌ای که نوشتن آن شاید کلید این مطلب باشد یحیی می‌داند در دوره مربیگری فکری در استقلال، این مربی پس از چند بازی که قایدی ستاره آن روزهای آبی‌ها به‌دلیل انضباطی در ترکیب استقلال نبود و به‌یک‌باره فیکس شد، عملکرد ‌بازیکن و مربی مورد انتقاد قرار گرفت برای همین هم چندان با سورپرایز و تصمیمات عجیب‌وغریب در ترکیب اصلی موافق نیست.

پزشک ورزشی: اگر عیسی رباط پاره کرده بازی کردن او عقلانی نیست

برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر درخصوص وضعیت آسیب‌دیدگی عیسی آل‌کثیر با عباسعلی ربیعی، آناتومیست و پزشک باشگاه سپاهان تماس گرفتیم. ربیعی درخصوص مصدومیت از ناحیه رباط‌صلیبی و ریسک بازی کردن فوتبالیست‌های حرفه‌ای با رباط پاره  گفت: «رباط‌صلیبی از عوامل مهم ثبات و ایستادگی مفصل زانو است. آسیب‌هایی که رباط می‌بیند از کشیدگی خفیف تا پارگی کامل رباط متغییر است، اگر پارگی کامل باشد و شخص با تقویت عضله به فعالیت ورزشی ادامه دهد ریسک بالایی را مرتکب شده و درصورتی که یک‌بار دیگر دچار مصدومیت شود درواقع ناحیه رباط‌ها، به مینیسک‌ها آسیب جدی می‌زند! در کل اگر بازیکنی به‌طور کامل پارگی رباط‌صلیبی نداشته باشد و اصرار به فعالیت ورزشی در سطح لیگ برتر داشته باشد به‌نظر من ریسک بزرگی مرتکب شده است.»

ربیعی درخصوص میزان مصدومیت آل‌کثیر ادامه داد: «در جریان وضعیت مصدومیت این بازیکن نیستم اما حدس می‌زنم یک‌ کشیدگی با درجه شدید باشد چون در معاینات پزشکی دیدند ثبات خوبی دارد و به این بازیکن پیشنهاد دادند با تقویت عضله و درواقع با حمایت‌های جانبی بیشتر شخص می‌تواند به ورزش بپردازد.»

ربیعی درخصوص تفاوت در کشیدگی و پارگی و میزان آسیب‌دیدگی یک ورزشکار از ناحیه رباط‌صلیبی افزود: «اگر رباط صلیبی کشیده شده باشد بستگی به میزان کشیدگی دارد. اگر کشیدگی درجه متوسط وخفیف باشد یک ورزشکار می‌تواند با تقویت عضله به میادین بازگردد اما اگر کشیدگی درجه بالا باشد به ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنم ‌عمل جراحی انجام‌ دهند.

در اینجا باید یک نکته را اضافه کنم، یک فوتبالیست که رباطش دچار آسیب‌دیدگی شده هرچقدر در تمرینات استقامتی فشار به زانویش بیاورد با فشاری که در زمین بازی و زمان پریدن و فرود آمدن به زانویش وارد می‌شود قابل قیاس نیست.» پزشک باشگاه سپاهان در پایان درخصوص اینکه این احتمال وجود دارد که در صورت بازی کردن عیسی در دربی ممکن است آسیب‌دیدگی این بازیکن تشدید شود یا خیر، گفت: «بازهم می‌گویم این احتمال وجود دارد که مهاجم پرسپولیس دچار کشیدگی خفیف یا متوسط بوده که پزشک او خواسته با تقویت و تمرین مهیای بازی شود، اما اگر کشیدگی بالا یا پارگی کامل باشد ریسک خیلی بزرگی می‌کند. برای ورزشکار حرفه‌ای و در سطح لیگ برتر بازی با رباط‌صلیبی پاره یک ریسک بسیار بزرگ است.

جالب است بدانید با وجود این مشکل هم ممکن است یک بازیکن چند سال بازی کند و هیچ اتفاقی هم برایش رخ ندهد اما به‌نظرم بازی کردن در این شرایط عاقلانه نیست چون شاید علائم حیاتی را در مفصل زانو از دست بدهد که دیگر قابل جبران و بازگشت نباشد.»

منبع: خبر ورزشی

ارسال نظر