|
کدخبر: 319434

هوش مصنوعی/ حریم خصوصی

دستورالعمل‌ های جدید برای شرکت‌ های هوش مصنوعی

در حوزه هوش مصنوعی، دولت آمریکا به‌روزرسانی دستورالعمل‌های خود را انجام داده است. این دستورالعمل‌ها بیشتر به آموزش مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی و افزایش استفاده از این فناوری در سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها مربوط می‌شوند. با توجه به سرعت رشد و توسعه هوش مصنوعی، دولت آمریکا متعهد است که بسترهای لازم برای آموزش و استفاده مسئولان و جوامع مختلف را فراهم کند.

فناوری دستورالعمل‌ های جدید برای شرکت‌ های هوش مصنوعی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با صدور فرمان اجرایی به نام "تسریع تحقق هوش مصنوعی در خدمت امریکا" (Accelerating America's Leadership in Artificial Intelligence) دستور داد که دولت فدرال باید دستورالعمل‌هایی را به‌منظور استفاده از هوش مصنوعی در دولت تدوین کند. این فرمان اصول و راهنماهایی برای استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، ایجاد توسعه هوش مصنوعی در ایالات‌متحده، تحقق توانمندی‌های امنیتی و دفاعی هوش مصنوعی، تربیت نیروی کار مجرب در حوزه هوش مصنوعی و حفاظت از حریم خصوصی و امنیت مربوط به داده‌ها فراهم می‌کند. این فرمان همچنین تأکید دارد که ایالات‌متحده باید در توسعه هوش مصنوعی از کشورهای رقیب پیشرفته‌تر باشد و نیز تدابیر حفاظتی لازم را دربرابر سوءاستفاده‌های احتمالی هوش مصنوعی ایجاد کند.

به گفته «بن بوکانان»، مشاور ویژه هوش مصنوعی کاخ سفید، در گفت‌وگو با یاهو، این دستور اجرایی تعیین‌کننده اقدامات مختلفی در سراسر جهان است؛ نوآوری، وضع مقررات و حقوق شهروندی از موارد کلیدی این دستورها هستند که این دولت در بازه زمانی 90 روزه همه آن‌ها را انجام داده‌ است.

دولت آمریکا دستورالعمل‌های هوش مصنوعی خود را به‌روز و مفاد جدیدی به آن اضافه کرده است. این دستورات بیشتر به آموزش مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی و افزایش استفاده از این فناوری در سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها مربوط می‌شوند.

قوانین هوش مصنوعی در آمریکا

براساس بیانیه اخیر کاخ سفید، دولت از طریق «قانون تولید دفاعی» (DPA) توسعه‌دهندگان، سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی را مجبور می‌کند تا قبل از انتشار این سیستم‌ها، نتایج تست ایمنی را به وزارت بازرگانی گزارش دهند. این شرکت‌ها همچنین باید به دولت بگویند که چه زمانی مشتریان خارجی از پلتفرم‌های آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته استفاده می‌کنند.

درمجموع، آمریکا با این قانون می‌خواهد اطمینان حاصل کند که چه مدل‌هایی درحال توسعه هستند و ایمنی آن‌ها چقدر است. همچنین دولت این کشور می‌خواهد بداند که کشورهای رقیب چطور از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

دولت آمریکا به استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در سازمان‌های دولتی نیز اشاره کرده است. همچنین این کشور می‌خواهد فناوری هوش مصنوعی را به مدارس و دانشگاه‌ها بیاورد. بنیاد ملی علوم ایالات‌متحده اعلام کرده است که قصد دارد امکان دسترسی به منابع پرقدرت هوش مصنوعی را برای مربیان و محققان دانشگاه‌ها در مناطق کوچک، روستایی و اقلیت‌ها فراهم کند.

با افزایش سوءاستفاده‌های مختلف از فناوری نوپای هوش مصنوعی، حتی اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار وضع قوانینی در این زمینه شده‌اند. یکی از اقدامات تحقق‌یافته در این قانون‌ها، درج واترمارک در محتواهای هوش مصنوعی است تا بتوان تشخیص داد که کدام تصویر یا ویدیو با این فناوری ساخته شده است.

قوانین هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا

قانونگذاران اتحادیه اروپا با تصویب پیش‌نویس قانونی موسوم به «قانون هوش مصنوعی (AI Act)» به دنبال تنظیم سیاست‌های کنترل‌کننده استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی هستند. آن‌چنان که نیویورک تایمز می‌گوید، تصویب این پیش‌نویس، بخشی از یک روند طولانی است و به احتمال زیاد نسخه نهایی این قانون را در اواخر سال 2023 مشاهده خواهیم کرد.

قانون هوش مصنوعی، اولین بار در آوریل سال 2021 توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد. نسخه‌ای که اکنون این قانون‌گذاران به آن رأی داده‌اند، شرکت‌های مولد هو‌ش مصنوعی (مانند OpenAI، خالق چت‌جی‌پی‌تی) را ملزم می‌کند که محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را افشا کنند. همچنین این شرکت‌ها باید مسئولیت تولید محتوای غیرقانونی را نیز بر عهده بگیرند و باید خلاصه‌ای از داده‌های دارای حق کپی‌رایت که برای بهبود مدل‌های خود استفاده می‌کنند را نیز منتشر کنند.

طبق این پیش‌نویس، اتحادیه اروپا استفاده از سیستم‌های بیومتریک بلادرنگ و از راه دور اسکن تشخیص چهره را ممنوع خواهد کرد. همچنین ساخت دستگاه‌هایی را که منجر به دست‌کاری شناختی و رفتاری انسان می‌شوند نیز ممنوع خواهد شد. گفته می‌شود این تجهیزات مانند اسباب‌بازی‌های فعال‌کننده صدا، رفتارهای خطرناک را در انسان و کودکان تشویق می‌کنند.

همچنین از ساخت تجهیزات و دستگاه‌هایی که افراد را بر اساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا ویژگی‌های شخصی طبقه‌بندی می‌کنند نیز ممانعت خواهد شد. فناوری‌هایی مانند سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی بیومتریک و سیستم‌هایی برای استفاده توسط مجریان قانون که در دسته «فناوری‌های با ریسک بالا» در نظر گرفته می‌شوند، باید در پایگاه داده اتحادیه اروپا ثبت شوند.

نمایندگان شورای اتحادیه اروپا هنوز در حال مذاکره و بحث درباره جزئیات نسخه نهایی این قانون هستند.گفته می‌شود قرار است معافیت‌های خاصی مانند اجازه استفاده از تشخیص چهره برای اهداف امنیت ملی در این قوانین مد نظر قرار گیرد. قانون هوش مصنوعی مذکور احتمالاً پس از این رأی‌گیری چندین بار تغییر داده خواهد شد، اگرچه مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند تا پایان سال جزئیات را نهایی کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها