|
کدخبر: 312763

ایلان ماسک / اسپیس ایکس / صنعت فضایی

رکوردشکنی جدید اسپیس‌ایکس / ایلان ماسک باز هم کولاک کرد

اسپیس‌ایکس در مأموریت جدیدی که با فالکون ۹ انجام داد، توانست در سال جاری میلادی بیش از ۱۰۰۰ تن محموله را به مدار برساند.

فناوری رکوردشکنی جدید اسپیس‌ایکس / ایلان ماسک باز هم کولاک کرد

اسپیس ایکس در نهمین پروازی که بار خود را به‌صورت اشتراکی بین مشتریان خود تقسیم کرده بود، مجموعه‌ای از بیش از ۱۰۰ ماهواره کوچک را به مدار برد. ایلان ماسک می‌گوید با این مأموریت حالا رکورد سالانه حمل بار به مدار با حمل بیش از ۱۰۰۰ تن محموله شکسته شده است.

یکی از راکت‌های فالکون ۹ ساعت ۰۱:۴۹ ظهر شنبه به وقت محلی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا پرتاب شد تا مأموریت Transporter-۹ را انجام دهد. بوستر این مأموریت پس از حدود ۷.۵ دقیقه به زمین بازگشت و با موفقیت فرود آمد. این بوستر قبلاً در مأموریت Transporter-۸ نیز استفاده شده بود.

مأموریت Transporter-۹ بیش از ۹۰ محموله مختلف را در مدت‌زمان بیش از یک ساعت در مدار رها کرد. بزرگ‌ترین مشتری اسپیس ایکس در این مأموریت شرکت Planet بود که می‌خواست ۳۶ ماهواره تصویربرداری Dove را به مدار برساند.

اسپیس ایکس بالاتر از مجموع تمامی کشورها

ایلان ماسک در پستی در صفحه شخصی خود می‌گوید اسپیس ایکس حالا به‌تنهایی بیش از هر کشوری در طول یک سال محموله به فضا پرتاب کرده است. به گفته او، رده دوم به اتحاد جماهیر شوروری تعلق دارد که در یک سال ۵۰۰ تن محموله به فضا رسانده بود.

بنیان‌گذار این شرکت همچنین مقایسه‌ای با وضعیت فعلی بازیگران حوزه فضا نیز انجام داده است. ماسک می‌گوید در طول سال جاری سایر بازیگران فضایی ۲۵۰ تن محموله را به مدار فرستاده‌اند که در این میان بیشترین سهم به چین تعلق دارد.

مأموریت اخیر اسپیس ایکس بخشی از مأموریت‌های موسوم به Transporter محسوب می‌شود که با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های ماهواره‌ای مواجه شده است. این شرکت‌ها می‌گویند از طریق اسپیس ایکس می‌توانند با هزینه پایین تجهیزات خود را به مدار بفرستند.

اسپیس ایکس از طریق راکت چندبارمصرف فالکون ۹ تغییری مهم را در صنعت فضایی رقم زد و هزینه مأموریت‌ها را پایین آورد. این شرکت چندی قبل رکورد بیشترین پرتاب یک بوستر را هم با هجدهمین پرتاب یک نمونه از فالکون ۹ شکست.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها