|
کدخبر: 309641

۴ ویژگی مهم که اندروید ندارد

مدتی قبل گوگل بالاخره نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴ را منتشر کرد که در این نسخه به ویژگی‌هایی مانند بهبود عمر باتری و بهتر کردن تجربه کاربری در گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها توجه نشان داده است. اما روی هم رفته اندروید ۱۴ با تغییرات گسترده‌ای روبرو نشده و در این مطلب به ۴ ویژگی شایعه شده می‌پردازیم که برخلاف انتظارات، به اندروید ۱۴ راه پیدا نکرده‌اند.

فناوری ۴ ویژگی مهم که اندروید ندارد

نصب دو نسخه از یک اپ

با وجود اینکه بسیاری از رابط‌های کاربری اندروید از قابلیت موسوم به Cloned Apps پشتیبانی می‌کنند، ولی در خود سیستم‌عامل اندروید هنوز چنین مشخصه‌ای وجود ندارد. این مشخصه به کاربران اجازه می‌دهد که دو نسخه از یک اپ مشابه را در گوشی خود نصب کنند و مثلا برای هرکدام از اکانت متفاوتی بهره ببرند. ماه‌ها قبل چنین قابلیتی در پیش‌نمایش اندروید ۱۴ برای توسعه‌دهندگان دیده شد ولی گوگل تصمیم گرفته این قابلیت را به دست کاربران نرساند.

به لطف این قابلیت، می‌توانید نسخه‌های مختلف اپ‌ها را مثلا برای کارهای مربوط به شغل و کارهای شخصی نصب کنید و از سوی دیگر باید به مزایای امنیتی این مشخصه هم اشاره کنیم. بنابراین اگر به استفاده از این قابلیت علاقه‌ی زیادی دارید، باید به سراغ رابط‌های کاربری دارای این مشخصه بروید.

جزیره پویا

اپل سال گذشته مدل‌های پرو آیفون ۱۴ را با نمایشگر حفره‌دار راهی بازار کرد و برای این حفره‌ی نمایشگر، اصطلاح جزیره پویا یا Dynamic Island را استفاده می‌کند. این قابلیت به حفره‌ی نمایشگر کپسولی شکل آیفون‌های موردنظر اجازه می‌دهد از این فضا برای کارهای مختلفی استفاده کنند و همچنین باید به ارائه‌ی انیمیشن‌های جذاب برای آن هم اشاره کنیم.

به طور مشخص، از این بخش نمایشگر برای نشان دادن نوتیفیکیشن‌ها هم استفاده می‌شود و این کار به طور جذابی صورت می‌گیرد. با وجود اینکه شرکت‌هایی مانند ریلمی تصمیم گرفته‌اند این قابلیت را در رابط کاربری گوشی‌های خود قرار بدهند، ولی گوگل چنین قابلیتی را در اندروید ۱۴ تعبیه نکرده است. البته در این زمینه اپلیکیشن‌های مختلفی ارائه شده که چنین کارکردی را ارائه می‌دهند ولی طبیعتا هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین راهکار پیش‌فرض ارائه شده از طرف سیستم‌عامل باشند.

ابزار داخلی برای حذف اپ‌های بی‌مصرف

برای سال‌ها، یکی از مهم‌ترین مشکلات رابط‌های کاربری اندروید این بود که همراه با چندین اپ بیهوده و بی‌مصرف به دست کاربران می‌رسیدند. ماه‌ها قبل که نسخه‌های بتا اندروید ۱۴ منتشر می‌شد، شواهدی از وجود یک ابزار برای حذف کردن اپ‌هایی که مخفیانه نصب شده‌اند، به دست آمد. با توجه به اینکه این نوع اپ‌ها ممکن است از نظر امنیتی مشکل‌ساز باشند، چنین مشخصه‌ای از این نظر می‌توانست به شدت مثمر ثمر قرار بگیرد.

ارتباط ماهواره‌ای

 

سال گذشته گوشی‌های سری آیفون ۱۴ با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای معرفی شدند و این مشخصه برای گوشی‌های سری میت ۵۰ و P60 هواوی هم ارائه شده است. این مشخصه برای شرایط اضطراری و زمانی که در مناطق دور افتاده هستید، به‌شدت مفید خواهد بود. بنابراین کاربران به لطف این مشخصه حتی اگر به سیگنال موبایل دسترسی نداشته باشند، می‌توانند از ماهواره برای ارسال پیام استفاده کنند. گفتنی است این فرایند با سرعت بالایی انجام می‌شود و از ۱۵ ثانیه تا فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

مدتی قبل اعلام شد که ظاهرا گوگل قصد دارد برای اندروید ۱۴ چنین مشخصه‌ای ارائه کند اما در حال حاضر چنین قابلیتی به اندروید ۱۴ راه پیدا نکرده است. بنابراین در این زمینه اندروید در حال عقب افتادن از رقبای خود است و باید ببینیم آیا گوگل به زودی این مشخصه را ارائه می‌دهد یا نه.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، برخی از این ویژگی‌ها به نسخه‌های ابتدایی اندروید ۱۴ راه پیدا کرده بودند ولی گوگل در نهایت تصمیم گرفته آن‌ها را در نسخه‌ی پایانی قرار ندهد. بنابراین ممکن است گوگل در حال آماده‌سازی این مشخصه‌ها است و شاید برای اندروید ۱۵ تمام این قابلیت‌ها ارائه شود. در هر صورت با توجه به اینکه اندروید ۱۴ تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی نداشته، احتمالا برای اندروید ۱۵ با تغییرات بسیار بیشتری روبرو خواهیم شد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها