|
کدخبر: 300291

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت‌های بازی‌های رایانه‌ای برای رفع چالش‌های حوزه خانواده

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم‌اندیشی زن، خانواده، صنعت -رسانه بازی‌های رایانه‌ای که به مناسبت هفته گرامیداشت تکریم خانواده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای و با حضور مدیرعامل آن و تعدادی از بانوان بازی‌ساز برگزار شد، گفت: امروز بازی‌های رایانه‌ای بخش عمده‌ای از زندگی نوجوانان و جوانان ما را تشکیل داده است و به شدت تحت تاثیر این بازی‌ها هستند. پس می‌توان از طریق بازی تاثیرات مثبتی ایجاد کرد.

فناوری استفاده از ظرفیت‌های بازی‌های رایانه‌ای برای رفع چالش‌های حوزه خانواده

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،  انسیه خزعلی در این نشست تصریح کرد: ممکن است ایجاد تاثیرات مثبت به نسبت تاثیرات منفی بازی‌ها که برای مخاطبان آنها هیجان بیشتری دارد، کار سخت‌تری باشد، اما به هرحال تاثیرگذاری مثبت از طریق بازی‌ها، هنری است که می‌توان در تولید پی گرفت. به مصداق «لا یَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال»، اگر می خواهیم هدایت را انتشار دهیم باید از شیوه‌های هنری و تکنیک‌هایی که سازندگان بازی‌های خارجی استفاده کردند، ما هم استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تشکیل کارگروه بازی و اوقات فراغت افزود: این کارگروه قرار است در همه استان‌ها فعالیت خود را دنبال کند. با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و گروه‌هایی که به صورت خصوصی و در قالب سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند، می‌توان گامی همگانی در این حوزه برداشت.

 خزعلی شناسایی نیازهای حوزه خانواده و زنان براساس اولویت‌های هر استان و برگزاری جشنواره‌هایی به منظور ارائه ایده‌هایی برای طراحی و تولید بازی را اقدامی در مسیرکاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: باید در این زمینه نگاه بین‌المللی داشته باشیم و بهترین ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده، بتوانند در سطح منطقه‌ای نیز مطرح شوند. از سوی دیگر باید راه را برای خانواده‌هایی که به دنبال محتوای سالم، سرگرم کننده و جذاب در این حوزه هستند،‌ باز کنیم.

رشد مصرف بازی در میان زنان ایرانی

در ابتدای این نشست از اطلاع نگاشت مصرف بازی در میان زنان ایرانی تا سال ۱۴۰۰ با توجه به آخرین پیمایش مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران رونمایی شد و فرزانه شریفی معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی به ارائه آمارهایی از بخش‌های مهم این گزارش پرداخت و گفت: باتوجه به اطلاعات استخراج شده از پیمایش مصرف سال ١٤٠٠ از میان ٣٤ میلیون بازیکن ایرانی تقریبا ١٤ میلیون نفر یا به عبارتی ٤١ درصد از بازیکنان زنان هستند. با توجه به نتایج پیمایش های مصرف بازی های دیجیتال ایران از سال ٨٩ تا به امروز هرساله نسبت زنان بازیکن رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال درسال١٤٠٠ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٣٥ نفر بازیکن هستند این در حالی است که در سال ٩٨ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٢٩ نفر بازیکن بوده‌اند.

شریفی افزود: بازیکنان زن به طور میانگین ٦٤ دقیقه صرف بازی می کنند و برآورد می شود که در میان آنها تقریبا ٧٠٠ هزار نفر بازیکن حرفه‌ای هستند. درمیان زنان علاقه مندان به پلتفرم موبایل بسیار بیشتر از سایر پلتفرم هاست. به طوری که با توجه به ۹۹.۱ درصدی بودن موبایل بازان زن، تقریبا می توان گفت تمام بازیکنان زن با پلتفرم موبایل هم بازی می‌کنند. ۸۴ درصد از زنان بازیکن تنها با یک پلتفرم، ١٤ درصد با دو پلتفرم و ۲.۴ درصد با هر سه پلتفرم از پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال بازی می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه ۴۴ درصد از جمعیت زنان بازیکن ایرانی نسبت به بازی‌های آنلاین علاقه دارند. سبک مورد علاقه بازی در خانم‌های ایرانی در گروه سنی ۱۲ تا ۳۴ سال بازی‌های فکری/تفننی است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره میزان هزینه‌کرد بازیکن زن نیز گفت: خانم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰در مجموع ۱۰۴ میلیارد تومان برای بازی‌های موبایلی، ۱۰۹ میلیارد تومان برای بازی‌های کنسولی و ۱۴ میلیارد برای بازی‌های رایانه‌ای (در بخش نرم‌افزار) هزینه کرده‌اند.

 ۱۰۴ میلیارد تومان برای بازی‌های موبایلی هزینه کردند و میزان هزینه کرد بانوان برای بازی‌های موبایلی که پلتفرم مورد علاقه در میان آنها است ۵۱۲ میلیارد تومان است.

در این نشست همچنین از اطلاع‌نگاشت شخصیت‌های محبوب بازی‌های دیجیتال در میان بانوان بازیکن نیز رونمایی شد و محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه گفت: به لحاظ علاقه‌مندی بازیکنان ایرانی به شخصیت‌های بازی نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که بازیکنان زن کشورمان به شخصیت‌های بازی‌های ایرانی علاقه بیشتری دارند. بازی‌های ایرانی چون بیشترسبک فکری و معمایی دارند و برای پلتفرم موبایل است، توانسته در جامعه مخاطب بانوان نفوذ پیدا کنند و می‌توان از این فرصت برای ترویج و اشاعه بازی‌های ایرانی استفاده کرد.

علی منصوری عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست به زمینه‌های مشترک همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تولید بازی‌های ویژه کودکان، خانواده، آسیب‌های اجتماعی و موضوع جمعیت و همچنین ایجاد فرصت‌های آموزش بازی‌سازی برای بانوان در سراسرکشور اشاره کرد.

در ادامه این نشست مریم السادات طباطبایی، لیلا کاشانی وحید و فاطمه کاکا از بازی‌سازان فعال کشور در حوزه تولید بازی‌های تجاری و بازی‌های آموزشی در توضیحاتی ضمن معرفی خود و سابقه فعالیت‌شان در صنعت بازی کشور به طرح مسائلی در خصوص موانع و چالش‌های این حوزه پرداختند.

در پایان این نشست نیز طی مراسمی از بانوان بازی‌ساز حاضر در این نشست و همچنین زینب رازدشت خبرنگار خبرگزاری مهر به عنوان یکی از خبرنگاران فعال در حوزه صنعت بازی‌های رایانه‌ای با اهدا لوح تقدیر و هدایایی توسط معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده قدردانی شد.

گفتنی است انسیه خزعلی پیش از آغاز این نشست از بخش‌های مختلف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های بنیاد قرار گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها