|
کدخبر: 295455

پیوستن یک استارتاپ ایرانی دیگر به انتخاب الکترونیک

حمایت از استارتاپ‌های حوزه لوازم خانگی در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولید

تفاهم‌نامه همکاری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک و یک استارتاپ ایرانی حوزه نانو با عنوان “پنتا پلاسما” با فعالیت در حوزه وسایل برودتی و تصفیه هوا با حضور مدیرعامل و تعدادی از اعضای هیأت مدیره گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، بین دو طرف به امضا رسید.

فناوری حمایت از استارتاپ‌های حوزه لوازم خانگی در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولید

به گزارش مرکز ارتباطات رسانه ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، محمدحسین فهیمی در مراسم امضای تفاهم نامه میان گروه صنعتی انتخاب و صندوق پژوهش و فناوری توسعه نانو برای پیوستن شرکت پنتا پلاسما به این هلدینگ اظهار کرد: مجموعه انتخاب الکترونیک یکی از هلدینگ های زیرمجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب است که در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد. یکی از رسالت های این گروه که طی چهار دهه گذشته تمرکز بیشتری روی آن داشتیم، تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش تولید بوده است.

ارتقای شاخص عمق ساخت داخل

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک ادامه داد: این ادعا را داریم که تقریبا نسبت به سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور، بیشترین عمق ساخت داخل را در محصولات ایجاد کرده ایم و بخش های تحقیق و توسعه این گروه در گروه هایی مانند اسنواتِک، مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و در سال های اخیر در حوزه استارتاپی به پیش می رود.

وی گفت: این رویکرد باعث شده دیدگاه ما به سمت حمایت از استارتاپ ها که کمک فزاینده ای به تحقیق و توسعه گروه های صنعتی دارند، تقویت شود. از همین رو طی دو سال گذشته با تدبیر مدیرعامل گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب، مساله تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و ایجاد جوینت ونچر با استارتاپ های کشور در زمینه های مرتبط با کسب و کارِ گروه توسعه در بخش های لوازم خانگی، پتروشیمی، ساختمان و … محقق شد.

وی با بیان اینکه صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر گروه انتخاب(اسنواونچرز) نیز بر اساس این ساختار تشکیل شد، اظهار کرد: گروه مالی اعتماد که زیرمجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب است و همچنین صندوق اسنواونچرز م که زیرمجموعه این هلدینگ مالی فعالیت خود را آغاز کرده است، قرار است در زمینه های مشابه حمایت از استارتاپ ها را افزایش دهند. رویکرد ما در حمایت از استارتاپ ها، صرفا تجاری نیست بلکه ماموریت ما پشتیبانی از شرکت های نوپا است و در این حوزه فعالیت وسیعی در دستور کار است.

فهیمی افزود: طی چند سال اخیر چند استارتاپ موفق را حمایت کرده ایم که خوشبختانه به توسعه کسب و کار آنها منجر شده است. به عنوان نمونه در اجرای پروژه محصولات صوتی و تصویری تنها شرکت دارای لانچر داخلی هستیم و این لانچر از سوی یکی از استارتاپ های فعال کشور راه اندازی و سبب وجه تمایز این محصول شد.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشاره به میزان عمق ساخت داخل قطعات در گروه صنعتی انتخاب اظهار کرد: بنابر آمار وزارت صمت به طور متوسط ۵۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور سهم تولیدات گروه انتخاب است و گروه انتخاب به طور متوسط ۸۵ درصد عمق ساخت داخل در محصولات مختلف دارد که امیدواریم با ارتقای اسکیل اقتصادی قطعات و بهره گیری از استارتاپ های کشور در زمینه هایی که می توانیم سرمایه گذاری کرده و وابستگی به قطعات خارجی را محدودتر کنیم.

وی افزود: تیراژ محصولات گروه انتخاب هم هر سال رو به افزایش بوده است که با کمک شرکت های نوپا قابلیت بهبود وجود دارد.

وی ادامه داد: فناوری شرکت پنتاپلاسما در راستای ارتقاء محصولات برودتی و تصفیه هوا در خدمت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک قرار می گیرد. حضور شرکت پنتا در کنار محصولات برودتی ما و تصفیه هوا تحولاتی را ایجاد خواهد کرد و چشم انداز خوبی برای این محصولات خواهد داشت.

هدف اسنواونچرز، حمایت از اکوسیستم فناوری و نوآوری

امیر الحاجی، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر گروه انتخاب (اسنواونچرز) هم در این خصوص اظهار کرد: گروه انتخاب در سال گذشته اقدام به تأسیس این صندوق با رویکرد و مدل سرمایه گذاری شرکتی کرد و این صندوق برنامه هایی را برای حمایت از اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور دارد. تیم پنتاپلاسما هم یکی از تیم های جوان در حوزه توسعه تکنولوژی پلاسما است که مورد هدف سرمایه گذاری این صندوق قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا از سال گذشته مذاکراتی با این تیم آغاز شد؛ گروه انتخاب از حدود ۱۰ سال پیش طراحی محصولات خود را انجام می دهد و به فناوری های مختلفی دسترسی دارد اما با رویکرد شرکتی برای کاهش ریسک و به منظور حمایت از تیم های جوان شرکتی، اقدام به سرمایه گذاری در فناوری هایی کرده است که امکان تأمین آن در داخل کشور وجود دارد.

الحاجی، ادامه داد: شرکت پنتاپلاسما با سرمایه گذاری صندوق نانو و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو فعالیت خود را در زمینه توسعه تکنولوژی های تصفیه هوا بر پایه تکنولوژی پلاسما آغاز کرده است و توانست محصولی را وارد بازار کند که در حوزه نیمه صنعتی، صنعتی و لوازم خانگی به فروش می رود.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته طی تعاملاتی که با صندوق فناوری نانو داشتیم، این توافق حاصل شد تا ۶۷ درصد از سهام شرکت پنتا به صندوق اسنواونچرز انتقال پیدا کند و صندوق فناوری نانو با سهام ۱۰ درصدی در کنار ما خواهند بود.

تعامل شرکت پنتا پلاسما با “انتخاب“ برای تحقق پیشرفت

رضا محصل، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پنتاپلاسما نیز بیان کرد: در ابتدا جذب سرمایه گذار برای ما دشوار بود اما بعدا به این نتیجه رسیدیم که با درصد کمتری از سهام هم می توان رشد کرد، اگر اکنون هم با مجموعه بزرگی مانند انتخاب وارد تعامل شدیم برای پیشرفت بیشتر مجموعه است تا بتوانیم در کنار رشد خود، مجموعه هم توسعه یابد.

نماینده ستاد نانو تصریح کرد: صندوق توسعه فناوری نانو یکی از صندوق های قدیمی پژوهش و فناوری در کشور است که با هدف توسعه فناوری فعالیت می کند. البته عمده فناوری هایی که ما سرمایه گذاری کردیم دارای جنبه تجاری هم بوده اند و محصولات آن در بازار به فروش می رسد. در ۱۲ شرکت دیگر در حوزه های سلامت، آب، میکرو و نانو الکترونیک هم که در لبه تکنولوژی قرار دارند، سرمایه گذاری داشته ایم.

دیدگاه باز انتخاب الکترونیک در حوزه نوآوری باز  

حامد افشاری، عضو هیات مدیره شرکت پنتا هم در این مراسم گفت: بلوغ و دیدگاه باز گروه انتخاب نسبت به نوآوریِ باز قابل تحسین است که گروه های مختلف را بررسی و برای سرمایه گذاری انتخاب می کند.

وی افزود: استارتاپ ها حلقه های گمشده ارتباط صنعت و دانشگاه هستند و باید صندوق های سرمایه گذاری به این عرصه وارد شوند تا استارتاپ ها شکل بگیرند.

وی افزود: شرکت پنتا که از سوی گروه انتخاب، گزینش شده است فعالیت های خوبی در حوزه تصفیه هوا و سایر بخش ها دارد؛ هلدینگ سرمایه گذاری “برسام تِک” هم علاوه بر پلتفرم پلاسما در حوزه پلتفرم های میکرو و نانوالکترونیک سرمایه گذاری کرده است.

افشاری بیان کرد: سرمایه گذاری در چنین عرصه ای، این امید را زنده نگه می دارد که در کنار مشکلات، آینده مطلوبی را برای ایران و صنعت متصور باشیم. پنتا جزء گروه های با انگیزه و دارای سطح بالای دانش است و حوزه نانو هم کاربردهای بسیاری دارد تا دانش این گروه در بخش تصفیه هوا در گروه نتخاب کاربردی شده و رشد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها