|
کدخبر: 294714

ماوس و کیبورد یا مانیتور، کدامیک برای گیمینگ مهم‌تر است؟

ماوس و کیبورد به عنوان دو ابزار پرکاربرد در کار با رایانه، از جمله مهم‌ترین وسایلی هستند که برای ارتباط با سیستم استفاده می‌شوند. با استفاده از کیبورد، کاربران قادرند به راحتی دستورات ورودی را برای رایانه تایپ کرده و با استفاده از ماوس، می‌توانند نقشه‌های سایت، پنجره‌ها و فایل‌های مختلف را باز کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

فناوری ماوس و کیبورد یا مانیتور، کدامیک برای گیمینگ مهم‌تر است؟

ماوس با داشتن دکمه‌های مختلف، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با کلیک روی دکمه‌ها و حرکت دادن ماوس، کنترل کاملی بر روی صفحه‌نمایش داشته باشند. همچنین، با استفاده از پد لمسی موجود در برخی از ماوس‌ها، کاربران می‌توانند به راحتی حرکت دادن صفحه را کنترل کنند.

کیبوردها دارای انواعی از دکمه‌های مختلف هستند که به کاربران امکان تایپ متن سریع و دقیق را می‌دهند؛ و البته علاوه بر تایپ کردن، کاربردهای دیگری هم دارند. برای مثال دکمه‌های مختلف کیبورد به کاربران این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی به کلیدهای وظیفه‌دار و نیز کلیدهای میانبر دسترسی داشته باشند. با استفاده از کلیدهای وظیفه‌دار مثل Ctrl، Shift و Alt و همچنین کلیدهای میانبر، کاربران می‌توانند به بخش‌های مختلف سیستم دسترسی داشته باشند و از امکانات متنوع آن‌ها بهره‌مند شوند.

استفاده از ماوس و کیبورد در کار با رایانه، مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت: استفاده از ماوس و کیبورد به کاربران کمک می‌کند تا با سرعت و کارایی بالا با کامپیوتر خود کار کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از کیبورد دستورات ورودی را به سرعت و دقت بالا وارد کنند و با استفاده از ماوس، به راحتی در صفحات و برنامه‌های مختلف حرکت کنند.

دقت: ماوس و کیبورد، به دقت عمل کاربران در حین کار، کمک می‌کنند. در واقع با استفاده از ماوس، کاربران می‌توانند با دقت بالایی روی جایی که می‌خواهند در نمایشگر خود کلیک کنند و با استفاده از کیبورد می‌توانند ورودی‌های خود را با دقت بالا وارد نمایند. به همین جهت حتی بسیاری از افرادی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، به جای پد لمسی و کیبورد لپ‌تاپ از ماوس و کیبورد جداگانه بهره می‌برند تا حین انجام کارهای حساس‌ مانند طراحی، دقت بیشتری داشته باشند.

راحتی: استفاده از ماوس و کیبورد، کار کردن با کامپیوتر یا لپ‌تاپ را برای کاربران، راحت‌تر می‌کند. این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند تا با حرکات کوچک و راحت در صفحات و برنامه‌ها حرکت کنند و دستورات خود را به راحتی و با کمترین تلاش وارد نمایند.

انعطاف پذیری: ماوس و کیبورد به کاربران انعطاف پذیری بالایی در هنگام کار با رایانه می‌دهند. با این تجهیزات، کاربران می‌توانند با برنامه‌های مختلف کامپیوتر کار کنند.

مانیتور گیمینگ، یک نیاز حیاتی

قبل از اینکه به سراغ قیمت مانیتور گیمینگ برویم، نیاز است نگاهی به ویژگی‌هایی که این دسته از مانیتورها دارند، بیندازیم. در واقع هنگامی که قصد خرید مانیتور گیمینگ را داریم، باید بدانیم که مانیتورهای بازی دارای چه ویژگی‌هایی هستند که سبب تمایز با سایر محصولات شده‌اند. قطعا سیستم‌های گیمینگ، باید در بخش گیم به کاربر کمک‌های زیادی کنند تا او بتواند از تجربه بازی خود، لذت کافی را ببرد. به همین علت، در ادامه برخی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل تمایز مانیتورهای گیمینگ با سایر موارد نام برد را بررسی می‌کنیم.

بازی۱

مانیتور گیمینگ نسبت به مانیتورهای سنتی که برای استفاده عمومی و مدیریت کاربری عادی طراحی شده‌اند، دارای ویژگی‌های خاصی است که برای بازی‌های رایانه‌ای بسیار مهم می‌باشد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

نرخ تازه‌سازی بالا: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ، نرخ تازه‌سازی بالاست. بیشتر مانیتورهای گیمینگ، با نرخ تازه‌سازی 144Hz یا 240Hz ارائه می‌شوند که به بازیکنان اجازه می‌دهند تا تصاویری با جریانی بسیار بالا و خطی‌تر و بدون هیچ گونه تیرگی و سایه‌زدگی مشاهده کنند.

پایداری رنگ: مانیتورهای گیمینگ باید دارای پایداری رنگ باشند که در هنگام بازی، بازیکنان را در ارتباط با رنگ‌های دقیق و واقع‌گرایانه نگه می‌دارد. همچنین، استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون HDR سبب می‌شود نمایشگر، رنگ‌های غنی‌تری ارائه کند. در حقیقت مانیتور گیمینگی که از HDR پشتیبانی می‌کند، قادر به پردازش تصاویر با وضوح بیشتری می‌باشد و در نتیجه تجربه لذت‌بخش‌تری را برای گیمرها فراهم می‌کند.

زمان پاسخ‌گویی بسیار کم: مانیتورهای گیمینگ باید دارای زمان پاسخ‌گویی بسیار کمی باشند تا بتوانند به درخواست‌های بازیکنان در زمانی کوتاه پاسخ دهند. برای این منظور، مانیتورهای گیمینگ از فناوری‌هایی همچون G-Sync و Free Sync استفاده می‌کنند که زمان پاسخ‌گویی را به حداقل می‌رسانند.

علاوه بر موارد فوق، موارد دیگری نظیر قیمت، نوع پنل، نرخ به‌روزرسانی تصاویر و ... نیز هنگام انتخاب یک مانیتور گیمینگ، تاثیر گذار است.

اگر یک گیمر هستید، بهتر است به دنبال مانیتوری با حداقل 75 هرتز باشید. اکثر مانیتورهای بازی دارای فرکانس 120 هرتز و بالاتر می‌باشند؛ در حالیکه اگر گیمر نیستید، نرخ به‌روزرسانی 60 هرتز، برای کار شما مناسب خواهد بود.

نرخ تازه‌سازی نمایشگر گیمینگ شما به تعداد دفعاتی که نمایشگر در هر ثانیه یک تصویر جدید می‌کشد، اشاره دارد. به عبارت دیگر تعداد دفعاتی است که مانیتور شما با اطلاعات جدید در هر ثانیه به‌روز می‌شود. این ویژگی با هرتز اندازه‌گیری می‌شود.

اگر صفحه‌نمایش مانیتور گیمینگ شما دارای نرخ تازه‌سازی 144 هرتز باشد، به این معنی است که نمایشگر تصویر را 144 بار در ثانیه تازه می‌کند. هر چقدر نرخ رفرش بیشتر باشد، بهتر است. این نرخ برای بسیاری از افرادی که گیمر هم نیستند، ویژگی مهمی به‌شمار می‌رود.

یک نمایشگر گیمینگ فوق عریض را با یک صفحه‌نمایش عریض معمولی اشتباه نگیرید. صفحه‌نمایش‌های فوق عریض یا اولترا واید به شما این امکان را می‌دهند تا تجربه خوبی از تماشای فیلم داشته باشید. شما می‌توانید میدان دید را در بازی‌ها بدون ایجاد افکت گسترش دهید. اگر میدان دید وسیع‌تری را ترجیح می‌دهید تا دشمنان را زودتر شناسایی کنید و یا خود را در محیط بازی غوطه‌ور کنید، یک مانیتور گیمینگ اولترا واید را به شما توصیه می‌کنیم.

در نهایت می‌توان گفت، ماوس، کیبورد و مانیتور، از جمله مهم‌ترین تجهیزات یک گیمر هستند و به همین دلیل بهتر است هنگام خرید آن‌ها، به ویژگی‌های مهمی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، توجه نمایید.

همچنین نوع بازی‌هایی که انجام می‌دهید هم روی انتخاب تجهیزات، موثر هستند. برای مثال هنگام بازی‌های شوتر اول شخص، بهتر است از یک ماوس مناسب با طراحی اروگونومیک و وزن سبک استفاده کنید. در چنین بازی‌هایی، باید واکنش سریعی داشته باشید؛ به همین جهت می‌توانید از کیبوردهای گیمینگ با سرعت بالا و استقامت زیاد استفاده کنید. علاوه بر این زمان پاسخ‌گویی نمایشگرهای گیمینگ در بازی‌های اول شخص، اهمیت زیادی دارد؛ چراکه ممکن است اگر تغییر تصویر خیلی آهسته باشد، سایه تصویر قبلی باقی بماند و در این حالت مشکل Ghosting پیش بیاید. در نتیجه استفاده از مانیتورهای گیمینگ با زمان پاسخ‌گویی کمتر از 4 میلی‌ثانیه تجربه بازی لذت‌بخش‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها