|
کدخبر: 284197

چطور سایت خود را سئو کنیم؟

فناوری چطور سایت خود را سئو کنیم؟

هنگامی که به ایده‌های جدیدی برای بازاریابی نیاز دارید، اولین کاری که انجام می‌دهید، چیست؟ وقتی به این نتیجه می‌رسید که زمان پیدا کردن یک نرم‌افزار حسابداری جدید فرا رسیده، چطور؟‌! یا زمانی که به دنبال پیدا کردن یک تور مسافرتی خوب هستید؟!

احتمالا شما هم در اولین اقدام، به صفحه جستجوهای گوگل مراجعه می‌کنید! پس جای تعجب نیست که در سال گذشته ۶۱ درصد از بازاریابان، سئو را به عنوان اولویت اصلی بازاریابی معرفی کرده‌اند. باید بپذیریم که برای حفظ بازار خود و جذب مشتریان بالقوه ناگزیریم در بین ده نتیجه اول جستجوی گوگل حضور داشته باشیم! در اینجا می‌خواهیم راهنمایی برای حضور شما در این فهرست ارائه دهیم. در این مطلب بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده فنی و به ساده‌ترین شکل توضیح می‌دهیم که سئو چیست، چگونه کار می‌کند و چطور باید سایت خود را سئو کنیم.

سئو چیست و چه هدفی دارد؟

به زبان ساده می‌توان گفت سئو SEO یک استراتژی است که باعث می‌شود افرادی که در جستجوی محصولات و خدماتی در حیطه فعالیت شما هستند، بتوانند شما را پیدا کنند.

راه‌های زیادی برای بهبود سئوی صفحات سایت شما وجود دارد. موتورهای جستجو به دنبال عناصری مانند برچسب‌های عنوان، کلمات کلیدی، برچسب‌های تصاویر، ساختار لینک داخلی و لینک‌های ورودی(بک‌لینک‌ها) هستند. همچنین ساختار و طراحی سایت، رفتار بازدیدکنندگان و عوامل بسیار دیگری در تعیین رتبه شما گوگل تأثیرگذار هستند.

پس به طور خلاصه می‌‌توانیم بگوییم سئو در درجه اول رتبه‌بندی و میزان دیده شدن سایت شما را تعیین خواهد کرد.

سئو چطور کار می‌کند؟

سئو بر روی بهینه‌سازی محتوای یک وب‌سایت، یافتن کلمات کلیدی، کسب لینک‌های ورودی یا بک‌لیک برای افزایش رتبه آن محتوا و دیده شدن وب‌سایت تمرکز دارد.

رتبه‌بندی

رتبه‌بندی همان‌ چیزی است که محل قرار گرفتن یک صفحه وب خاص در فهرست جستجو را مشخص می‌کند. رتبه‌بندی از موقعیت شماره صفر تا تعداد نهایی نتایج گوگل متغیر است و یک صفحه وب می‌تواند در هر بار جستجو، رتبه‌ متفاوتی داشته باشد.

قابلیت دیده شدن

زمانی که وب‌سایت شما برای بسیاری از جستجوهای مرتبط قابل مشاهده نباشد، در زمان جستجو از سوی گوگل پیشنهاد نمی‌شود و برعکس؛‌ در واقع اگر محتوای شما شامل مجموعه کاملی از کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر باشد، اعتبار دامنه شما در گوگل بالاتر رفته و در فهرست پیشنهادی گوگل، جایگاه بهتری کسب می‌کنید.

چرا سئو مهم است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان دلایل بسیاری را برشمرد، در اینجا به چند دلیل ویژه برای بهینه‌سازی مداوم وب‌سایت اشاره می‌کنیم:

باقی‌ماندن در فضای رقابت

طبق اعتراف صریح گوگل، رفتار مشتریان تغییر کرده است و دیگر از بازاریابی‌های سنتی استقبال نمی‌کنند. سئو به شما کمک می‌کند استراتژی‌های بازاریابی خود را با رفتارهای جدید مخاطب هماهنگ کنید. ۶۰ درصد مردم، پیش از انجام هر خریدی درباره آن برند و ... به صورت آن‌لاین تحقیق می‌کنند.

تبلیغاتی وسیع با هزینه‌ای اندک

در اصول بازاریابی هر کسب‌وکار حدود یک درصد از درآمد خود را صرف تبلیغات می‌کند. برخی خرده‌فروشی‌ها میزان قابل توجهی از درآمد خود را برای تبلیغاتی هزینه می‌کنند که هدفمند نیست. در حالی که تعرفه سئو سایت بسیار پایین‌تر است و نتایج ملموس‌تر و بهتری به دنبال دارد.

ارتباط مستمر با مخاطبان

با سئو سازی سایت به راحتی از خواسته‌های مخاطبان خود مطلع می‌شوید. اطلاعاتی که از ورودی‌های وب‌سایت جمع‌آوری می‌کنید، به شما نشان می‌دهد که مشتریان بالقوه به دنبال چه چیزی هستند؟ آیا مطالب شما را تا انتها دنبال می‌کنند؟ آیا روی تماس‌ها کلیک می‌کنید؟ می‌توانید مخاطبان را تشویق کنید در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند و یا پست‌های وبلاگ را بخوانند. به این ترتیب به سادگی متوجه می‌شوید که مخاطبان به چه پیشنهادی پاسخ می‌دهند و کدام روش و محصول، برای آن‌ها جذاب‌تر است.

جلب وفاداری مشتری

تمرکز روی اصول سئو به شما کمک می‌کند محتوایی را بنویسید که مردم دوست دارند آن را بخوانند. دقیقا همان‌ چیزی را در ا ختیار مخاطب قرار می‌دهید که به دنبال آن است. به این ترتیب رابطه بهتری میان شما و مخاطب ایجاد می‌شود، مخاطبان را به سمت هدف خاصی هدایت می‌کنید و احتمال جذب مشتری بالاتر می‌رود. زمانی که مخاطب سایت بتواند خدمات و محصولات مورد نیاز خود را به سرعت پیدا کنند، از برند شما قدردانی خواهند کرد و دوباره به وب‌سایت باز می‌گردند. سئو به شما کمک می‌کند چیزی را ارائه کنید که مشتریان انتظار دارند و در نتیجه نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید.

گوگل چطور صفحه شما را رتبه‌بندی می‌کند؟

تمامی موتورهای جستجو، یک هدف را دنبال می‌کنند: ارائه مرتبط‌ترین پاسخ‌ها یا اطلاعات به کاربران! هربار که عبارتی برای جستجو به این موتورها داده می‌شود با استفاده از الگوریتم‌های خود صفحاتی را انتخاب می‌کنند که بیشترین ارتباط را با آن عبارت داشته باشد، سپس آن‌ها را رتبه‌بندی کرده و محبوب‌ترین و معتبرترین وب‌سایت‌ها را در صدر لیست خود قرار می‌دهند.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو معمولا مخفی است و تنها با گذشت زمان سئوکاران متخصص می‌توانند برخی از این عوامل را شناسایی کنند. به عنوان مثال به‌روزرسانی مداوم محتوا، بهینه‌سازی نام فایل‌های تصویری، بهبود لینک‌های داخلی و ... می‌تواند بر رتبه‌بندی و دیده شدن وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.

چه زمانی سئو سایت موفق ارزیابی می‌شود؟

استراتژی بازاریابی سئو، یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب‌سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. سئو باید هم روی محتوای داخلی سایت تمرکز کند و کلمات کلیدی مبتنی بر هدف سازمان شما را بیابد و هم روی لینک‌های ورودی که از سایر وب‌سایت‌ها به سمت شما می‌تواند جذب کند.

سه فاکتور مهم یک استراتژی سئو قوی

برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت باید فاکتورهای رتبه‌بندی را در سه زمینه بهبود ببخشید: راه‌اندازی فنی وب‌سایت، محتوا و لینک‌ها؛ اجازه دهید به تفصیل هرکدام را بررسی کنیم.

راه‌اندازی فنی

برای اینکه وب‌سایت شما رتبه بالایی داشته باشد باید موتور جستجو صفحات شما را در وب پیدا کند، آن‌ها را اسکن کرده و موضوعات و کلمات کلیدی را شناسایی کند، و در نهایت آن‌ّا را به فهرست خود اضافه کند. به نظر کار ساده‌ای‌است اما پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد. با وجودی که وب‌سایت از نظر شما خوب و کامل است اما ممکن است گوگل محتوای آن را غیرقابل دسترس تشخیص دهد! بهتر است برای راه‌اندازی فنی یا بهینه‌سازی وب‌سایت از یک تیم متخصص سئو کمک بگیرید که تضمین کند وب‌سایت و صفحات شما بدون هیچ مشکلی توسط گوگل اسکن و فهرست‌بندی می‌شوند.

محتوا

هربار که عبارتی را در صفحه گوگل جستجو می‌کنید، به دنبال یک محتوا هستید. این محتوا می‌تواند به صورت متن، فیلم، یک پست وبلاگ،یک صفحه وب و یا حتی یک لیست تجاری باشد. محتوا همان‌ چیزی است که مشتری به دنبال آن است. هرچه محتوای بیشتری منتشر کنید، شانس دیده شدن شما بالاتر است. فرآیند بهینه‌سای محتوا با تحقیق در مورد کلمات کلیدی آغاز می‌شود. هنگام خزیدن موتور جستجو به یک صفحه، فاکتورهای بسیاری از جمله طول صفحه، ساختار آن، ارتباط بین محتوا و کلمات کلیدی و .... مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لینک‌ها

طبق آنچه تا کنون گفتیم، گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاشند که دقیق‌ترین پاسخ‌ها را به کاربران ارائه کنند و صفحاتی که از نظر آن‌ها مرتبط‌تر و در عین حال محبوب‌تر باشند، در اولویت قرار می‌گیرند. دو فاکتور راه‌اندازی فنی و محتوا بر افزایش ارتباط تمرکز داشت و لینک‌ها مسئول نشان دادن محبوبیت وب‌سایت شما خواهند بود. یک لینک‌سازی تخصصی تکمیل‌کننده سئو وب‌سایت شما به‌شمار می‌رود.

آیا می‌توانید شخصا وب‌سایت خود را سئو کنید؟

صادقانه به این سوال پاسخ دهید: آیا به یادگیری سئو علاقه‌مند هستید؟ آیا برای یادگیری اصول اولیه آن زمان کافی در اختیار دارید؟ اگر وب‌سایت خود را دوباره طراحی کنید و به طور تصادفی برخی صفحات حذف شوند، می‌ةوانید آن‌ها را برگردانید؟ اگر پاسخ شما به هرکدام از این سوال‌ها منفی است، بهتر است مسئولیت این کار را به یک تیم متخصص و حرفه‌ای بسپارید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها