|
کدخبر: 276353

اینترنت استارلینک شکست خورد/ ماجرا چیست؟

با توجه به اسنادی که به دست این رسانه رسیده است ماه گذشته ایلان ماسک در نامه‌ای به پنتاگون اعلام کرد که نمی تواند مانند گذشته به تامین مالی سرویس استار لینک در اوکراین ادامه دهد.

فناوری اینترنت استارلینک شکست خورد/ ماجرا چیست؟

 پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک ساخته شده منبع اصلی و حیاتی ارتباطی برای ارتش اوکراین در شرایط جنگ با روسیه است.

سی ان ان (CNN) در خبری اختصاصی نوشت: با توجه به اسنادی که به دست این رسانه رسیده است ماه گذشته ایلان ماسک در نامه‌ای به پنتاگون اعلام کرد که نمی تواند مانند گذشته به تامین مالی سرویس استار لینک در اوکراین ادامه دهد.

علاوه بر آن در این نامه از پنتاگون درخواست شده است که بودجه دولت اوکراین و استفاده نظامی از استار لینک را که اسپیس ایکس ادعا می کند بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای بقیه سال هزینه خواهد داشت و ممکن است برای ۱۲ ماه آینده نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد، به عهده بگیرد.

یکی از مدیران ارشد اسپیس ایکس همچنین در نامه سپتامبر به پنتاگون نوشت: «ما در موقعیتی نیستیم که ترمینال‌های بیشتری را به اوکراین اهدا کنیم یا پایانه‌های موجود را برای مدت زمان نامحدودی تأمین مالی کنیم».

سی ان ان گزارش داد که تقریباً ۲۰۰۰۰ واحد ماهواره ای استارلینک به اوکراین اهدا شده است، ماسک روز جمعه در توییتی نوشت: «این عملیات برای اسپیس ایکس ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است و تا پایان سال از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت».

اما این کمک های خیریه ممکن است به پایان برسد، زیرا اسپیس ایکس به پنتاگون هشدار داده است که ممکن است کمک مالی به خدمات در اوکراین را متوقف کند، مگر اینکه ارتش ایالات متحده ده ها میلیون دلار در ماه کمک کند.

در میان اسنادی که  اسپیس ایکس به پنتاگون ارسال کرده و اکنون به CNN رسیده است و قبلا گزارش نشده است درخواست مستقیمی از سوی یکی از ژنرالهای ارتش اوکراین وجود دارد که از ایلان ماسک برای تقریباً ۸۰۰۰ پایانه استارلینک دیگر برای ماه ژوئن تقاضا کرده است.

 با شروع اغتشاشات در ایران آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: برای پشتیبانی از آزادی اینترنت و دسترسی آزاد ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات تدابیری اتخاذ شده است و برای بهبود دسترسی شهروندان ایران به ارتباط‌های دیجیتالی و مقابله با سانسوری که حکومت ایران اعمال می‌کند مجوز عمومی صادر شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در واکنش به این پیام بلینکن پاسخ داد: شبکه استارلینک برای شهروندان ایران فعال می‌شود.

روز گذشته ایلان ماسک نیز در پاسخ به کاربری که از وضعیت استارلینک در ایران پرسیده بود، اعلام کرد چند ترمینال «فعال» اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد.

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها