|
کدخبر: 264958

نمایش مظنه‌های خرید و فروش در اپلیکیشن آساتریدر

در گذشته تنها امکان مشاهده 5 ردیف از مظنه‌های قیمتی برای یک سهم وجود داشت، که سرمایه‌گذار با کمک آن‌ها اقدام به معامله می‌کرد. در این روش اطلاعات قابل اتکایی به مخاطب داده نمی‌شد. در حال حاضر نمایش مظنه‌های قیمتی شکل دیگری پیدا کردند و بنابر الزام سازمان بورس، به صورت کلی و نامحدود در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

 در این مقاله به بررسی نمایش مظنه‌های خرید و فروش در اپلیکیشن آسا‌تریدر خواهیم پرداخت و برای درک بهتر قبل از آن، عمق بازار را برای شما شرح می‌دهیم.

عمق بازار چیست؟

عمق بازار نشان‌دهنده تمام سفارشات موجود در بازار سرمایه است و تمام سهم‌ها را شامل می‌شود. از اوایل سال ۱۴۰۱ و به الزام سازمان بورس، کارگزاران موظف شدند تا تمام اطلاعات معاملات بازار سرمایه را برای عموم نمایش دهند. نمایش عمق بازار باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند درک بهتری از روند بازار و شرایط سهام مختلف داشته باشند و در تله خرید و فروش‌های هیجانی نیفتند.

 عمق بازار از واژه Depth of Market  گرفته شده است و با مخفف آن یعنی DOM نمایش داده می شود.

اصولا بازار‌هایی که بیشترین حجم معامله را دارند و کمترین تاثیر بر قیمت سهام در آن‌ها ایجاد می‌شود، از عمق بیشتری برخوردارند. در واقع کارایی، ثبات و عملکرد بیشتر و بهتری خواهند داشت.

راه‌های افزایش عمق بازار

بتوانیم عمق یک بازار را افزایش دهیم، لازم است تا حجم معاملات آن بازار را بالا ببریم. پس در درجه اول تعداد شرکت‌های بورسی، سهام‌داران حقیقی و نهاد‌های مالی را افزایش دهیم، پس از آن، برای اینکه بازار پویا باشد و روند مثبتی را طی کند، نیاز به شفافیت عملکرد و حضور بازارگردان موثر داریم.

گام بعدی ایجاد ابزار‌های نوین مالی برای سهولت بیشتر معاملات است.

نمایش عمق بازار چه مزایایی دارد؟

با استفاده از این قابلیت پنل‌های معاملاتی، شفافیت عملکرد بازار بسیار بالا می‌رود. از طرفی باعث کسب منفعت برای سهام‌داران خرد می‌شود که قبل‌تر این امکان برای آن‌ها وجود نداشت. به سبب مشاهده معاملات، رفتار‌های هیجانی سرمایه‌گذاران کم می‌شود و به دلیل آگاهی از میزان عرضه و تقاضا، امکان انجام تحلیل عمق بازار وجود خواهد داشت.

چگونگی مشاهده عمق بازار در آساتریدر آگاه

در سامانه‌های معاملاتی، عمق بازار پنجره‌ای است که تعداد سفارشات خرید و فروش باز برای یک سهم را نشان می‌دهد و برای اندازه‌گیری عرضه و تقاضای نمادهای معاملاتی مختلف در بورس به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

اضافه شدن فهرست مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف، مزیتی است که با استفاده از آن در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه، می‌توان با شناخت بهتری به معاملات بازار سرمایه قدم گذاشت و موقعیت بهتری را در سفارشات خرید و فروش اخذ کرد.

دسترسی به این قابلیت تازه و استفاده از آن بسیار آسان است. کاربران آساتریدر، به راحتی و با مراجعه به بخش دیده‌بان این سامانه، می‌توانند برای هر نمادی که مد نظرشان است، عرضه و تقاضا و حجم سفارشات در قیمت‌های مختلف را مشاهده کنند. سپس با اطلاع از همه مظنه‌ها‌ی خرید و فروش آن نماد، به معامله سهم‌های مختلف در این بازار بپردازند.

برای این کار، کافی است نماد مورد نظرتان را انتخاب و روی پنجره عرضه و تقاضا کلیک کنید.

با کلیک روی آیکون عمق بازار، تمامی مظنه‌های سهم مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پس از کلیک روی آیکون عمق بازار، در بخش پایینی، سه آیکون به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی آیکون اول از سمت راست (که به شکل یک جدول است)، عمق بازار در قالب یک جدول به شما نمایش داده می شود. آیکون وسط، عمق بازار را به شکل یک نمودار خطی و آیکون سمت چپ نیز این شاخص را به شکل نمودار میله‌ای نشان می‌دهد. کاربران محترم آساتریدر می‌توانند اطلاعات مربوط به عمق بازار هر سهم را به شکل دلخواه خود مشاهده کنند.

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید، به آسانی و با چند کلیلک، امکان مشاهده عمق بازار در آساتریدر وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید اطلاعات کل معاملات بازار را مشاهده کنید و هرچه میزان معاملات بیشتر باشد، عمق بازار نیز، بیشتر خواهد شد. در بازارهای عمیق، تاثیر هیجانات و احساسات کمتر است.

با افزایش شرکت‌های بورسی و تعداد سهام‌داران، از طرفی افزایش ابزار‌های نوین مالی، عمق بازار را افزایش می‌یابد و وجود بازارگردان فعال و با تجربه، برای میسر‌شدن این مهم، از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش عمق بازار، بر میزان مشارکت سرمایه‌گذاران تاثیر دارد و باعث افزایش معاملات آن‌ها و اعتماد بیشتر به بازار می‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها