|
کدخبر: 260431

برنامه نویسی متلب چیست؟ چه چیزهایی را یک برنامه نویس متلب باید بداند؟

برای آشنایی با زبان برنامه‌نویسی متلب، بازار کار و پروژه‌های مختلفی که با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان انجام داد، تا پایان با ما همراه باشید.در این مقاله میخواهیم اطلاعاتی را برای اشخاصی که میخواهند برنامه نویس متلب شوند و از آن کسب درآمد کنند به نگارش در بیاوریم.

زبان برنامه‌نویسی متلب، در لیست زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد است

بعد از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Pyhon و JavaScript و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی که برای توسعه و طراحی وب مورد استفاده قرار می‌گیرند، زبان برنامه‌نویسی متلب در لیست زبان‌های پرکاربرد، قرار دارد. متلب یک زبان سطح بالا است و دستورات آن به زبان انسان نزدیک هستند. علاوه بر آن به دلیل محیط برنامه‌نویسی قوی، در میان کاربران طرفداران زیادی دارد. در ادامه درباره این زبان برنامه‌نویسی اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد.

چگونه یک برنامه نویس متلب شوم؟

زبان برنامه‌نویسی متلب چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان برنامه‌نویسی متلب از آن دسته زبان‌های سطح بالا است که برای انجام محاسبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند تمام زبان‌های برنامه‌نویسی که هر کدام شاخصه خود را دارند، شاخصه اصلی متلب نیز این است که از آرایه به عنوان دیتای اصلی خود استفاده می‌کند. همین ویژگی باعث می‌شود که انواع محاسبات و مسائل فنی را در زمانی بسیار کم انجام دهید .

اما یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار جعبه‌ ابزار است. جعبه ابزارها، مجموعه‌ای از توابع هستند که برای حل مسائل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در دسته‌های مختلف نیز تقسیم‌بندی شدند. از جمله معروف‌ترین جعبه‌ ابزار متلب می‌توان به جعبه ابزار شبکه‌های عصبی، سیگنال و پردازش ماشین، پردازش تصویر، منطق فازی، کنترل، موجک، شبیه‌سازی‌ها و ... اشاره کرد.

برای یادگیری متلب باید چه کاری انجام دهم؟

برای یادگیری متلب باید چه کاری انجام دهم؟

اگر قبلا تجربه برنامه‌نویسی داشتید، یادگیری زبان برنامه‌نویسی متلب بسیار آسان خواهد بود. چون شما به عنوان یک برنامه‌نویس با منطق برنامه‌نویسی آشنا هستید و فقط نیاز دارید که مجموعه‌ای از دستورها را به کار گیرید. در واقع اگر قبلا برنامه‌نویسی را کار کردید، همین الان وارد محیط متلب شوید. 

برای انجام پروژه متلب خود اطلاعات مقدماتی نیاز است که در ادامه برایتان تشریح میکنیم

ویژگی‌های نرم‌افزار متلب

 محیط و نرم‌افزار متلب، یکی از مزیت‌های این زبان برنامه‌نویسی است. در واقع برای استفاده از این زبان برنامه‌نویسی از محیطی با همین نام استفاده می‌کنید که ویژگی‌های زیادی دارد. سیستم متلب به پنج بخش تقسیم‌بندی شده است. که شامل دستورات منطقی زبان، محیط کاری، گرافیک‌ها و نمودارها، کتابخانه توابع ریاضی و APIهای متلب است. API کتابخانه‌ای است که به شما امکان می‌دهد کدهایی به زبان برنامه‌نویسی C و Fortran بنویسید که قابلیت تعامل با متلب را دارند.

برای انجام پروژه فرترن خود بد نیست که مطالعه ای هم در رابطه با متلب داشته باشید.از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار متلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. تجسم انواع داده‌ها با گرافیک
  2. کتابخانه‌های بزرگ برای انجام هر محاسبات و توسعه هر برنامه
  3. امکان وارد کردن دیتاها از منابع خارجی
  4. محیط تعاملی فوق‌العاده و کاربر پسند
  5. امکان ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف
  6. امکان انجام پروژه‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  7. جعبه ابزارهای مختلف حتی برای حوزه‌هایی مانند زیست‌شناسی

انواع پروژه‌هایی که می‌توان با زبان برنامه‌نویسی متلب انجام داد

زبان برنامه‌نویسی متلب توسط افراد مختلف و برای اهداف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند ابزاری برای طراحی و شبیه‌سازی شبکه‌های الکتریکی، هوش مصنوعی، رباتیک، تجزیه و تحلیل ماشین، پردازش تصویر، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بسیاری موارد دیگر باشد. اما عمده کاربردهای متلب در شاخه‌های زیر است.

یادگیری ماشین و آمار

روش‌های آماری مختلف با استفاده از این زبان قابل اجرا هستند. در ضمن امکان پیاده‌سازی روش‌های یادگیری ماشین با توجه به ابزار زبان برنامه‌نویسی متلب نیز به سادگی وجود دارد.

پیش‌بینی‌های مختلف با استفاده از تجزیه و تحلیل نمودار

در واقع با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به تحلیل الگوی‌های مختلف وقوع داده‌ها و احتمال آنها پرداخت. مهارتی که کاربردی فراوان در حوزه‌های مختلف دارد.

پردازش سیگنال و سیستم‌های کنترل

تبدیل‌های مختلف لاپلاس، Z و سایر روش‌های مختلف کنترل مانند  PD، PI و PID را می‌توان با استفاده از زبان برنامه‌نویسی متلب شبیه‌سازی کرد.

تجزیه و تحلیل مالی

با نرم‌افزار متلب مواردی مانند تجزیه و تحلیل مالی، کشف تقلب مالی، تحلیل احتمال و بسیاری موارد دیگر در دسترس است.

از موارد دیگر می‌توان به تجزیه و تحلیل متن، هوافضا، پردازش صدا و گفتار و اندازه گیری آکوستیک اشاره کرد.

متلب در چه رشته‌هایی کاربرد دارد؟

پاسخ به این سوال بسیار کوتاه است. زبان برنامه‌نویسی متلب در تمام رشته‌های مهندسی کاربرد دارد. با توجه به آنچه در عنوان قبلی بیان کردیم، یادگیری متلب به شما کمک خواهد کرد که در رشته تحصیلی خود، بتوانید کارهای مختلفی را انجام دهید.

فرصت‌های شغلی برنامه‌نویس متلب

فرصت‌های شغلی برنامه‌نویس متلب

با توجه به کاربرد بالای زبان برنامه‌نویسی متلب در حوزه‌های مختلف، باید گفت که تقریبا برای برنامه‌نویس متلب در هر جایی کار وجود دارد حتی در انجام پروژه های مهندسی نفت !. اما به طور کلی، افراد فعال در این حوزه می‌توانند در موسسات و آزمایشگاه‌های علمی و مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند. جایی که داده‌ها باید مرتب شوند و هر سیستم یا طرحی قبل از اجرا، شبیه‌سازی شود. در ضمن برنامه‌نویسان متلب می‌توانند مستقل و به صورت پروژه‌ای نیز کار کنند. پروژه‌هایی مانند بهبود کیفیت تصویر، یادگیری ماشین و رباتیک، شبکه‌های عصبی، طراحی سیستم‌های مختلف، طراحی تجهیزات و بسیاری موارد دیگر، زمینه‌هایی هستند که می‌توان در آنها مشغول به کار شد.

نکته دیگر این است که عددی دقیق برای میزان درآمد برنامه‌نویس متلب وجود ندارد. اما برنامه‌نویسی در ایران یکی ار شغل‌های پردرآمد است و میانگین حقوق آن نیز 8 میلیون تومان است. درباره متلب نیز همه چیز بستگی به تخصص شما دارد. اما تردید نکنید که برنامه‌نویسی متلب به دلیل ماهیت تجسم و تجزیه و تحلیل قوی، یکی از شغل‌های پردرآمد و مورد نیاز آینده است.

در این محتوا سعی شد تا اهمیت زبان برنامه‌نویسی متلب، توضیح داده شود. در ادامه یک سایت معتبر برنامه نویسی متلب را به شما معرفی خواهیم کرد.

کافه پروژه ، بزرگترین سایت برنامه نویسی متلب در ایران

کافه پروژه یک سایت فریلنسینگ است که با داشتن صدها برنامه نویس متلب در صدر بزرگترین سایت های برنامه نویسی متلب قرار گرفته است.اغلب مجریان این سایت بیشتر از ده ها پروژه موفق در کارنامه خود دارند که باعث آسودگی خیال کارفرمایان می شود.همچنین امکان ارتباط مستقیم کارفرما با برنامه نویس و حذف شدن واسطه ها امکان بهتر انجام شدن پروژه را فراهم می سازد.

در کافه پروژه رزومه هر کاربر مشخص بوده و نظرات کارفرمایان دیگر در رابطه با تجربه انجام پروژه با هر مجری میتواند برای کسی که میخواهد پروژه ای را برون سپاری نماید بسیار کمک کننده باشد.

جهت ثبت سفارش پروژه متلب "کافه پروژه" را در گوگل جستجو نمایید و در آن ثبت نام کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 09129540122 تماس بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها