|
کدخبر: 254525

اصول طراحی لوگو حرفه ای با آموزش توسط دکتر رضا زرینی متخصص طراحی برند و لوگو

طراحی لوگو به عنوان یکی از خدمات مهم دیجیتال مارکتینگ و به طور کلی قلب هویت بصری یک برند بسیار مهم است. یک برند می‌تواند با طراحی آرم یا لوگو بر اساس اصول طراحی لوگو، علاوه بر جذب مشتری بیشتر، به فروش چند برابری و شگفت انگیز دست پیدا کند. شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که یک لوگو چقدر می‌تواند در تاثیرگذاری بر روی مخاطب نقش ایفا کند؟ با ما همراه باشید، در این مقاله به نکات مهمی درباره اصول طراحی لوگو و اهمیت آن در برندسازی می‌پردازیم.

اهمیت طراحی لوگو در برندینگ

اولین المانی از برند که چشم مشتری به آن می‌خورد، لوگوی آن برند است. نشان یا لوگو اگر بر اساس اصول طراحی لوگو ساخته شده باشد، می‌تواند نگاه مخاطب را میخ‌ کوب خود کند. لوگوها معمولا بسیار ساده اما خلاقانه و تاثیرگذار طراحی می‌شوند. امروزه صاحبان کسب و کارها به سمت استفاده از لوگوهای مینیمال و با جزئیات کم روی آورده‌اند.

به گفته متخصصین سایت خرید و فروش لوگو برنداکسین، لوگو باید به نحوی طراحی شود که پس از چند ثانیه، به سرعت مفهوم و پیام آن برند را به مخاطب انتقال دهد. همین موضوع دلیل دیگری از اهمیت طراحی لوگو است. اصول طراحی لوگو به طراحان و گرافیست‌ها کمک می‌کنند تا لوگویی با تاثیرگذاری سریع و قابل توجه طراحی کنند.

رعایت نکات مهم در طراحی لوگو توسط طراح لوگواستاندارد‌های طراحی لوگو

برای یک لوگوی تاثیرگذار باید بر اساس استاندارد طراحی لوگو عمل کرد. این یعنی برای طراحی لوگو حرفه ای با گوشی یا کامپیوتر نیز استانداردهایی وجود دارد که اگر رعایت نشوند، نمی‌توان انتظار یک لوگوی جذاب و موثر داشت. استانداردهای طراحی لوگو را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • سایز
  • فونت
  • رنگ

سایز استاندارد لوگو

یکی از اصول طراحی لوگو، رعایت سایز استاندارد لوگو است. جالب است بدانید که برای لوگو، سایز مشخصی تعریف نشده است. اما به طور کلی کاربرد لوگو نقش مهمی در سایز آن دارد. برای مثال سایز استاندارد لوگو برای استفاده‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌ها با هم فرق می‌کند. لوگوی یک برند در قسمت‌های مختلف یک هویت بصری مثل، کارت ویزیت، بروشور، سربرگ، سایت و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین باید بر اساس اصول طراحی لوگو و به نحوی طراحی شود که بتوان آن را کوچک یا بزرگ کرد و از طرفی بتوان تمام لوگو را در یک کادر مناسب قرار داد. البته این کوچک یا بزرگ شدن نیز نباید روی کیفیت آن تاثیر بگذارد.

فونت استاندارد لوگو

فونت استاندارد لوگو در اصول طراحی لوگو جایگاه ویژه‌ای دارد. سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که به سرعت و به راحتی بتوان آن را خواند. فونت‌هایی که معنا و مفهوم اشتباه را به مخاطب انتقال می‌دهند هرگز مناسب لوگو و نشان یک برند نیستند. پیشنهاد می‌کنم از فونت‌هایی مثل فونت سریف، فونت‌های گروه تایمز و نیز فونت‌های اسکریپت استفاده کنید. البته امروزه فونت‌های دیگری مثل دسته‌ی فونت‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فونت‌ها خطوط صاف و هنری را به نمایش می‌گذارند. فونت انتخاب شده باید نشان دهنده‌ی شیک بودن، مدرن بودن و خلاقیت باشد.

طراحی لوگو در فتوشاپ و ایلوستریتور

رنگ استاندارد برای لوگو

استفاده‌ی هدفمند از رنگ‌ها در اصول طراحی لوگو بسیار تاکید شده است. برای رعایت اصول طراحی لوگو در وهله‌ی اول باید بتوانید انتخاب رنگ درستی داشته باشید. انتخاب رنگ بسیار پیچیده و سخت است. در ابتدا باید بر اساس روانشناسی رنگ‌ها و متناسب با نوع خدمتی که ارائه می‌کنید، طیف رنگ‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که در یک خانواده تعریف می‌شوند. رنگ‌های خیلی روشن برای رنگ لوگو مناسب نیستند.

نکات مهم در طراحی لوگو

کارشناسان حرفه‌ای طراحی گرافیک، نکات زیادی را برای طراحی برند تعریف کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم در طراحی لوگو بپردازیم. بدون شک طراحی نشان بر اساس اصول طراحی لوگو می‌تواند به شما در انتقال هرچه سریعتر پیام و فروش بیشتر محصول کمک کند. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

  • دیدن ایده‌های مختلف: سعی کنید ایده‌های مختلف را در زمینه طراحی لوگو ببینید. سایت‌هایی به صورت آنلاین نیز وجود دارند که به شما نمونه‌های مختلفی را ارائه می‌کنند. حتما سری به این سایت‌ها بزنید و از امکاناتشان استفاده کنید. دیدن ایده‌های مختلف می‌تواند به خلاقیت شما کمک بسیار زیادی کند.
  • رعایت سادگی و ماندگاری: توجه داشته باشید که لوگو قرار نیست هر ساله عوض شود. بنابراین یکی از اصول طراحی لوگو که باید بسیار به آن توجه کنید، ماندگاری است. سعی کنید لوگویی طراحی کنید که در ذهن مخاطب حک شود و تا سالها با او باقی بماند. برای این‌کار می‌توانید، جزئیات اضافه را حذف کنید. اشکال ساده به راحتی در ذهن ما حفظ می‌شوند.
  • صرف زمان کافی برای طراحی: عجله نکنید! هرچقدر زمان بیشتری بر روی طراحی لوگو بگذارید، ایده‌ی ناب‌تری را خلق می‌کنید. معمولا برای بسیاری از طراحان پیش آمده است که پس از طراحی لوگو، ایده‌های بهتری به ذهنشان خطور کرده است.
  • قیمت مناسب: متناسب با زمانی که می‌گذارید و انرژی که صرف می‌کنید بر روی کار خود قیمت بگذارید. قیمت‌های نجومی یا بسیار پایین هرکدام دارای معایبی هستند که مشتری را از شما دور می‌کنند. قیمت‌های بسیار بالا برای مشتری دست نیافتنی به نظر می‌رسند و قیمت‌های بسیار پایین ارزش کار شما پایین می‌آورند.
  • پژوهش و تحقیق: روحیه پژوهشگری داشته باشید! یک طراح حرفه‌ای لوگو که بر اساس اصول طراحی لوگو عمل می‌کند، یک پژوهشگر حرفه‌ای نیز هست. طراح باید بتواند به طورکامل درباره تاریخچه، اهداف، آرمان‌ها و خدمات یک شرکت تحقیق کند و سپس بر اساس آن یک لوگوی خاص طراحی نماید.

طراحی لوگو بصورت مرحله به مرحله و اصولی

روش‌های آموزش طراحی لوگو

برای آموزش طراحی لوگو می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. از جمله روش‌های آموزش طراحی لوگو، بستر فیلم‌های ویدئویی و دوره‌های آموزشی است که می‌توانید از معتبرترین آنها شروع کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که در کنار آموزش، خودتان به صورت عملی با نرم افزارهای طراحی کار کنید. یادگیری به صورت خودآموزی تاثیر بسیار زیادی بر روی کسب تجربه‌های شخصی دارد.

یکی دیگر از روش‌های آموزش طراحی لوگو، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل صفحات آموزش طراحی لوگو در اینستاگرام است. این موارد بیشتر در یادگیری تکنیک‌های خاص کمک می‌کند.

طراحی لوگو با فتوشاپ و ایلوستریتور

برای طراحی بر اساس اصول طراحی لوگو، نرم افزارهای مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که همچنان مهم‌ترین آنها فتوشاپ است. گرچه طراحی لوگو با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر وکتور مناسب‌تر بنظر می‌رسد اما در مواقع بسیار زیادی فتوشاپ بهتر عمل می‌کند. در کنار فتوشاپ نرم افزار دیگری به نام ایلوستریتور (adobe illustrator) نیز کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است.  این نرم افزار پر قدرت امروزه به طور خاص برای طراحی لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ایلوستریتور به دلیل اینکه بر اساس وکتور است، کیفیت بهتری در صورت زوم کردن تصویر به شما نشان می‌دهد. این یعنی هرچقدر زوم کنید، باز هم تصویر را با کیفیت می‌بینید. در صورتی که فتوشاپ به دلیل عملکرد پیکسلی، اینطور نیست. اصول طراحی لوگو در فتوشاپ و ایلوستریتور مشترک هستند و باید در طراحی با هردو نرم افزار به اصول طراحی لوگو توجه کرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت لوگو و نشان برای یک برند بپردازیم. از طرفی، تمام نکات لازم برای طراحی لوگو و نیز مراحل ساخت یک لوگو مورد بررسی قرا گرفتند. امیدوارم با مطالعه‌ی اصول طراحی لوگو و نکاتی که باید در طراحی یک نشان حرفه‌ای برای برند توجه کنید، به سمت حرفه‌ای شدن در طراحی پیش بروید و درواقع از طراحی لوگو با گوشی دست کشیده و به کار با نرم افزارهای حرفه ای مانند ایلوستریتور مشغول شوید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها