|
کدخبر: 244550

رقابت هوش مصنوعی با انسان در حوزه کسب و کار

با همه دستاوردها، برخی از کارشناسان با ابراز نگرانی از توسعه هوش مصنوعی این فناوری را در تقابل با انسان می‌دانند.

برخی از کارشناسان، فناوری هوش مصنوعی را پایان زندگی نسل فعلی می‌دانند.

به گزارش nypost،اکثر مردم جهان خواسته یا ناخواسته از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند. می‌توان به دستگاه‌ها و خدماتی مثل سیری برای بررسی آب و هوا یا دستیار صوتی الکسا برای انجام کار‌های شخصی اشاره کرد. شخصیت‌هایی مانند استیون هاوکینگ و ایلان ماسک هم با آگاهی از مزیت‌های این فناوری گا‌ها درباره تهدید‌های ناشی از آن صحبت می‌کنند.

ماسک در گفت‌وگوی دو سال پیش خود با نیویورک تایمز، هوش مصنوعی را بسیار باهوش‌تر از هوش انسانی دانست. به گفته مدیرعامل تسلا این فناوری تا سال ۲۰۲۵ از نسل بشر پیشی می‌گیرد. علی‌رغم پیش‌بینی ماسک، برخی کارشناسان با نظر او مخالف بوده و هشدار‌هایی درباره خطرات هوش مصنوعی داده اند.

تسلط هوش مصنوعی بر انسان چگونه میسر می‌شود؟

اتومبیل‌های کاملا الکتریکی و مبتنی بر هوش مصنوعی طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده کار می‌کنند. پس از تولید ماشین‌های خودران و گسترش نسبی آن‌ها در کشور‌ها و کمرنگ شدن نقش راننده‌ها در هدایت خودروها، ترس تسلط هوش مصنوعی بر انسان به ذهن برخی از تحلیلگران رسید. البته برای رسیدن به این هدف، هوش مصنوعی علاوه بر نیاز داشتن به هوشی شبیه انسان، باید آینده را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی هم کند.

تاکنون این امر میسر نبوده و با وجود همه دستاورد‌ها هوش مصنوعی قادر به انجام هیچ کدام از این‌ها نیست. به گفته متیو اوبراین مهندس رباتیک مؤسسه فناوری جورجیا هدف نهایی هوش مصنوعی عمومی مشخص نیست. او با اعلام پیدا نشدن روش ایجاد یک هوش قابل انطباق عمومی، از کار روی ASI (ابر هوش مصنوعی) خبر داد.

به گفته جورج مونتانز دانشمند داده مایکروسافت، توسعه یادگیری ماشینی و سیستم‌های هوش مصنوعی و توانایی حل مشکلات و خدمات رسانی بر خلاف برنامه‌ریزی‌شان با امکانات فعلی فعلا دور از دسترس است. البته هوش مصنوعی در حال حاضر به درک خود و وضعیتمان کمک می‌کند. به گفته آنتونیو چلا استاد رباتیک دانشگاه پالرمو، محققان با وجود هوش مصنوعی و رباتیک موفق به شبیه‌ سازی تئوری‌های آگاهی، احساسات، هوش و اخلاق در ربات‌ها شده اند.

اوضاع امسال بازار هوش مصنوعی

مدیر علوم یادگیری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به برخی از این خطرات از جمله بهینه‌ سازی بیش از حد، سلاح‌ سازی و فروپاشی زیست‌ محیطی اشاره کرده است. به گفته بن نای شاید هوش مصنوعی برای بی‌ثبات کردن کشور‌ها طراحی شده و انتشار تصادفی آن یکی از سناریو‌های پروژه منهتن باشد. او در همین رابطه به حملات مبتنی بر ویروس بازیگران تحت حمایت دولت‌ها و فعالیت هکر‌های ناشناس اشاره کرد.

طبق گزارش ها، امسال هزینه جهانی هوش مصنوعی به ۴۳۴ میلیارد دلار می‌رسد. با رشد ۱۹.۶ درصدی درآمد امسال بازار هوش مصنوعی (AI) شامل نرم افزار، سخت افزار و خدمات ۴۳۲.۸ میلیارد دلار است. بر اساس آمار شرکت بین المللی داده (IDC) ارزش این بازار سال بعد از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار عبور می‌کند.

متخصصان هوش مصنوعی روی حل مشکلات کسب‌وکار از جمله تقویت قدرت نیروی انسانی، بهبود فرآیندها، توسعه فرآیند برنامه‌ریزی و پیش‌بینی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری متمرکز شده‌اند. به گفته ریتو جیوتی معاون گروه هوش مصنوعی جهانی (AI) و تحقیقات اتوماسیون در IDC، پیشرفت در فناوری‌های زبان، صدا و بینایی و راه‌حل‌های هوش مصنوعی چندوجهی، انقلابی در کارایی انسان ایجاد کرده است. با بالاتر رفتن کارایی نرم‌افزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیاری از هزینه‌های انجام فرآیند‌ها کاهش می‌یابد. این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

نیمه اول پارسال ۴۷ درصد از سرمایه گذاری‌ها به برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و حدود ۳۵ درصد سهم بازار هم به نرم افزار زیرساخت سیستم هوش مصنوعی اختصاص داشت. بخش سخت افزار هوش مصنوعی نیمه اول پارسال با جهش ۰.۵ درصدی بیشترین رشد در بازار را داشت. شواهد از رشد ۲۴.۹ درصدی نسبت به پارسال و رسیدن به ۵ درصد از سهم بازار حکایت دارد. به گفته پیتر روتن معاون پژوهشی و محاسبات فشرده عملکرد در IDC، کمترین جذب سرمایه گذاری در بازار هوش مصنوعی مربوط به قسمت سخت‌ افزار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر