|
کدخبر: 217447

اهمیت استفاده از کابل های مخابراتی و شبکه و بررسی آن ها

خرید سیم و کابل به دلیل اینکه به انتقال جریان برق مربوط می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که در صورت عدم اطلاعات کافی و خرید سیم و کابل نامرغوب خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. سیم و کابل با برندهای مختلف و کیفیت های متفاوت در بازار وجود دارد که گاها دارای استاندارد های لازم نمی‌باشند و کیفیت مناسب جهت استفاده در محصولات برقی را ندارند. در صورت بی توجهی به این امر در هنگام خرید سیم و کابل مشکلات فراوانی برای تولید استفاده کنندگان به وجود خواهد آمد پس مهم است که پیش از خرید با دانستن اطلاعاتی مختصر در خصوص ظاهر، ویژگی‌ها، کاربردهای مورد استفاده و استانداردها از خسارات احتمالی جلوگیری شود. شرکت افلاک الکتریک خراسان با کسب استانداردهای لازم و همچنین با استفاده از آزمایشگاه همکار (جهت انجام تست های لازم برای تایید کیفیت) درصدد ارائه سیم وکابل با بهترین کیفیت می‌باشد. در اینجا اطلاعات مختصر و مفیدی در خصوص سیم افشان و کابل شبکه برای افرادی که قصد خرید سیم و کابل دارند اما تجربه و تخصصی در این زمینه ندارند، عنوان شده است.

خرید سیم و کابل

سیم افشان

سیم های افشان در واقع دارای ساختاری هستند که از دو قسمت تشکیل می‌شود.

  • هادی : از جنس مس و یا آلومینیوم منطبق با استاندارد ISIR 3084  (سیم های افشان با هادی مس عملکرد بهتری داشته و قیمت بالاتری دارند)
  • عایق یا روکش : از جنس پی وی سی (PVC)

سیم های افشان از چندلایه سیم نازک مسی که به هم تابیده شده اند ساخته می‌شود که در آخر با عایق پی وی سی پوشانده می شوند این سیم ها با سطح مقطع های مختلف که هر کدام دارای کاربرد مخصوص به خود هستند در بازار وجود دارند. شرکت افلاک الکتریک سیم های افشان را در سطح مقطع های 0.35، 0.5، 0.75، 1، 1.5 و 2.5  تولید میکند.

سیم افشان

مشخصه‌های فنی و ظاهری

در هنگام خرید سیم افشان خوب است که در ارتباط با مشخصه های فنی آن هم اطلاعات مختصری داشته باشید. سیم های افشان در دو ولتاژ 300 – 500 و 450 – 700 تولید می‌شوند و این که برای خرید کدام آمپر مصرفی مجاز را انتخاب کنید به کاربردی که از سیم افشان انتظار دارید بستگی دارد. اگر به نوشته روی سیم ها افشان دقت کنید عبارت AF و MH را میبینید که این عبارات نشان دهنده افشان بودن سیم است زیرا که سیم های تک رشته ای را ه صورت مفتول نیز تولید میکنند. از طریف ویژگی های ظاهری هم یم افشان از سم مفتول قابل تشخیص است به طور مثال سیم های افشان دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم های مفتول می‌باشند و عایق مورد استفاده در سیم های افشان نیز قابلیت ارتجاعی قابل قبولی دارد و هم چنین استحکام سیم های افشان در مقایسه با سیم های مفتولی بیشتر است.

کاربرد سیم افشان

سیم های افشان پر کاربرد ترین نوع سیم هستند و در مصارف خانگی مثل سیستم روشنایی و اتصال وسایل برقی به جریان برق و ... و در صنعت ساختمان سازی برای انتقال جریان برق نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

کابل های مخابراتی و شبکه :

نوعی از کابل ها هستند که برای ایجاد ارتباط بین کامپیوتر ها و سیستم های ارتباطی و همچنین برای انتقال اطلاعات طراحی شده اند استفاده از این کابل ها موجب سرعت بخشدن به برقراری ارتباط می‌شود و میزان این سرعت به کیفیت و مرغوبیت کابل شبکه و هم چنین مشخصات فنی از جمله پهنای باند بستگی دارد.

شرکت افلاک الکتریک خراسان با استفاده از دانش و اطلاعات معتبر جهانی و دستگاه‌هایی منطبق با استانداردهای تعریف شده دست به تولید کابل های شبکه با بهترین کیفیت ممکن زده است در این راستا شرکت افلاک الکتریک پیش از تولید انبوه تمامی استاندارد های لازم را کسب نموده و نمونه های تولید شده را در مجهز ترین آزمایشگاه ها بررسی نموده است تا با تولید کابل شبکه مرغوب به انتقال اطلاعات سرعت لازم را ببخشد.

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه (دسته بندی بر اساس جنس)

انواع کابل شبکه به سه دسته تقسیم بندی میشود:

کابل شبکه کواکسیال ( با هادی مس )

این نوع کابل به صورت مسوار (آلیاژی از مس و آلومینیوم) هم تولید می‌شود و در واقع هر چقدر میزان مس به کار رفته در کابل شبکه بیشتر باشد پهنای باید بیشتر و سرعت انتقال دیتا نیز بیشتر خواهد شد و ویز کمتری ایجاد می‌شود.

کابل شبکه زوج سیم بهم تابیده

متداول ترین نوع کابل شبکه کابل های زوج سیم بهم تابیده یا Twisted Pair هستند که دارای کاربردهای زیادی هستند از جمله شبکه های محلی (کابل LAN) در شرکت ها، فروشگاه ها، مغازه‌ها و حتی در خانه‌ها.

کابل شبکه فیبر نوری

کابل های فیبر نوری همان طور که از اسم آن هم پیداست دیتا و اطلاعات را بین دستگاه های ارتباطی از طریق امواج نوری منتقل می‌کند و خوده کابل بدنه شفاف دارد و از شیشه ساخته شده است. این کابل ها به لحاظ قیمتی گران تر از مدل های دیگر می باشند و به همین دلیل در مکان هایی استفاده می شود که احتیاج به سرعت بسیار بالایی برای انتفال اطلاعات دارند مکان هایی مانند بیمارستان ، بانک،  فرودگاه و ... . کابل های فیبر نوری علاوه بر سرعت بالا حجم زیادی از اطلاعات را می توانند انتقال دهند.

قسمت های مختلف کابل شبکه

برای خرید کابل شبکه لازم است که اطلاعاتی در خصوص ساختار کلی آن و قسمت های تشکیل دهنده کابل داشته باشید. کابل های شبکه به طور کلی از 5 قسمت ساخته شده اند که به صورت مختصر و تنها برای کسب اطلاعات ابتدایی جهت خرید کابل شبکه در ادامه این قسمت ها عنوان شده اند.

  • هادی: از جنس مس
  • عایق : از جنس پلی اتیلن
  • سیم های زوج بهم تابیده شده : که دارای چندین رنگ هستند. هر زوج از ترکیب رنگ اصلی با رنگ فرعی ساخته می شود.
  • محافظ داخلی زوج ها : SEPRETOR
  • روکش : که می تواند  PVCو پلی اتیلن ، هالوژن فری LSZH و دو روکشه با روکش داخلی PVC یا LSZH  و روکش نهایی PE  باشد .

کابل‌ شبکه تولید شده در شرکت افلاک الکتریک با چند نماد اختصاری به 4 دسته تقسیم بندی می‌شود. که هر دسته با توضیحات مختصر مربوطه در ادامه عنوان شه است.

  • UTP: با استفاده از پلی استر
  • F/UTP: شامل نوار پلی استر و سیم ارت مسی و نوار فویل آلومینیومی
  • SF/UTP: شامل نوار پلی استر و سیم ارت مسی و نوار فویل آلومینیومی و شیلد آلومینیومی
  • F/FTP: شامل فویل آلومینیومی روی هر زوج و نوار پلی استر و سیم ارت مسی و نوار فویل آلومینیومی

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سیم افشان و کابل شبکه و یا حتی دیگر سیم و کابل های مصرفی در صنعت برق و هم‌چنین خرید سیم و کابل افلاک الکتریک خراسان می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها