|
کدخبر: 213333

درمان آسم شدید با فناوری جدید

محققان امریکایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند یک درمان پادتن مونوکلونال جدید می‌تواند گزینه درمانی خوبی برای بیماران مبتلا به آسم متوسط ​​تا شدید باشد.

فناوری درمان آسم شدید با فناوری جدید

یافته‌های این مطالعه که به سرپرستی "مایکل‌ای وچلر"(Michael E. Wechsler) انجام شد نشان داد که پادتن مونوکلونال"itepekimab" در فاز ۲ کارآزمایی، ایمن و موثر بوده است.

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که با تنگ شدن و التهاب و افزایش حساسیت راه‌های هوایی به انواع محرک‌ها، مشخص می‌شود. در ایالات متحده، حدود ۱۰ درصد از ۳۰ میلیون فرد مبتلا به آسم از آسم شدید رنج می‌برند که حتی این بیماری با استفاده از درمان‌های سنتی مانند کورتیکواستروئیدها نیز به خوبی کنترل نمی‌شود.

دکتر وچلر محقق این مطالعه از موسسه ملی آسم امریکا گفت: آسم شدید یک مشکل بزرگ در جهان است و ما همیشه به دنبال راه‌های درمانی جدید برای بیمارانی که به درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهند، هستیم. اکنون ما در حال بررسی راه درمانی جدیدی هستیم که ممکن است بتواند التهاب را قطع کرده و سبب بهبود حال بیماران مبتلا به آسم شود.

درحال‌حاضر، چندین پادتن مونوکلونال مانند دوپیلوماب (Dupilumab)، مپولیزوماب(mepolizumab) و بنرالیزوماب (Benralizumab) برای هدف قرار دادن پروتئین‌های سیتوکین مانند اینترلوکین-۴، اینترلوکین-۵ و اینترلوکین-۱۳ تایید شده‌اند و در درمان آسم شدید نوع ۲ نیز موثر شناخته شده‌اند. با این حال درمان‌های هدفمند جدیدی مورد نیاز است.

نام پادتن مونوکلونال جدید "Itepekimab" است که برای هدف قرار دادن اینترلوکین ۳۳ طراحی شده است. پژوهشگران این مطالعه طی آزمایشاتی، ابتدا "itepekimab "را به تنهایی و سپس در ترکیب با دوپیلوماب و سپس در چند آزمایش اعم از کار آزمایی چند مرکزی، تصادفی، دو سر چشمی و کنترل‌شده با دارونما مورد بررسی قرار دادند. سن شرکت‌کنندگان این مطالعه بین ۱۸ تا ۷۰ سال بود و از آسم متوسط ​​تا شدید رنج می‌بردند و گلوکوکورتیکوئید استنشاقی و بتا آگونیست‌های دارای اثر طولانی (LABAs) استفاده می‌کردند.

طی آزمایشات افراد به چهار گروه تقسیم شدند و در ادامه دوزهای زیر جلدی itepekimab، دوپیلوماب و ترکیبی از هر دو و دارونما را هر دو هفته یک بار و به مدت ۱۲ هفته دریافت کردند. در پایان نتایج آزمایشات، از دست دادن کنترل آسم در ۲۲ درصد از بیماران دریافت‌کننده itepekimab در مقابل ۴۱ درصد از بیماران گروه دارونما، ۲۷ درصد از بیماران دریافت‌کننده داروی ترکیبی و ۱۹ درصد از بیماران دریافت‌کننده دوپیلوماب را نشان داد. همچنین نتایج نشان داد itepekimab سبب بهبود عملکرد ریه می‌شود.

دکتر وچلر گفت: این مطالعه به ما بینشی در مورد پاتوفیزیولوژی آسم و امید به توسعه گزینه درمانی جدید برای بیماران مبتلا به آسم شدید می‌دهد. ما مشتاقانه منتظر پیشبرد این تحقیق برای کمک به بیماران هستیم. باید مشخص کنیم که کدام دسته از بیماران به این درمان جدید پاسخ می‌دهند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر