|
کدخبر: 210499

چرا سامسونگ این گوشی را پنهان کرد + عکس

تاکنون شایعات زیادی درباره زمان عرضه گلکسی S۲۱ FE منتشر شده، اما این دستگاه به دلایل مختلفی هنوز رونمایی نشده است.

فناوری چرا سامسونگ این گوشی را پنهان کرد + عکس

ماه‌ها است که شایعاتی درباره سامسونگ گلکسی S۲۱ FE مطرح شده است. از قبل آگوست ۲۰۲۱، مشخصات و تصاویر دستگاه مذکور بارها در فضای مجازی منتشر شده‌اند. شایعات متناقض زیادی وجود دارد و برخی انتظار داشتند این دستگاه در رویداد Samsung Unpacked Part ۲ در ۲۰ اکتبر رونمایی شود. با این حال، حتی در این مراسم نیز خبری از S۲۱ FE معروف نشد و سامسونگ نیز هیچ توضیحی درباره آن زمان عرضه‌اش (اگر روزی چنین اتفاقی بیفتد) ارائه نکرد.

اکنون در مرحله‌ای هستیم که نمی‌دانیم آیا سامسونگ اصلا قصد معرفی گلکسی S۲۱ FE را منطقی می‌داند، خصوصا اکنون که به عرضه گلکسی S۲۲ در اوایل سال آینده نزدیک هستیم.

دقیقاً چه اتفاقی برای گلکسی S۲۱ FE افتاد؟

سامسونگ گلکسی S۲۰ FE، یک تلفن هوشمند محبوب بود که در بخش پرچم‌دار مقرون‌به‌صرفه این شرکت قرار می‌گرفت. پردازنده قدرتمند، دوربین‌های پرچم‌دار، صفحه‌نمایش خوب و عمر باتری مناسب همگی از ویژگی‌های این دستگاه بودند. مدتی پیش شایعه شد در پی موفقیت گلکسی S۲۰ FE، سامسونگ در حال آماده‌سازی گلکسی S۲۱ FE برای عرضه به همراه گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ است؛ اما همان‌طور که می‌دانید این اتفاق رخ نداد.

پس از اینکه همه مطمئن شدند از این گوشی هوشمند در رویداد مذکور خبری نیست، شایعاتی منتشر شد که می‌گفت گلکسی S۲۱ FE در مراسم Unpacked Part ۲ رونمایی می‌شود. اما باز هم این حرف‌ها به حقیقت بدل نشدند. می‌توان تأخیر مداوم معرفی این دستگاه را به کمبود بی‌سابقه تراشه نسبت داد.

اگر درباه این مسئله اطلاعاتی ندارید، اکنون در سطح جهان انواع مختلفی از تراشه‌هایی که در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند، با کمبود مواجه شده‌اند. حتی اپل، با زنجیره تأمین قابل اعتماد خود، از این مسئله ضربه خورده و مجبور شده تولید آیفون ۱۳ را کاهش دهد. در نتیجه دورکاری مردم در دوران شیوع کرونا، تقاضا برای لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بسیار افزایش یافته و به دنبال آن قیمت‌ها بالاتر رفته است، درحالی‌که زنجیره تأمین نمی‌تواند برای این حجم بالای تقاضا تولید داشته باشد. کارخانه‌های تولید تراشه نیز در طول قرنطینه کرونایی تعطیل شدند و همین امر منجر به عقب‌ماندگی شد و مصرف‌کنندگان برای خرید دستگاه‌ها با مشکل مواجه شدند.

به وضوح گلکسی S۲۱ FE یکی از قربانیان کمبود تراشه جهانی است و اکنون شایعه شده در ماه ژانویه عرضه می‌شود. اما با پیش‌بینی برخی تحلیلگران که می‌گویند کمبود عرضه تا اواسط سال ۲۰۲۲ یا حتی پس از آن ادامه خواهد داشت، می‌توان انتظار تأخیر بیشتری در عرضه S۲۱ FE داشته باشیم. اما اینجا سؤال مهمی مطرح می‌شود، آیا این امر برای سامسونگ منطقی است که در حال حاضر این دستگاه را عرضه کند، آن هم زمانی که ممکن است خریداران نتوانند تا سال آینده آن را در دست بگیرند؟

آیا عرضه گلکسی S۲۱ FE منطقی نیست؟

تمام تولیدکنندگان تلفن همراه حداقل یک خط تولید دارند که از سال قبل آماده شده است. با لغو تولید گلکسی نوت ۲۱، گلکسی S۲۱ FE قرار بود در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱، در بخش پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه خوش بدرخشد و جای نسل پیشین خود را بگیرد. همان‌طور که قبلا توضیح دادیم، همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت، در نتیجه هنوز خبری از این دستگاه نیست؛ بنابراین این فاصله تا حد زیادی باید توسط گوشی‌های رده‌ بالاتر سری A سامسونگ پر شود.

گلکسی S۲۱ FE

اگر سامسونگ، گلکسی S۲۱ FE را اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه کند، ورود آن با گلکسی S۲۲ هم‌زمان می‌شود، زیرا این دستگاه نیز قرار است تقریباً در همان بازه زمانی عرضه شود. شایعات اولیه نشان می‌دهد که نسل بعدی تلفن‌های هوشمند گلکسی S دارای یک ماژول دوربین جدید و حاشیه‌های باریک‌تر هستند. البته این مسئله تعجب‌آور نیست؛ طراحی ماژول دوربین گلکسی S۲۱ در طول سال به سری گوشی‌های خانواده گلکسی A رسید، بنابراین می‌توانیم انتظار چنین اتفاقی را برای ۲۰۲۲ نیز داشته باشیم. اگر S۲۱ FE سال آینده عرضه شود، از نظر کیفیت یا عملکرد دوربین نمی‌تواند خود را از سری A متمایز کند.

تلفن هوشمندی که قدیمی به دنیا می‌آید

اگر S۲۱ FE در ماه ژانویه عرضه شود، به سرعت پس از آن از رده خارج خواهد شد. سه دلیل عمده برای آن وجود دارد.

اول، دستگاه FE هیچ شباهتی به سری گلکسی S۲۲ ندارد. گلکسی S۲۱ FE به محض عرضه، یک نسل قدیمی‌تر از گوشی‌های سال خواهد بود. هیچ شرکتی نمی‌خواهد دستگاه تازه عرضه شده آن در همان سه‌ماهه اول فراموش شود، چه برسد به چند هفته. عناصر طراحی گلکسی S۲۲ بخشی از سری گلکسی S۲۱ نخواهند بود، همین مسئله S۲۱ FE را به عنوان یک دستگاه نسل قبلی در بازار مشخص می‌کند.

دوم، کوالکام هر ماه دسامبر یک تراشه پرچم‌دار جدید را معرفی می‌کند، که سال بعد توسط تعداد زیادی از دستگاه‌های پرچم‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سری گلکسی S۲۲ سامسونگ به احتمال زیاد از سیستم نسل بعدی کوالکام برای تراشه خود پشتیبانی خواهد کرد، درحالی‌که گلکسی S۲۱ FE از اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام استفاده می‌کند. این پردازنده، تراشه پرچم‌دار فعلی است، اما تقریباً یک سال سن دارد. با توجه به این واقعیت که کوالکام تولید تراشه‌های جدید اسنپدراگون را اولویت قرار می‌دهد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا سامسونگ به اندازه کافی اسنپدراگون ۸۸۸ برای S۲۱ FE در اختیار خواهد داشت. تفاوت قیمت بین S۲۱ FE و مدل اصلی گلکسی S۲۲ نیز چندان از هم دور نخواهد بود، اما S۲۲ دارای تراشه جدیدتر، جدیدترین طراحی و مجموعه دوربین‌های بهتر است.

سوم، حتی اگر قیمت گلکسی S۲۱ FE نسبت به گلکسی S۲۲ معمولی کمتر باشد، با گلکسی A۵۲s که یکی از پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند این بخش است رقابت خواهد کرد. اگر سامسونگ S۲۱ FE را عرضه کند، این کار می‌تواند باعث رقابت بین دو سری از گوشی‌های هوشمند خود این شرکت شود.

احتمالا این دلایل به همراه مشکل کمبود تراشه، باعث شده گلکسی S۲۱ FE پیش از رونمایی از بین برود. اگر در چند ماه آینده خبری از آن و زمان عرضه‌اش منتشر نشود،‌ تعجبی ندارد. بازار مشتاقانه منتظر نسل بعدی فناوری است که سامسونگ در اوایل سال ۲۰۲۲ به سری گلکسی S۲۲ می‌آورد. عرضه گلکسی S۲۱ FE در آن بازه زمانی ممکن برای سامسونگ دردسرساز باشد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها