|
کدخبر: 198522

این اپلیکیشن کلاهبرداری را نصب نکنید

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور اطلاعیه ای نسبت به انتشار اپلیکیشن کلاهبرداری به نام جعلی «سامانه سلامت وزارت بهداشت» هشدار داد.

فناوری این اپلیکیشن کلاهبرداری را نصب نکنید

بر اساس این اطلاعیه بدافزاری به نام جعلی «سامانه سلامت وزارت بهداشت» در فضای مجازی در حال انتشار است که اطلاعات هویتی اشخاص را به بهانه‌ی «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» از کاربران دریافت و به مهاجم ارسال می‌کند. همچنین این بدافزار دسترسی کاملی به پیامک‌ها گرفته و لینک دانلود خود را، برای تمامی مخاطبین قربانی ارسال می‌کند.

بنا بر تاکید این اطلاعیه ، تنها روش ثبت‌نام واکسن کرونا صرفا سامانه سلامت به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir است.

بدافزارها می توانند انواع کارهای مخرب را از سرقت اطلاعات حساس گرفته تا از بین بردن کل سیستم ها یا دستگاه ها انجام دهند. بدافزار می تواند رمزهای عبور ضعیف را شکسته ، به سیستم ها نفوذ کرده و از طریق شبکه ها به قربانیان بیشتری سرایت کند. نفوذ بدافزارها در اکثر حملات سایبری از طریق سرقت داده‌ها منجر به سرقت هویت و حتی نقض گسترده داده ها شود.

به هرگونه کد مخرب یا نرم‌افزار که امنیت اطلاعات و یا منابع کاربر قربانی را به بصورت ناخواسته به خطر می‌اندازد، بدافزار گفته می‌شود. بدافزارها براساس رفتارها و اهداف به دسته‌های گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند. بطور مثال، بدافزارهایی که می‌توانند با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های شبکه یا نرم‌افزارها سیستم‌های دیگر را آلوده و خود را منتشر کنند، کرم‌افزار نامیده می‌شوند. و همچنین بدافزار‌هایی که در قبال اطلاعات به سرقت رفته یا رمز شده از قربانی خود درخواست باج می‌کنند، باج‌افزار نامیده می‌شوند.

تمایل و تلاش مردم برای ثبت‌نام واکسن کرونا در سامانه‌ اعلام شده، دلیلی شد تا سودجویان با ساخت بدافزاری باری دیگر اقدام به کلاه‌برداری کنند. در چنین شرایطی همان‌طور که در اطلاعیه و توصیه‌های وزارت بهداشت عنوان شده، بهترین راهکار بی‌توجهی به این تبلیغات و استفاده از پلتفرم‌های امنی است که از طرف مبادی رسمی اعلام می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر