|
کدخبر: 197759

انتخاب بهترین کارت صدا متناسب با نیازی که دارید

صرف نظر از نوع استودیویی که دارید – یک ستاپ ضبط تک نفره یا یک استودیوی حرفه ای مجهز چند اتاقه – به کارت صدا نیاز خواهید داشت. بازار هم هیچ زمانی مانند الان مملو از گزینه های مختلف و متنوع برای خرید نبوده است. کارت های صدای مدرن ویژگی ها و کیفیت صدایی را به کاربر ارائه می دهند که در دهه های قبل غیر قابل دسترس بود و برای خرید این کارت های صدای مدرن، نیاز به صرف هزینه ی آنچنانی برای شروع ندارید. چه کارت صدایی برای شما مناسب است؟ پاسخ این مسئله به تعداد ورودی ها و خروجی های مورد نیاز شما و قابلیت هایی که برایتان اهمیت بیشتری دارند بستگی دارد.

کارت-صدا

کارت صدا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

پیش از آن که به این موضوع بپردازیم که چه کارت صدایی برای شما مناسب است، ابتدا باید توضیح دهیم که کارت دقیقا چیست و چرا به آن نیاز داریم. به بیان ساده، کارت صدا یک دستگاه سخت افزاری است که به شما اجازه می دهد میکروفن ها، مانیتورهای استودیویی و دیگر تجهیزات را به کامپیوتر متصل کنید. اگرچه انواع مختلفی از کارت های صدا با آپشن های متفاوت وجود دارد، اما تمام کارت های صدا معمولا دارای تعدادی کانکشن آنالوگ  line-level، ورودی های میکروفن و کانکشن های دیجیتال هستند. کارت های صدا به وسیله ی پورت هایی مانند USB و Thunderbolt به کامپیوتر شما متصل می شوند. کارت های صدای حرفه ای نسبت به کارت صدایی که روی کامپیوتر شما وجود دارد، کیفیت صدای بسیار بهتری دارد و ورودی ها و خروجی های آن نسبت به کارت صدای عادی کامپیوتر تفاوت کیفیت زیادی دارد؛ همچنین در کارت های صدای حرفه ای با مسئله ی تاخیر (latency) مواجه نخواهید شد.

بنابراین مانند بسیار از محصولات استودیویی،‌ قیمت کارت صدا تعیین کننده بسیاری از امکانات و ویژگی های آن خواهد بود.

انتخاب ترکیب مناسبی از ورودی/خروجی ها

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب کارت صدا باید مد نظر داشته باشید این است که به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز دارید. این سوال ها را از خودتان بپرسید: آیا می خواهید سازها را تک به تک ضبط کنید؟ آیا می خواهید وکال و ساز دیگری را به صورت همزمان ضبط کنید؟ آیا می خواهید یک کیت درام کامل را ضبط کنید؟ یک گروه موسیقی کامل؟ آیا به پری امپ میکروفن نیاز دارید؟ قرار است از چند مانیتور استودیویی استفاده کنید؟ از چند هدفون به صورت همزمان استفاده می کنید؟ آیا قرار است برای ضبط و میکس از سخت افزارهای اکسترنال استفاده کنید؟ پاسخ دادن به این سوال ها کمک بزرگی برای شروع به شما خواهد کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از کارت های صدای فوق العاده بر اساس نیازهای متفاوت می پردازیم.

ضبط سولو

اگر شما یک موزیسین سولو هستید و قرار است تنها صدای اجرای خودتان را ضبط کنید، می توانید کارت صدایی را انتخاب کنید که تعداد ورودی های محدودی داشته باشید. اگر می خواهید بدون استفاده از پری امپ های میکروفن اکسترنال به ضبط وکال بپردازید، به کارت صدایی نیاز دارید که حداقل یک پری امپ فوق العاده داشته باشید. همچنین اگر می خواهید سازتان را مستقیم به کارت صدا متصل و صدای آن را ضبط کنید، باید مطمئن شوید کارت صدایی که انتخاب می کنید دارا ورودی اینسترومنت باشد. شما به یک خروجی هدفون هم نیاز خواهید داشت. برای موزیسین های سولو، خرید کارت صدایی با یک الی چهار کانال ورودی امتخاب فوق العاده ای است؛ این نوع کارت های صدا ساده هستند و شما پولی بابت کانال های اضافه ای که برایتان کاربردی ندارند پرداخت نمی کنید. این کارت های صدا برای موزیسین های سولو انتخاب فوق العاده ای هستند:

Focusrite Scarlett Solo

Solid State Logic SSL2+

Audient EVO 4

PreSonus AudioBox USB 96

Universal Audio Apollo Twin X DUO

Heritage Edition

RME Babyface Pro FS

MOTU M2

Black Lion Audio Revolution 2×2

اجرای دوئت یا گروه های کوچک

اگر می خواهید اجرایی را ضبط کنید که در آن قرار همزمان ساز بزنید و در کنارش بخوانید، به کارت صدایی نیاز دارید که حداقل دو ورودی داشته باشد. اگر از پری امپ اکسترنال استفاده نمی کنید، همچنین حداقل به دو پری امپ میکروفن آنبرد نیاز خواهید داشت. این نوع کارت های صدایی که در ادامه اسامی تعدادی از آن را خواهیم گفت برای اجراهای دو نفره یا گروه های موسیقی کوچک هم ایده آل هستند. در گروه های موسیقی، موزیسین ها کنار هم اجرا می کنند؛ همچنین شما نمی توانید اجرای یک کیت درام را به صورت تک به تک ضبط کنید. به همین دلیل کارت صدایی با دو الی چهار کانال می توانید راه حلی فوق العاده و مقرون به صرفه برای داشتن ضبط های چند ترکه باشد. این کارت های صدا گزینه هایی عالی برای اجراهای دو نفره یا گروه های کوچک هستند:

Focusrite Scarlett 18i8

Audient iD44

M-Audio AIR 192|14

PreSonus Studio 1810c

MOTU UltraLite-mk5

TASCAM Series 208i

Steinberg UR-RT4

RME Fireface UFX+

گروه های متوسط/بزرگ

برای گروه های متوسط یا بزرگی که قرار است صدای اجرای تمام موزیسین ها به صورت همزمان ضبط شود، یک کارت صدا با هشت پری امپ آنبرد انتخاب معقولی است. با داشتن یکی از این کارت های صدا، شما می توانید برای هر المان کیت درام میکروفن جداگانه کار بگذارید، صدای کیت درام را ضبط کنید و بعد از ضبط آن به ضبط اجرای دیگر اعضای گروه بپردازید. یا اگر می خواهید صدای تمام گروه را به صورت همزمان ضبط کنید، می توانید کارت صدایی را انتخاب کنید که ورودی ADAT داشته باشد و به فکر خرید یک پری امپ میکروفن 8 کاناله با خروجی اُپتیکال باشید.

Focusrite Scarlett 18i20

Universal Audio Apollo x8 Heritage Edition

PreSonus Studio 1824c

TASCAM US-16×08

Arturia AudioFuse 8Pre

MOTU 8pre-es

استودیوهای حرفه ای

استودیوهای حرفه ای به بیشترین تعداد ورودی/خروجی نیاز دارند – تعداد این کانال ها باید برای ضبط یک گروه موسیقی و کیت درام  و بسیار المان های دیگر به صورت همزمان کافی باشد. همچنین یک استودیوی حرفه ای و مجهز باید قادر به ضبط یک ارکستر کامل هم باشد. کارت های صدای حرفه ای یا دارای هشت پری امپ میکروفن بسیار باکیفیت هستند یا تعداد ورودی کافی برای استفاده از یک کنسول آنالوگ یا چند رک پری امپ را فراهم می کنند. از کارت های صدایی با در این سطح می توانید انتظار تبدیل دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال بسیار باکیفیت را داشته باشید.

Focusrite Red 8Pre

Universal Audio Apollo x8p Heritage Edition

Burl Audio B16-BMB4-4X4 Mothership

Lynx Aurora (n) 16-TB3

Apogee Symphony I/O Mk II

Avid Pro Tools Carbon

Avid MTRX Studio

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها