|
کدخبر: 189354 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

اپلیکیشن زوری در راه است؟

طبق پیش‌نویس طرح صیانت از فضای مجازی و حریم خصوصی کاربران، صدور مجوز برای واردات موبایل، منوط به نصب پیام‌های‌رسان‌های داخلی موثر است.

فناوری اپلیکیشن زوری در راه است؟

مردم می‌پرسند که در صورت، تصویب نهایی پیش‌نویس طرح صیانت از فضای مجازی و حریم خصوصی کاربران، شبکه‌های اجتماعی خارجی مسدود می‌شوند؟ مسئولان و دست‌اندرکاران مختلف، این موضوع را شایعه می‌دانند اما با بررسی گذرای این طرح متوجه می‌شوید که در صورت تصویب نهایی طرح؛ پاسخ این سوال به احتمال بسیار زیاد مثبت است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌ نیوز همراه باشید.

فیلترینگ-اینستاگرام

بازار داغ انکار

با کمی بررسی سخنان چند روز اخیر نمایندگان متوجه می‌شوید که بیشتر آنها سعی دارند طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی را طرحی عادی جلوه دهند اما شواهد و قرائن چیز دیگری می‌گوید: فوری، به قول عامیانه «هول‌هولکی» و البته و بدون نیاز به رای‌گیری در صحن علنی! نمایندگان حتی اصل ۸۵ قانون اساسی را خرج کردند تا فقط اعضای یکی از کمیسیون‌ها درباره سرنوشت آن تصمیم‌گیری کنند. این اصل برای موارد خاص و مهم در قانون اساسی گنجانده شده است. بازار انکار و تکذیب داغ است. رئیس مجلس شورای اسلامی، مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مثل اینستاگرام و واتساپ را جوسازی رسانه‌ ای نامیده و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دیگران گفته که «متاسفانه عده‌ ای ساماندهی را به مسدودسازی معنی می‌ کنند، در صورتی که در این طرح تمرکز اصلی بر ساماندهی این فضا است».

شرط فیلتر نشدن

با این حال کافی است نگاهی گذرا به طرح بیندازید تا متوجه شوید که سوال و نگرانی این روزهای مردم، به خصوص آنهایی که از فضای شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار استفاده می‌کنند به صراحت و روشنی، پاسخ داده شده است. در فصل سوم (ماده ۱۱، تبصره ۱) آمده است: «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون می‌باشد». به عبارت دیگر شرکت‌های خارجی فقط در صورتی می‌توانند در فضای مجازی ایران، به فعالیت خود ادامه دهند که از این کمیسیون، مجوز دریافت کنند. و جالب اینجاست که از عبارت خدمات پایه استفاده شده و در تعریف آن آمده است: «خدماتی است که به بخش غیرقابل‌اجتناب از فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات تبدیل شده و دارای جنبه راهبردی یا مخاطب داخلی بالایی هستند».

اگرچه این تعریف، خالی از ابهام نیست اما با هر متر و معیاری که حساب کنید علاوه بر شبکه‌های اجتماعی به خصوص انواع پرطرفدار آنها، سرویس‌هایی مثل پست الکترونیک و حتی خود موتورهای جستجو را شامل می‌شود.

شرطی عجیب برای واردات موبایل

مردم می‌ پرسند آیا موج جدید و بی‌ سابقه‌ای از فیلترینگ در راه است؟ بسیاری از موافقان طرح، این نگرانی را بی‌ دلیل و کج‌ فهمی می‌دانند اما پیش‌ نویس کنونی اگر تصویب شود (حداقل به شکل کنونی) دقیقاً همین معنا را می‌ دهد چون به فعالیت همه سرویس‌ های خارجی که زیربار دریافت مجوز نروند پایان می‌ دهد. به نظر می‌ رسد که آقایان مطمئن هستند که شرکت‌هایی مثل اینستاگرام و واتساپ و گوگل به شرط تعیین‌شرط، تن می‌دهند و گرنه طبق پیش‌نوییس به صراحت بیان کرده است که اگر چنین نکنند وزارت ارتباطات باید نسبت به فیلترینگ آنها اقدام کند. سوال اینجاست که مگر احتمال موافقت شرکت‌های خارجی چقدر است که این مخالفان را به کج‌ فهمی و حاشیه‌ سازی متهم می‌ کنید؟

پیش‌نویس طرحی که مدافعانش اسم آن را صیانت از حقوق کاربران نام نهاده‌اند ابایی ندارد که حقوق بدیهی مصرف‌کنندگان و کاربران را زیر پا بگذارد. برای مثال تبصره ۱۴ از فصل اول می‌گوید: «صدور مجوز واردات و فعال‌سازی تلفن همراه با تشخیص هیئت ساماندهی و نظارت منوط به نصب پیام‌رسان‌های مؤثر داخلی به‌صورت پیش‌فرض است. نویسندگانی طرح که در جای‌جای متن خود از حق و حقوق کاربران دم می‌زنند به خود حق داده‌اند درباره نرم‌افزارهای نصب شده برای مردم تعیین تکلیف کنند. برندهای تولیدکننده موبایل، تعدادی از اپلیکشین‌ها و اپ‌های کاربری و همه‌گیر را به صورت پیش‌فرض روی محصولات خود نصب می‌کنند اما اینکه دیگران چنین حقی داشته باشند امری بی‌ سابقه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها