|
کدخبر: 189182

عقب نشینی مجلس از اجرای طرح صیانت؟

اگرچه دیروز بررسی طرح صیانت از فضای مجازی به کمیسیون فرهنگی سپرده شد تا این کمیسیون تصمیم نهایی را درباره اینترنت در ایران بگیرد، اما حالا رئیس مجلس می‌گوید مسدوسازی اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه مجلس نیست و گویا رسانه‌ها اشتباه کرده‌اند.

روز گذشته ۱۲۱ نماینده مجلس با رای موافق خود تصمیم‌گیری درباره مسدودسازی اینترنت در ایران را ۱۹ عضو کمیسیون فرهنگی سپردند تا آنها به دور از چشم افکار عمومی درباره آینده اینترنت در ایران تصمیم‌گیری کنند.

اما با افزایش انتقادات به این طرح، رئیس مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس ماجرای مسدودسازی و بررسی پنهانی طرح را رد کرده‌اند. اما آیا این یک عقب‌نشینی ظاهری است یا واقعا طرح مسدودسازی اینترنت متوقف می‌شود؟

واتس‌اپ و اینستاگرام فیلتر نمی‌شود!

اولین واکنش مربوط رئیس مجلس بود. محمدباقر قالیباف روز گذشته و زمان تصویب این طرح در سوریه بود. او حالا در اینستاگرام خود پستی را منتشر کرده و هم ماجرای مسدودسازی را رد کرده و هم بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس را.

او در این پست به سه نکته اشاره کرده، اول اینکه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی فقط بر عهده کمیسیون فرهنگی نیست و قرار است در کمیسیونی از منتخبین کمیسیون‌ها به صورت علنی بررسی شود.

دوم اینکه مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ برنامه مجلس نیست. سوم اینکه طرح باید‌ اصلاح شود و تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها به‌صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی انجام شود.

این دومین باری است که ماجرای طرح صیانت از فضای مجازی مطرح می‌شود و قالیباف یا یکی از نزدیکان او این ماجرا را رد می‌کند.

بار قبل هم محمدصالح مفتاح چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف در توییتر خود خبر داد طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شده است. اما بعدا مشخص شد که ماجرا مختومه شدن طرح نیست. بلکه قرار است هر کمیسیون یکی، دو موضوع اساسی کشور را صفر تا صد از نظر قانون‌گذاری و نظارت پیگیری کند.

این بار هم مشخص نیست که حرف قالیباف تفسیربردار است یا نه.

رسانه‌ها خطا کردند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس هم همزمان اعلام کرده که آنچه تصویب شده صرفاً تعیین «نحوه بررسی طرح» است و نه خود آن و رسانه‌ها مساله را اشتباه متوجه شده‌اند. همچنین مرکز پژوهش‌ها تصویب پنهانی طرح را هم رد کرده و گفته روند بررسی طرح به‌صورت روزانه منتشر می‌شود.

اما سخنان معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس خلاف اظهارات قالیباف و مرکز پژوهش‌هاست.

او گفته مساله ما فیلترینگ و مسدودسازی اینستاگرام و تلگرام نیست. اگر آنها ضوابط ما را بپذیرند حتی شاید توییتر و تلگرام را هم رفع فیلتر کردیم! این همان چیزی است که در طرح نخستین هم آمده بود. اینکه یا پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تن به ضوابط ایران می‌دهند یا مسدود می‌شوند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر