|
کدخبر: 180503 رویا رئیسی

در گفت و گوی گسترش نیوز با یک کارشناس اینترنت اشیا:

گجت‌ ها در آینده کالایی ضروری خواهند بود؟

گجت‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و با توجه به هدف و میزان نقشی که در زندگی افراد دارند، به یک کالای ضروری یا غیرضروری تبدیل می‌شوند.

شهر خبر گجت‌ ها در آینده کالایی ضروری خواهند بود؟

در دنیای امروز تجهیزات کوچکی را می‌بینیم که با فناوری‌ های نوین کار می‌کنند. این تجهیزات کوچک گجت نام دارند و نوع پوشیدنی گجت‌ها طرفداران بیشتری دارد. هر روز شاهد رونق این گجت‌ها هستیم و احتمالاً گجت‌های پوشیدنی هوشمند در آینده تبدیل به یکی از پرسودترین محصولات حوزه تکنولوژی شوند و آمار فروش خوبی را برای شرکت‌های تولیدکننده به ارمغان بیاورند.

گجت‌های چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

سمانه محمدی کارشناس ارشد اینترنت اشیا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: گجت‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند اما یکی از ویژگی‌های مشترک گجت‌ها، راحت کردن زندگی انسان‌ها است. گجت‌هایی مثل عینک واقعیت افزوده، ساعت‌های هوشمند و هندزفری‌های بی‌سیم در میان مردم معروف و شناخته شده هستند. هدف اصلی گجت‌های معروف که از آن‌ها نام بردیم، سرگرمی و استفاده راحت از خدمات تلفن همراه است.

گجت-هوشمند

ساعت هوشمند و افزایش انگیزه ورزش

محمدی تأکید کرد: ساعت‌های هوشمند علاوه بر سرگرمی، کاربرد سلامتی نیز دارند و پارامترهای سلامتی مثل ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، تعداد گام‌ها و ورزش روزانه را رصد می‌کند. این گجت انگیزه ورزش را در افراد بالا می‌برد. در بعضی از گجت‌ها شاهد خطا هستیم. به طور مثال ساعت‌های هوشمند در زمانی که از خودرو استفاده می‌کنیم نیز گام‌ها را می‌شمارد.

وی افزود: اگر دقت گجت‌ها افزایش یابد و خطای کمتری داشته باشند، مؤثر خواهند بود. البته بعضی از پارامترها مثل ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را به درستی اندازه‌گیری می‌شوند. به تازگی یکی از برندهای کره‌ای قابلیت اندازه‌گیری فشارخون را نیز در ساعت هوشمندش قرار داده است. پارامترهایی که در حالت سکون اندازه گرفته می‌شوند، دقت بالایی دارند اما دقت در پارامترهای متحرک پایین است. برای افرادی مسن اندازه‌گیری مداوم فشارخون و ضربان قلب حائز اهمیت است و گجت‌ها برای این افراد کاربردی خواهند بود.

گجت‌ها همراه خوب افراد مسن خواهند بود

این کارشناس اینترنت اشیا در ادامه گفت: گجت‌های هوشمند ماژول‌های مختلفی مثل GPS نیز دارند که برای رصد افراد کهنسال و بیماران خاص قابل استفاده است. این رصد آرامش خانواده‌ها را بیشتر می‌کند. در آینده گجت‌های هوشمند، خصوصاً گجت‌های حوزه سلامتی مثل ساعت‌های هوشمند کاربردی خواهند بود. البته به اندازه تلفن همراه همه‌گیر نخواهد شد اما طرفداران زیادی خواهند داشت. هم‌اکنون نیز با وجود قیمت بالای این گجت‌ها در ایران رواج پیدا کرده است.

گجت‌ها با وجود قیمت بالا طرفدار دارند

محمدی خاطرنشان کرد: بیشترین گجت‌های موجود در بازار ایران ساعت‌های هوشمند، هندزفری بی‌سیم، عینک‌های واقعیت افزوده هستند. قیمت بالای گجت‌ها ناشی از گرانی دلار و کاهش ارزش پول ملی ما است. ساعت‌های هوشمند به نوعی تلفن همراه کوچک با حذف قابلیت‌هایی مثل دوربین و کاهش قدرت پردازنده است. با وجود قیمت بالا نسبت به خیلی از گوشی‌ها، علاقه‌مندان زیادی دارد و در دست افراد جوان خصوصاً سن ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می‌شود.

گجت‌ها کالای ضروری خواهند شد؟

این کارشناس اینترنت اشیا در پایان گفت: گجت‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و با توجه به هدف و میزان نقشی که در زندگی افراد دارند، به یک کالای ضروری یا غیرضروری تبدیل می‌شوند. گجت‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای استفاده راحت‌تر انسان‌ها و یا سرگرمی طراحی شده‌اند. عینک‌های واقعیت افزوده به طور کامل جنبه سرگرمی دارند. در خصوص گجت‌های سلامتی شاهد تفاوت هستیم و احتمالاً در آینده تکنولوژی به سمتی برود که گجت‌های سلامتی با هزینه کمتر و دقیق‌تر ساخته شوند. در این شرایط گجت‌های سلامتی یک کالای ضروری خواهند بود.

معرفی ۳ گجت مطرح شده

در این گفتگو از ۳ گجت ساعت هوشمند، هنذفری بی‌سیم و عینک واقعیت افزوده نام بردیم که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

ساعت هوشمند

ساعت هوشمند نوعی ساعت مچی غیر شماته‌ای است که علاوه بر نشان دادن زمان توانایی رصدهای وضعیت سلامتی و برنامه‌های ورزشی ما را دارد.

ساعت هوشمند

هنذفری بی‌سیم

هندزفری بلوتوث نوعی هدفون استریو است که برای برقراری تماس تلفنی و شنیدن موسیقی طراحی شده‌ است، با استفاده از سیستم بلوتوث، بدون نیاز به سیم به دستگاه‌های مختلف شما متصل می‌شود.

هنذفری

عینک واقعیت افزوده

عینک‌های واقعیت افزوده با استفاده از روش‌های مختلف به تصویر دنیای پیرامون ما، اطلاعات و ویژگی‌های بیشتری به صورت تصویری یا متنی اضافه می‌کنند.

عینک

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها