|
کدخبر: 179021 رویا رئیسی

در گفت‌وگو گسترش نیوز با مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران مطرح شد:

معرفی کاربردهای کمتر دیده شده بلاک‌چین

فناوری بلاک چین این توانایی دارد که در بسترهای متفاوت ظهور کند. بیشتر در حوزه‌های اقتصادی شاهد فعالیت بسترهای فناوری بلاک چین هستیم اما این فناوری می‌تواند در توکن‌های مختلف مثل رمزدارایی‌ها، توکن‌های کاربردی نیز اجرا و پیاده‌سازی شوند.

اقتصاد معرفی کاربردهای کمتر دیده شده بلاک‌چین

فناوری بلاک چین بیشتر در چارچوب رمزارزها شناخته می‌شود اما این فناوری در حوزه‌ها و صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. کاربردهایی که روند کار و اطمینان به کسب‌وکار را افزایش می‌دهد. در ادامه همراه ما باشید تا با کاربردهای بلاک چین در مشاغل آشنا شوید.

روش‌های استفاده از بلاک چین در ایران جا نیفتاده است

محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مشکل اصلی پیرامون رمزارزها در کشور ما نگاه به این فناوری هست. تنوع ماهیت و روش استفاده از رمزارزها در کشور ما جا نیفتاده است. فناوری بلاک چین این توانایی دارد که در بسترهای متفاوت ظهور کند. بیشتر در حوزه‌های اقتصادی شاهد فعالیت بسترهای فناوری بلاک چین هستیم. ما در حال حاضر تنها به عنوان رمزارز به بلاک چین نگاه می‌کنیم اما این فناوری می‌تواند در توکن‌های مختلف مثل رمزدارایی‌ها، توکن‌های کاربردی نیز اجرا و پیاده‌سازی شوند.

شرقی

بلاک چین فناوری جهانی

شرقی تأکید کرد: در ایران بحث ساماندهی این فضا اولویت هست. تا زمانی که این فضا ساماندهی نشود، شاهد رشد ایده‌های نو و استارت آپ‌های نو نخواهیم بود. خیلی وقت‌ها به دنبال نگاه داخلی و بومی نسبت به فناوری هستیم اما این فناوری در اکوسیستم جهانی قرار دارد. رمز ارز داخلی در قالب بین‌المللی ارزشمند خواهد بود. اگر یک فناوری در ادامه یک فناوری جهانی نیازمند قانون‌گذاری شفاف هست.

استفاده از بلاک چین برای ارتباطات بین‌المللی

وی افزود: اولین کاربرد فناوری بلاک چین که از آن بهره‌مند خواهیم شد، بحث رمزارز و ابزار پرداخت هست. ماهیت‌های دیگر در مسائلی مثل بیمه، زنجیره تأمین، ثبت سند و داده‌ها مطرح است. بستر بلاک چین به دلیل ماهیت تغییرناپذیری برای ثبت و سندیت موضوعات کاربرد دارد. در حال حاضر کشور ما برای ایجاد روابط در عرصه بین‌المللی نیز این فناوری استفاده می‌کند. در تعاملات توسعه نرم‌افزار در ایران شرایط خوبی ایجاد شده است. به دلیل شرایط کشور و ارزش ریال حوزه‌های نرم‌افزاری رقابتی هست. ایران می‌تواند یکی از بازیگران حوزه توسعه نرم‌افزار باشد. قانون‌گذاری در فضای بلاک چین نسبتاً بهتر هست. ایران برای انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی از این فناوری استفاده می‌کند.

عملکرد بلاک چین در صنعت کشاورزی

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران خاطرنشان کرد: در صنعت کشاورزی فناوری بلاک چین ارزش‌آفرینی خواهد داشت. بحث تضامین دغدغه کشاورزان هست گه با تأخیر در روند کار کشاورزان اختلال ایجاد می‌شود. با فناوری بلاک چین اعتبارهایی به کشاورز داده می‌شود. در بحث سلامت محصول نیز کمک به اصالت و سلامت محصولات می‌کند. اصالت محصولات کشاورزی را به صورت دقیق ارزیابی و تضمین می‌کند. در نتیجه بلاک چین در زنجیره تأمین و تائید اصالت کالا در کشاورزی مطرح هست.

استفاده از توکن‌ها در خریدوفروش انرژی

شرقی در ادامه گفت: در بحث انرژی نیز بین متقاضیان تولید برق بلاک چین مطرح هست. در این شبکه بر اساس فعالیت و برق تولیدی توکن دریافت می‌شود. توکن دریافتی برای مصرف برق نیز قابل استفاده هست. بلاک چین به اکوسیستم هوشمند توزیع و مصرف برق کمک کرده است. توزیع‌کننده انرژی صاحب توکن برق می‌شود و مصرف‌کننده انرژی با توکن پرداخت خود را انجام می‌دهد. در مباحث تسویه، مبادلات، ارتباط مصرف‌کننده و توزیع‌کننده فناوری بلاک چین حضور دارد. تولیدکننده و مصرف‌کننده در لحظه با یکدیگر تعامل دارند. بر اساس عرضه و تقاضا جنس خود را خریدوفروش می‌کنند. فناوری بلاک‌چین در حوزه‌های تجدید پذیر و انرژی‌های پاک به کار می‌آید. به ازای برق تولید شده توکن صادر می‌شود و توکن‌ها در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

کاربرد بلاک چین در علوم انسانی

وی افزود: در بخش مدیریتی و علوم انسانی نیز بلاک چین کاربردی هست. اقدامات در قالب اتوماسیون‌های اداری ثبت می‌شود. به صورت اتوماتیک فرآیندهای اداره‌ها و سازمان‌ها در قالب بلاک چین پیاده‌سازی می‌شود. مجری و ناظر شبکه هست. بلاک چین برنامه را اجرا می‌کند و بر عملکرد برنامه نظارت دارد. این فرآیندها بر روی بستر بلاک چین غیرقابل تغییر هست.

حذف شخص ثالث در قراردادهای هوشمند

در بحث قراردادهای هوشمند بلاک چین حضور پررنگی دارد و برخلاف شرایط گذشته که فرد سومی برای انعقاد قرارداد بود، در قراردادهای هوشمند تحت بستر بلاک چین نیاز به شخص ثالث نیست. در این قراردادها برای دارایی‌ها و برنامه و زمان‌بندی مشخص خواهیم داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها