|
کدخبر: 179147 رویا رئیسی

گسترش نیوز در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون بلاک چین نظام صنفی رایانه‌ای:

متولی رمز ارزها کدام نهاد است؟

پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، در چارچوب مجوزهای سنتی قرار نمی‌گیرند. در این حوزه نظام صنفی رایانه ای می‌تواند به صورت قانونی به بحث تخلف پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال ورود کند.

اقتصاد متولی رمز ارزها کدام نهاد است؟

در روزهای گذشته شاهد بروز حاشیه‌هایی میان انجمن بلاک چین و رسانه‌ها پیرامون لیست هشدار مطرح شده از سوی این انجمن بودیم. انجمن بلاک چین با انتشار لیست هشداری به دنبال ایجاد حساسیت میان مردم نسبت به تعدادی از پروژه‌ها بود. در این لیست هشداری در خصوص صرافی اکسکوینو نیز مطرح بود که حاشیه‌ساز میان انجمن و رسانه‌ها شد. در حالی انجمن به واسطه توکن اکسکوینو این طرافی را در لیست هشدار قرار داده بود که رسانه‌ها رپورتاژی از این صرافی منتشر کرده بودند. انتشار رپورتاژ در رسانه‌ها موضوعی عادی هست اما اگر جانب انصاف را در نظر بگیریم، اتهام یک خبرگزاری به انجمن هم منصفانه نبود. این حاشیه‌ها منجر به ایجاد سؤالی از سوی مخاطبان ما شد که کدام مرجع صلاحیت بررسی و اعلام هشدار در خصوص پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال را دارد؟

مرجع رسیدگی به تخلفات پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، در چارچوب مجوزهای سنتی قرار نمی‌گیرند. روش تهیه و تنظیم الزامات را برای این پلتفرم‌ها قرار داده‌ایم. این روش توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام شده است. نمونه این شرکت‌ها شاپرک هست. در این حوزه هم نظام صنفی یارانه‌ای نیز می‌تواند به صورت قانونی به بحث تخلف پلتفرم‌های تبادل دارایی دیجیتال ورود کند.

آشتیانی

لیست هشدار انجمن بلاک چین علمی هست

آشتیانی در خصوص لیست هشدار انجمن بلاک چین گفت: انجمن بلاک چین مردم نهاد هست و به موضوعات علمی ورود پیدا می‌کند. لیست هشداری که انجمن بلاک چین منتشر کرده است، بر اساس بررسی‌های علمی مباحث بلاک چین و کریپتوکارنسی هست. هشدار یک انجمن مردم نهاد به فعالین این حوزه را نمی‌توان در چارچوب کار صنفی یا غیر صنفی تقسیم‌بندی کرد. در این لیست تعدادی از پروژه‌ها داخلی و تعدادی از پروژه‌ها خارجی نیز هستند. انجمن می‌تواند با پروژه‌های داخل کشور جلسه و مذاکره داشته باشد. اگر قرار دادن پروژه‌ای در لیست اشتباه علمی و سهوی باشد، کسب‌وکارها حق ورود و بررسی را دارند.

صرافی اکسکوینو حق دفاع در برابر ایرادات را دارد

وی افزود: در فضای اتهام زنی قرار داریم که شرایط خوبی نیست. انجمن اگر به اشتباه هم ایرادی را گرفته باشد، صلاحیتش زیر سؤال می‌رود اما به صورت کلی نکات مطرح شده فاصله با موضوعات علمی ندارد. رپورتاژ آگهی‌های منتشر شده برای صرافی اکسکوینو در رسانه‌ها کمی تعجب‌برانگیز بود. در این رپورتاژها مطرح شده بود که چرا یک انجمن مردم را تشویق به خروج ارز می‌کند؟ برای این صحبت استدلالی وجود ندارد. رسانه‌ها بدون تحقیق این مطالب را منتشر کرده‌اند. صرافی اکسکوینو این حق را دارد که ایرادات را بیان کند و مورد حمایت قرار خواهد گرفت اما اتهام وارده به انجمن صحیح نیست.

ایرادات انجمن بلاک چین نسبت به کوین اکسکوینو هست

رئیس کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: انجمن بلاک چین دلایلی برای مطالب خود داشته است که چرا کوین اکسکوینو مشکل دارد؟ در حقیقت اتهام به صرافی نیست و تنها به کوین این صرافی پرداخته‌اند. کوین اکسکوینو را معادل فرانک سوئیس می‌دانند. وجود کوین با ارز خارجی و مشخص نبودن منابع نقد شوند، ایراد هست. بنیاد تتر هم همچنین ادعایی داشت اما در برابر شبهات حساب بانکی خود را نشان داده است. به ازای هر دلار یک دلار تتر منتشر شده است. در نتیجه منابع ادعای مطرح شده از سوی تتر مشخص هست. منابع شرکت اکسکوینو برای کوین طراحی شده، مشخص نیست. معادل‌سازی بدون پشتوانه است. بر اساس آنچه در شبکه بلاک چین قابل مشاهده هست، ۱۰۰ میلیارد توکن اکسکوین وجود دارد؛ یعنی واقعاً ۱۰۰ میلیارد فرانک سوئیس در صرافی اکسکوینو دارند؟

آشتیانی در پایان گفت: انجمن بلاک چین به عنوان یک مجموعه مردم‌نهاد مستقل کار می‌کند و اگر احساس می‌شود که جایگاهی برای اظهارنظر ندارد، کسب‌وکارها می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند. همچنین مسیر تعامل نیز وجود دارد. ایرادات مطرح شده در خصوص کوین اسکوینو بی راه نیست اما اتهام مطرح شده به انجمن بلاک چین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بی‌اساس هست.

 

 

ارسال نظر