|
کدخبر: 173071

این دستگاه از مرگ قلب پیشگیری می کند!

گروهی از محققان روسیه دستگاهی ابداع کرده اند که از مرگ ناگهانی قلب جلوگیری می کند. این دستگاه که در خانه نیز استفاده می شود بسیار دقیق است.

فناوری این دستگاه از مرگ قلب پیشگیری می کند!

محققان دانشگاه پلی تکنیک تومسک در روسیه دستگاهی ابداع کرده‌اند که به  بررسی دقیق فعالیت الکتریکی قلب و وضعیت بافت‌های آن کمک می‌کند.

به گفته مؤلفان این پژوهش، دستگاه مذکور برای استفاده در خانه مناسب است و نمونه مشابه آن ساخته نشده است. این ابزار به راحتی مراحل اولیه پاتولوژی‌های ماهیچه قلب را بررسی می‌کند به حملات قلبی مرگبار منجر می‌شوند.

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قلبی پدیده‌ای به نام مرگ ناگهانی قلب یاSCD است. در این وضعیت بیمار در عرض چند دقیقه و بدون هیچ گونه سابقه علائم فوت می‌کند. بیشتر اوقاتSCD در نتیجه حمله قلبی اتفاق می‌افتد.

قلب انسان به طور مداوم سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کند که به انقباض ماهیچه‌های این عضو منجر می‌شوند. به گفته محققان با توجه به شکل و مدت زمان این پالس‌ها می‌توان وضعیت قلب را ارزیابی کرد. اما روش الکتروکاردیوگرافی فعلی فقط تغییرات حساس را ثبت می‌کند و در نتیجه با کمک آن نمی‌توان تهدیدهای احتمالی را ردیابی کرد.

اما به گفته محققان دانشگاه پلی تکنیک تومسک، سیستم ابداعی می‌تواند تغییرات اولیه پاتولوژیکی در سلول‌های ماهیچه قلب را ردیابی کند. به طور معمول این تغییرات فقط به وسیله جراحی شناسایی می‌شوند.

به طور دقیق‌تر دستگاه انرژی سیگنال‌های الکتریکی هر سلول را در طیف نانو و میکروولت ثبت می‌کند. اصول اولیه کارکرد دستگاه نیز شبیه الکتروکاردیوگراف است، اما به دلیل استفاده از نانوحسگرها و نرم افزارهای مخصوص، حساسیت و دقت دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

دیانا آودیوا محقق ارشد این پروژه می‌گوید: با کمک ابزارهای تشخیص زودهنگام می‌توان زمانی درمان را آغاز کرد که سلول‌ها هنوز با دارو قابل ترمیم هستند. ما نخستین گروهی بودیم که راهی برای انجام این کار بدون تهاجم، بدون جراحی قلب باز و بدون قرار دادن الکترود از طریق رگ، پیدا کردیم.

به گفته محققان می‌توان از این روش نه تنها در کاردیوگرافی بلکه در هرگونه تحقیق الکترو- فیزیولوژیکی مانند الکتروانسفالوگرافی، الکترومیوگرافی و سایر موارد استفاده کرد.

نتایج پژوهش در ژورنال آکادمیکMeasurment منتشر شده‌اند.

 

منبع: اسپوتنیک

ارسال نظر