|
کدخبر: 161790

خبر خوش دولت درباره ماهواره ها

رئیس سازمان فضایی به بیان توضیحاتی درباره اولویت‌های سازمان فضایی و دست یابی به مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین برای پرتاب ماهواره پرداخت.

فناوری خبر خوش دولت درباره ماهواره ها

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران گفت: رهبر معظم انقلاب به حوزه علم و فناوری و توجه به آن تاکید داشته اند. در حوزه فضا که موتور محرکه توسعه علم و فناوری کشور است تمام کشورها پروژه‌هایی دارند که نشان می‌دهد سرریز فناوری فضایی در حوزه‌های دیگر تحول ایجاد کرده است.

براری اظهار کرد: اینکه بتوانیم وسیله‌ای بسازیم که ۵۰۰ کیلومتر بالاتر از جو زمین حرکت کند و آن را در برابر انواع امواج الکترومغناطیسی و تغییرات شدید درجه حرارتی و. . کنترل و مدیریت کنیم، اوج اقتدار علم و فناوری کشور است.

رئیس سازمان فضایی در ادامه افزود: خوشبختانه در نقشه جامع علمی کشور بالاترین جایگاه برای هوا و فضا در نظر گرفته شده است. اولین سند پیوست نقشه جامع علمی کشور سند توسعه هوا فضا است که مهمترین برنامه ما انجام پروژه‌های این نقشه راه است. یکی از اولویت‌های سازمان فضایی دست‌یابی به مدارات فضایی بالا است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در مدار ۲۵۰ کیلومتری از سطح زمین که در برنامه ۱۰ساله اول طی شد، توانستیم چهار ماهواره امید، نوید، رصد و فجر را در در مدار ۲۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهیم. هم اکنون مهمترین برنامه تثبیت مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین است.

براری گفت: در برنامه سند توسعه هوا فضا در نظر گرفته شده که به ماهواره‌های با دقت زیر ۱۰ متر دست پیدا کنیم. به عنوان مثال ماهواره پارس یک دقت ۱۵ متری تفکیک تصاویر و ماهواره طلوع قدرت تفکیک تصاویر ۵ متری را دارد. مبتنی بر این نقشه راه تلاش می‌کنیم همزمان با توسعه ماهواره‌ها ماهواره برهای متناظر هم توسعه پیدا کنند.

رئیس سازمان فضایی بیان کرد: هدف ما در نقشه هوا فضا این است که آزادسازی بخش فضایی را در اولویت قرار دهیم. روزانه داده‌ها را دریافت می‌کنیم که این داده‌ها می‌توانند در عرصه کشاورزی، مدیریت بلایا و بحران، زیست، خدمات شهری و ناوبری تحول ایجاد کنند.

به گفته این مقام مسئول، توسعه زیر ساخت‌ها و بسترسازی برای تربیت افراد خلاق یکی از اولویت‌های ماست. اولین اقدام تامین داده‌های ماهواره‌ای است و بحث بعدی آزادسازی این داده‌ها برای استفاده کل افراد خلاق و کسب و کارها است. موضوع بعدی این است که بسترسازی کنیم تا این داده‌ها به صورت خدمات ابری به صورت آنلاین در اختیار کسب و کارها قرار بگیرند.

براری با اشاره به اینکه مرکز ملی داده و خدمات ابری افتتاح شده است، ادامه داد: اقدام بعدی توسعه مراکز نوآوری است که به افراد خلاق کمک می‌کند تا شتاب دهی به این کارها انجام شود. چند مرکز نوآوری فضایی توسط شرکت‌های خصوصی نیز تاسیس شده است. امیدواریم بتوانیم این فرآیندها را جلو ببریم.

عرصه فضا محدودیتی برای کشورهای در حال توسعه ندارد

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه عرصه فضا محدودیتی برای کشورهای در حال توسعه ندارد، گفت: یکی دیگر از اهداف ما حفظ منافع بین المللی کشور و ارتقای جایگاه ایران است. در مجامع حقوقی و بین المللی نیز سازمان فضایی حضور فعالی داشته و در چالش‌های بین المللی شرکت کرده ایم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • معاون پروفسور دهن گشاد ارسالی در

    برو چند کیلو پیاز و گوجه کشت کن که نغعش به مردم برسد و الا از این حرفها نونی که بدست مردم نمیرسه جز التماس از کشورهای بز رگ برای عفو چیزی عاید نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها