|
کدخبر: 152654

رولزرویس آزمایش سوختی جدید را شروع کرد + عکس

رولزرویس استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت هواپیمایی پایدار یا SAF را با موفقیت در جت‌های مسافربری کوچک آزمایش کرد.

کمپانی رولزرویس به منظور کربن خنثی شدن تا سال ۲۰۵۰، آزمایش استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت هواپیمایی پایدار را در جت‌های مسافربری کوچک آغاز کرده است. این آزمایش روی موتور جدید Pearl ۷۰۰ در دهکده Dahlewitz آلمان انجام شد که خانواده موتورهای توربوفن BR۷۰۰ در آنجا ساخته می‌شود.

سوخت هواپیمایی پایدار (Sustainable Aviation Fuel) نامی است که صنعت هوافضا روی زیست‌سوخت (biofuel) گذاشته است. SAFها از چندین منبع پایدار تولید می‌شوند که شامل زباله‌های جامد، ضایعات سلولزی کارخانجات چوب، روغن‌های طبخ مصرف شده، محصولات زیست شده برای تولید انرژی (مثل جلبک) و سوخت‌های غیربیولوژیک مثل گازهای ناشی از کارخانه‌های فولاد می‌شود.

رولزرویس-جت

در این آزمایش از یک ترکیب سوختی فاقد سوخت سنتی جت استفاده شد.

سوخت‌های هواپیمایی پایدار برای صنعت هوافضا جذاب‌ترند چون ظرفیت کاهش سریع تصاعدات کربن دی اکسید را دارند. این قبیل سوخت‌ها را می‌توان به آسانی و «همانند یک افزودنی» بدون نیاز به تغییرات گسترده در زیرساخت فعلی به سوخت‌های سنتی اضافه کرد.

رولز رویس در آزمایش‌های خود از نوعی SAF تولید شده توسط شرکت World Energy استفاده کرد. به گفته رولزرویس سوخت جدید ظرفیت کاهش چرخه تصاعد کربن دی اکسید تا بیش از ۷۵ درصد را داشته و با بهینه‌سازی‌ها این رقم می‌تواند بیشتر هم بشود.

درحال‌حاضر مقامات صنعت هوانوردی مجوز ترکیب حداکثر ۵۰ درصد SAF با سوخت جت مبتنی بر نفت سفید (Kerosene) را می‌دهند. اما حالا رولزرویس می‌خواهد نشان دهد که امکان استفاده ۱۰۰ درصدی از این سوخت در موتورهای جت سنتی وجود دارد.

یکی از پژوهشگران رولزرویس در مورد سوخت‌های هواپیمایی پایدار می‌گوید: «SAFها ظرفیت کاهش قابل توجه تصاعدات کربنی در موتورها را دارند و استفاده از آنها با موتورهای فوق العاده خانواده Pearl روزلز رویس مشتریان ما را گامی دیگر به هدف کربن خنثی شدن نزدیک کرده است.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر